Cristas blogg

Tisdag 14 Juli 2009
Fick ett ryck på min semester när ingen annan är hemma som vill gå med och ta en etapp till.
Startade vid Glimmingen strax öster om Uddevalla där Bohusleden kommer från Gbgs hållet och gick norr om stan till Bovik där jag startade min allra första etapp.
Följde den bäck som till slut blir Bäveån och rinner ut i Uddevalla...gick jämns med vattendrag med mycket vass som jag tycker är lite otrevligt.....finns så mycket småkryp som sitter på en sen...men efter ett tag gick leden över till skog och behagligare stigar.
Rundade Köperödssjön som förser Uddavallaborna med dricksvatten....det stupade brant ner på sina ställen.
Oj...vad mycket blåbär det finns i skogen...hade ju inte tid att plocka med mig något.
Smultron fanns det också och kantarellerna är på väg upp.
Stannade för ett litet matstopp vid Bjursjön och dess stuga...modell större...Uddevallabornas samlingspunkt för både skid- och löpträningsrundor. Finns många spår att följa där. Skolorna håller också till där med olika friluftsdagsaktiviteter. På min tid skulle det orienteras där...så ofta att till slut kunde vi hela terrängen så kartor var nästan onödigt.
Resten av leden gick på löprundorna och var snart framme vid den etappstart jag gjorde när jag började dessa vandringar på Bohusleden
Lördag 20 Juni 2009
Vaknade upp lite stel på midsommardagens morgon men ändå fått en bra sömn.
Solen visade sig och det blev en skön frukost vid sjökanten.
Efter att tagit det lugnt i solen ser jag molnen torna upp sig så det är bäst att packa ihop för att gå vidare.
Hinner packa på oss allt och börja gå så kommer det ett riktigt skyfall....hör ett gäng kanotister ute på sjön som hojtar...de hade ju inget att skydda sig under.
Skulle tro de tog sig till "vårt" vindskydd för att få skydd.
Vi passerade över ett kalhygge och där fanns inte mycket skydd heller så det var att knata på tills vi nådde skogen och den skyddar ju både mot sol, regn och blåst.
Sen kom vi ut på grusvägen som vi följde hela vägen till etappmålet...en enkel sträcka men ändå skönt att känna att man kan vandra på i raskt tempo.
Gick förbi och igenom en hel del gårdar....är så skönt att se den stilla lunk som finns där och ingen stress verkar det finnas heller.
Framme vid målet efter bara 2 och en halv timme. Jag och sonen som skulle hämta oss hade missförstått varandra så vi fick vänta en stund på honom men då kom solen fram och det var så gott att bara kasta av sig prylarna och slappa i solen.
En annorlunda midsommar men väldigt härlig.
Fredag 19 Juni 2009
Midsommarafton och allt...detta skulle bli lite annat än den traditionella firandet.
Även om vi fick se en och annan groda hoppa iväg men de sjöng inte.

Blev skjutsade av mellansonen till Munkedals Kanotcenter där den 16:de etappen av Bohusleden börjar. Hann precis kränga på oss ryggsäckarna innan regnet kom, men väl inne under träden märktes det inte så mycket. Vandrade förbi småstugor där de på sina ställen förberedde för firande med att sätta upp presenningar och björkris med ballonger.
När vi kom närmare Örekilsälvens strand hördes ett frustande ljud....fick syn på en naken karl ståendes i vatten till knäna och hela huvudet i schampo...tror det var ganska kallt midsommarbad :-) Men säkert behagligare än julbadet.
Gjorde första fikastoppet vid Örekilsälvens största fall med laxtrappor. Yngste sonen var med så för att blidka honom fick det blir fler kortare stopp. Men han var väldigt positiv hela tiden...var lite orolig att han skulle tröttna men allt funkade så bra.
Regnet hade slutat och solen kom fram istället.
Blev lite mer kortare stopp och efter ännu en regnskur var vi framme vid vindskyddet där vi skulle natta över.
Som tur va var vi ensamma....haha...ingen är väl så tokig att man sitter där en midsommarafton.
Det låg på en liten bergsklack som gick ut i Kärnsjön....väldigt vackert.
Satte igång spritköket och kokade fäskpotatis..hade ju med sill och tillbehören. Mmmm...så gott det smakade sen....gott med den salta sillen nu.
Sen tog vi fram ved som finns vid dessa mycket väl iordningställda rastställen....fanns även ett mycket bra utedass....underbar utsikt var det också :-)
Innan elden fick brinna ut för kvällen grillade vi lite korv och vid halv tolvtiden somnade vi in gott.
Nästa dags händelser kommer i nästa blogg.
Söndag 31 Maj 2009
Efter blodad tand gav jag mig ut efter 2 dagar igen på Bohusleden. Nu en längre etapp än den förra.
Vädret var det bästa tänkbara....soligt och lite vind. Träden skuggade och vinden svalkade.
Redan efter några 100 meter möter jag ett par som övernattat på leden och de hade haft det så trevligt.

Det var mycket tät skog och smala slingrande stigar både uppför och nedför. Efter nästan 2 timmar kommer jag fram till det vindskydd paret övernattat i...nu var det en familj i 3 generationer som var där...det badades och fiskades redan. Vi småpratade en stund och sen knallade jag vidare.

Ytterligare en stund senare kommer jag i kapp en karl som jag bara ser benen på först...han hade packning högt över huvudet. Han hörde mig inte när jag kom tassandes ikapp honom.....och rätt som det var satte han igång att skälla som en hund...haha....dröjde inte länge för det kom ett annat hundskall tillbaka längre fram. De var två som vandrade ihop och detta var deras sätt att hålla kontakt. Det visade sig att de varit ute i 5 dagar på leden..hade tält och hela baletten med sig.
Vi hade sällskap en bra bit...det var så trevligt att få prata med dem och utbyta tankar om samma intresse.
Framme vid Viksjön skulle jag ta en liten fikapaus och de gjorde det samma..de passade på att ta sig ett dopp men jag avstod.
De skulle ta en längre rast men jag var tvungen att gå vidare för att hålla mitt schema.

Efter ytterligare en rast och ganska lättvandrad sträcka genom kohagar bl a....nu har jag fått min första stöt från ett elstängsel också...var inte så farligt som jag trott...... sen kom jag till hängbron och resten därefter var ganska tuff...dels var jag ju trött och det var så kuperat...smala stigar på stupkanter med mycket rötter. Det var lätt att snubbla.....och jag är en liten snubbelmadam...fick ta det extra lugnt och kolla var jag satte fötterna. Inte kul att trilla ner där...ensam som jag var.

Det var en väldigt fin etapp fick se mycket djur och vacker natur.

Sex timmar senare kunde sonen hämta upp mig vid Munkedals Kanotcenter där denna etappen slutade.
Fortsättning följer med 2 etapper under midsommarhelgen.
Fredag 29 Maj 2009 - Uddevalla
Bestämde mig i torsdags kväll att nu ska det ske...har länge velat gå Bohusleden eller delar av den. Nu verkade vädret vara med mig och tiden hade jag. Kartan hade jag köpt för lääängesedan.

Upp tidigt och ut för att handla lite proviant och en bättre termos. Sonen körde mig till startplatsen norr om Uddevalla. Kom överens om att han skulle hämta mig ca 4 tim senare vid Metsjön på Herrestadsfjället.
Allt gick enkelt och lätt....mest grusväg den första biten.
Hann se två ormar och en ekorre innan jag kom in i skogen.
Kom först till Åleslån en vacker gammal gård som skolklasser får besöka för att lära lite om livet förr.
Efter en liten stund kom jag till Hällerstugan som jag inte besökt sen jag kunde försvara mig....det var tvångsskidande där när jag gick i skolan med en massa rundor för att ta snömärken i parti och minut. Snöstjärnan hette den väl.
Magen hade börjat kurra så jag skulle ta mig en macka....nu satt det redan en kille på den bänk jag tänkte sätta mig på...men va f-n i skogen känner man alla. Jag frågade om jag fick slå mig ner och det var ok....vad skulle han säga egentligen.
Han hade en moutainbike med sig och cyklat den biten jag skulle gå vidare på. Kände inte alls till trakten utan bara åkt till Turistbyrån i stan och fått en knapphändig karta och gett sig iväg. Så det var trevligt med lite utbyte om leder och vad som finns att se.
Han fick tips om en led tillbaka till sin utgångsplats och vi sa hej.

Ganska lätt vandring vidare mot kåtan och de platser jag varit på förr...det gick nästan för snabbt..en timme före utsatt tid var jag vid kåtan. Var helt solokvist där och hade det hur lugnt och skönt som helst....låg och solade bl a. Hungern gjorde sig påmind igen och det blev varma koppen och lite kaffe....satt med fötterna i vattnet och plaskade.
Sen traskade jag sista biten ut till vägen och blev upphämtad av sonen. På vägen tillbaka hem ser jag min vän med moutainbiken men han stod och pratade med en i en bil så vi stannade inte...nu ångrade jag det...hade varit kul att få höra om han var nöjd med mitt vägval eller om det blev helt fel.
Men han såg ju hel ut så det hade nog gått bra.

Detta var den första delen av förhoppningsvis fler etapper som jag ska försöka dokumentera här.
Torsdag 2 April 2009 - Uddevalla
Nu var det dags igen att få vara en hemma en period.
Denna gången sträcker sig stoppet över 14 dagar både före och efter påsk.
Jobbar i bilindustrin (Volvo) och om någon missat det så kan jag tala om att det går lite knackigt på den marknaden just nu.
I stora slängar har jag bara jobbat 4 fulla veckor sedan semestern förra året.
Hela hösten jobbade vi 3-dagarsveckor. Början av året blev det några dagar hit och några dit och helt stopp v 8-9. Detta kommer att fyllas på med ytterligare stopp innan semestern samt att hösten kommer att se ungefär likadan ut som förra hösten.
Från och med denna period kommer vi att få ett löneavdrag med 15 % på de dagar vi är hemma. Men samtidigt får det inte läggas något varsel. Skulle det bli så ändå är vi garanterade det avdrag som gjorts.

Hade ju varit läge för en restresa men med hänsyn till resten av familjen får jag hålla mig på hemmaplan denna gången. Men hoppas att hinna med någon kul miniutflykt.
En vandring utmed Bohusleden kanske det kan bli, ska serva cykeln också och ta en tur med den.
Kommer nog mest att springa ute med kameran och öka på bilderna i mitt Uddevallaalbum.
Det är ju en fin tid att få vara hemma nu så jag får ta till vara på det och njuta ändå.

Ha de så gott i vårvärmen nu....det ska jag :-)
Torsdag 4 December 2008
Egentligen borde jag reagerat pa att nagot var pa gang redan nar sonen ringde fyra dagar fore avresan.

- Morsan...har du mitt pass?
- Nej....skulle jag ha det?
- Hmm...nja jag vet inte...det ligger inte dar jag trodde det skulle ligga.
- Har du kollat mer i lagenheten da?
- JA...vad f-n tror du...jag har vant ut och in och upp och ner pa alla 37 kvm. Det finns inte har.
- Naha...ok.

Efter lite dividerande kom vi fram till att han haft det senast i sin lagenhet. Sa da slapp jag vanda upp och ner pa vara dryga 200 kvm.
Det blev att bita i det sura applet for honom och ta ett tillfalligt pa nara tusen spann.

Nasta varning kom kvallen innan vi skulle aka kl 23.00....ett mail plingar till precis inna jag ska stanga ner datorn for avresan och ett meddelande att Holiday cars inte langre kan ta var bilhyra utan ett annat bolag har tagit over. Helt ok i sig men fick nya papper att skriva ut....nar skrivaren var sonder och kl 23.00.....hmm...det blev att anlita ena sonens flickvans foralder, be han skriva ut och lagga det i brevladan for upphamtning pa morgonen innan vi aker.
Det funkade ocksa galant.

Val pa Landvetter och den sedvanliga olen mm.....vantar pa att boarda...det gar bra. Vi star och vantar pa att kliva in i planet...tiden gar..det kommer en serviceman och en karl bakom mig fragar vad som ar fel - Ska bara tanka klart....hmmm...tankbilen akte ju for en bra stund sedan. Seviceman tva kommer och sager att ni far ga tillbaka in i hallen igen.
Efter lite vantan meddelar de att det ar ett tekniskt fel pa noshjulet, som ingen tror pa, men vi far ga tillbaka hamta ut vart bagage och ga till SAS-disken. Far besked att inget plan kommer att hinna till Frankfurt och vart anslutningflyg till Orlando idag utan att det blir imorgon samma tid.

Kunde val saga att da blev man lite trott pa det hela en stund.

Det blev att tillbringa natten pa Airport hotell pa Landvetter......lite surt forstas.
Men vi fick en trevlig middag med lite gott att dricka sa vi hade det allt sa trevligt vi kunde.
Det blev en del meckande med av och ombokningar av bil och rum i Orlando forstas.

Men med tanke pa att alla de ggr jag varit ivag tidigare ar detta den forsta gang jag rakat ut for en sadan har forsening sa nu har man upplevt det med.

Far se hur hemresan blir pa sondag.
Måndag 10 November 2008
Vi ska tillbaka till Florida igen....det är en födelsedagsresa om än lite försenad. Men för att klaffa med nedresta släktingar från Minneapolis så fick det bli så.

Vi ska iväg hela familjen plus 2 flickvänner, alltsomallt 7 personer. Det är jättekul att tjejerna vill följa med. Särskilt för mig som alltid är van att åka med killarna...nu kan det bli lite annat stuk på shoppingen, om vi hinner. Det är väl inte högprioriterat men något blir det säkert.

Vi landar i Orlando den 22 nov men åker vidare till Miami redan nästa dag.
Där har vi bokat 4 nätter och bor vid South Beach någonstans....
Har tänkt hinna med Everglades och en tur ner till Key West. Sista kvällen ska vi gå på Madonnakonsert på Dolphin Stadium. Nu var ju inte hårdrockande äldste sonen så förtjust i detta men knallar med i alla fall. Tror det blir en upplevelse oavsett vad man gillar för musik.

Sen bär det iväg till Tampa och sammanstrålning med släkten. Min syssling, hennes man och deras två barn.
Hennes mamma är bosatt i Tampa och det kommer att bli en riktig thanks giving middag hemma hos henne, det ska bli kul. Har sett så mycket av dessa middagar i filmer bl a. ska bli roligt och se om det är så på riktigt.

Efter några sköna dagar där åker vi till Orlando igen och blir där sista veckan. Har inte något uppbokat än men det blir väl någon park...vi besökte Universal sist gång.
Skulle vilja till Kennedy Space center men vi får snacka oss samman mer senare.

Så ser planerna ut just nu......får se om det blev så när vi kommer hem igen.
Tisdag 15 Juli 2008 - Uddevalla
Jodå, det var bestämt att i år ska vi stanna i Sverige på semestern, har en del som måste göras på huset........men vad händer...jo på första semesterdagens förmiddag har vi bokat en resa.
En blick ut genom sovrumsfönstret när jag vaknade och sedan en blick i tidning. Det som drog mig ur sängen var en annons från ett resebolag som förmedlar bussresor.
En koll på deras hemsida och ett telefonsamtal så var det bokat.

Men vad blev det??
Joo...en bussresa till Spanien, Lloret de Mar.....innerst inne har jag lite förutfattade meningar ang. dessa resor, vet egentligen inte varför. Men nu får jag väl se om det är som jag tror eller kanske riktigt kul.
Vi åker på fredag och blir borta i 10 dagar.

Lloret de Mar ligger en bit norr om Barcelona det är väl i stort sett det jag vet. Så till Barca får det bli en tur....den staden vill jag besöka, finns mycket att se har jag förstått gäller bara att hinna med.
Yngste sonen ska med de två andra stannar hemma...så han är nöjd att få vara själv utan deras pekpinnar.
För en fotbollskille på 12 år är det en dröm att komma till Barcelona.

Sen ska det bli lata dagar med god mat, gott att dricka och bad. Hoppas jag.

Är det någon som har tips och råd är ni välkomna att höra av er.

Vi hörs
Söndag 23 Mars 2008
Resealbum: Uddevalla
Vilken härlig promenaddag det varit idag. Nu var det säkrast att passa på att komma ut och få lite frisk luft och sol. Vi bestämmer oss för att gå strandpromenaden. En 9 km lång sträcka som börjar i de östra delarna av Uddevalla och följer Bäveån mot centrum och sedan Byfjordens strandkant till Lindesnäs.

Vi startade vår promenad vid skalbankarna i Uddevalla detta unika område som bildades för ca 10 000 år sedan i ett sund som förband Vänern med havet.
Kommer senare ner till det gamla regementsområdet I 17. I Regementsparken finns numera ett försvarsmuseum.
Den gamla danspaviljongen finns kvar, där har det nog svängts en och annan lurvig och även intagits en och annan pilsner. Den används än idag för vissa arrangemang.
Efter en stund passerar vi en lååång trappa från Bäveån och upp till Regementet. Då får jag reda på att den har nog de flesta som gjort lumpen på I 17 i Uddevalla fått springa uppför i full stridsmundering.
Skulle nog inte ens klara det utan mundering :-)
Tureborg och Villa Elfkullen har även det en historia. Ture Malmgren byggde detta Villa Villekulla-liknande hus och uppförde en borg en bit därifrån, varav namnet på området, Tureborg.
Han startade även Uddevallas lokaltidning Bohusläningen.
Huset ligger vackert ovanför Bäveån med utsikt över staden.
Vi närmar oss centrum och Hasselbacken, vem har inte matat fåglarna där. Det är lika populärt idag som när jag var liten.
Genom centrum och båtupplagen är vi framme vid Skeppsviken en gammal badplats som efter uppsnyggning har blivit ett populärt utflyktsmål i Uddevalla.
Efter drygt 1½ timmes promenad är vi framme vid Bodele men stranpromenaden fortsätter en bit till men den ska vi ta nästa gång.