Stöd Ukraina

Cristas blogg

Tisdag 14 Juli 2009

Bohusleden kap 5 Glimmingen-Bovik (etapp 13)

Fick ett ryck på min semester när ingen annan är hemma som vill gå med och ta en etapp till.
Startade vid Glimmingen strax öster om Uddevalla där Bohusleden kommer från Gbgs hållet och gick norr om stan till Bovik där jag startade min allra första etapp.
Följde den bäck som till slut blir Bäveån och rinner ut i Uddevalla...gick jämns med vattendrag med mycket vass som jag tycker är lite otrevligt.....finns så mycket småkryp som sitter på en sen...men efter ett tag gick leden över till skog och behagligare stigar.
Rundade Köperödssjön som förser Uddavallaborna med dricksvatten....det stupade brant ner på sina ställen.
Oj...vad mycket blåbär det finns i skogen...hade ju inte tid att plocka med mig något.
Smultron fanns det också och kantarellerna är på väg upp.
Stannade för ett litet matstopp vid Bjursjön och dess stuga...modell större...Uddevallabornas samlingspunkt för både skid- och löpträningsrundor. Finns många spår att följa där. Skolorna håller också till där med olika friluftsdagsaktiviteter. På min tid skulle det orienteras där...så ofta att till slut kunde vi hela terrängen så kartor var nästan onödigt.
Resten av leden gick på löprundorna och var snart framme vid den etappstart jag gjorde när jag började dessa vandringar på Bohusleden
Dela med andra:    

Kommentarer
Elgona säger:
dina vandringar på b ohusleden så intressant,läsning ,skulle också vilja göra några av dom vandringarna...
Postat 2010-01-04 11:14  Anmäl
Bpacker säger:
Synd att du inte plockade några blåbär, de som är så goda.
Postat 2009-07-25 14:52  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet