Stöd Ukraina

Cristas blogg

Söndag 23 Mars 2008
Resealbum: Uddevalla

Från Skalbankarna till Strandpromenaden

Vilken härlig promenaddag det varit idag. Nu var det säkrast att passa på att komma ut och få lite frisk luft och sol. Vi bestämmer oss för att gå strandpromenaden. En 9 km lång sträcka som börjar i de östra delarna av Uddevalla och följer Bäveån mot centrum och sedan Byfjordens strandkant till Lindesnäs.

Vi startade vår promenad vid skalbankarna i Uddevalla detta unika område som bildades för ca 10 000 år sedan i ett sund som förband Vänern med havet.
Kommer senare ner till det gamla regementsområdet I 17. I Regementsparken finns numera ett försvarsmuseum.
Den gamla danspaviljongen finns kvar, där har det nog svängts en och annan lurvig och även intagits en och annan pilsner. Den används än idag för vissa arrangemang.
Efter en stund passerar vi en lååång trappa från Bäveån och upp till Regementet. Då får jag reda på att den har nog de flesta som gjort lumpen på I 17 i Uddevalla fått springa uppför i full stridsmundering.
Skulle nog inte ens klara det utan mundering :-)
Tureborg och Villa Elfkullen har även det en historia. Ture Malmgren byggde detta Villa Villekulla-liknande hus och uppförde en borg en bit därifrån, varav namnet på området, Tureborg.
Han startade även Uddevallas lokaltidning Bohusläningen.
Huset ligger vackert ovanför Bäveån med utsikt över staden.
Vi närmar oss centrum och Hasselbacken, vem har inte matat fåglarna där. Det är lika populärt idag som när jag var liten.
Genom centrum och båtupplagen är vi framme vid Skeppsviken en gammal badplats som efter uppsnyggning har blivit ett populärt utflyktsmål i Uddevalla.
Efter drygt 1½ timmes promenad är vi framme vid Bodele men stranpromenaden fortsätter en bit till men den ska vi ta nästa gång.

Dela med andra:    

Kommentarer
Gullsing säger:
Hej.

Ja, nu har jag läst din blogg igen. Den är mycket bra. Mera sånt behövs. Vi kan ju resa i vårt eget land också. Så det passar ju i en Reseblogg.

Gilla
Postat 2008-04-23 15:14  Anmäl
Veiken säger:
Härliga bilder. Nostalgi. Sitter med ett fånigt leende och om öronen inte funnits hade munnen gått runt!
Hasselbacken ja, där åkte jag kana ,som barn,på ett stenräcke (det finns kvar). Hade inga underbyxor kvar när jag kom hem! Utslitna!
Postat 2008-03-25 14:15  Anmäl
Lotz säger:
Jag håller med föregående talare! Verkligen noll koll! Det var kul att se dina omgivningar! :-)
Postat 2008-03-24 18:03  Anmäl
Ivan säger:
Hade noll koll på Uddevalla.
Nu vet jag ALLT.
Postat 2008-03-23 23:14  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Ingemar_e
Ingemar_e säger om Cristas bild "Danspaviljongen":
I afton dans!
27 december 2008 00:30