Ytterliggare en Asien-tråd.. Jul/Nyår 2017

19 nov. 2016 11:59
Visningar: 628
Hej!

Jag och min bror har funderat lite löst på att sticka iväg över Jul/Nyår nästa år. Nu har jag inte full koll på hur röda dagarna ligger men det borde landa på totalt 4-5 veckors resa, som är ganska flexibel.

Thailand är väl egentligen det som vi har som ett utsatt mål, men även Vietnam, Kambodja, Filippinerna, Malaysia eller kanske Bali vore intressant.
Det jag fått tips här om tidigare och tittat ganska mycket på är BKK-Koh Chang-Koh Kood, som jag tycker ser väldigt fint ut.
Tanken är väl ingen backpacker-resa direkt, utan bo schysst, kika på lite sevärdheter, en öl eller två i solen på stranden.

Jag har suttit hela förmiddagen och försökt rådda en rutt, skalat bort, lagt till men jag får inte ihop något jag tycker är vettigt. Att tillägga är väl att ingen av oss varit i Asien tidigare.
Det jag tittade mest på var att ta sig från Trat via Kambodja ner till Phu Quoc, men Sihanoukville verkar ju inte vara något supertrevligt ställe - om man inte är oerhört liberal.

Jag tar gärna emot alla tips och råd ni kan komma med!
Rutter, boenden, sevärdheter, tips & trix etc.

Tack på förhand!
19 nov. 2016 16:21
Det går ganska bra att undvika själva Sihanoukville. Öarna är fina - Jag tror att Koh Rong Samlem hade kunnat passa er. Annars kan man sticka vidare till Kampot eller Kep. Kampot är en trevlig flodstad med mycket bebyggelse från kolonialtiden och bra läge för utflykter till Bokor Mountains etc. Kep är den där kuststaden där den kambodjanska överklassen hade sina sommarhus på 50 - 60-talen.
19 nov. 2016 16:46
Citerat från Lillaannaj:
Det går ganska bra att undvika själva Sihanoukville. Öarna är fina - Jag tror att Koh Rong Samlem hade kunnat passa er. Annars kan man sticka vidare till Kampot eller Kep. Kampot är en trevlig flodstad med mycket bebyggelse från kolonialtiden och bra läge för utflykter till Bokor Mountains etc. Kep är den där kuststaden där den kambodjanska överklassen hade sina sommarhus på 50 - 60-talen.
Tack för tipsen! Tittade lite på Koh Rong, men ska ta en titt på Koh Rong Samlem också.
Ska även ta en närmare titt på Kampot och Kep.

Tar tacksamt emot fler tips!
22 nov. 2016 10:41
Hej, ifall ni verkligen skall till Kambodja så rekommenderar jag Koh Rong Samlem.
Men annars är ju enklaste och kanske en mer vanlig rutt att flyga och börja i Bangkok och bara vara i Thailand i högst 30 dagar. För att slippa fixa förlängt tillstånd att vistas i landet. Så håll er till 28-30 dagar totalt.
Men Bangkok första natten efter flyget. Sedan boka taxi eller minibuss till Koh Samet som är ca 3-4 timmar söderut, inkl en liten färja till ön.
Man behöver inte boka taxi i förväg såklart det är ju bara att betala och ta en ifrån Bkk.
Stanna 4 dagar på Samet. Sedan ta er till Koh Chang och var där mestadels av resan. Bo gärna på olika hotell på olika stränder och gör dagsutflykter till öarna runt om där. Sedan avsluta med 2-3 dagar i Bkk med billig shopping inför hemresan =)
22 nov. 2016 16:50
Hej
Har rest en del längre trippar i asien, beror lite på vad ni vill få ut av resan men det låter lite tajt med alla de länderna på 4-5 veckor.
Är det främst sol och bad ni är sugna på? Eller även kulturella saker?
Jag har skrivit ihop lite bra att tänka på saker inför lång resa, främst riktat mot backpacking meen du kanske kan hitta nåt av intresse.
http://lyckligochlevande.nu/blog/att-resa-l%C3%A5ngt-del-1
http://lyckligochlevande.nu/blog/att-resa-l%C3%A5ngt-del-2

Lycka till
Mvh
Moa
22 nov. 2016 20:51
Citerat från Backpackerabbe:
Hej, ifall ni verkligen skall till Kambodja så rekommenderar jag Koh Rong Samlem.
Men annars är ju enklaste och kanske en mer vanlig rutt att flyga och börja i Bangkok och bara vara i Thailand i högst 30 dagar. För att slippa fixa förlängt tillstånd att vistas i landet. Så håll er till 28-30 dagar totalt.
Men Bangkok första natten efter flyget. Sedan boka taxi eller minibuss till Koh Samet som är ca 3-4 timmar söderut, inkl en liten färja till ön.
Man behöver inte boka taxi i förväg såklart det är ju bara att betala och ta en ifrån Bkk.
Stanna 4 dagar på Samet. Sedan ta er till Koh Chang och var där mestadels av resan. Bo gärna på olika hotell på olika stränder och gör dagsutflykter till öarna runt om där. Sedan avsluta med 2-3 dagar i Bkk med billig shopping inför hemresan =)
Låter som en mycket bra idé, ska titta närmare på det! Tack så mycket för tipset. :)
22 nov. 2016 20:52
Citerat från Lyckligochlevande:
Hej
Har rest en del längre trippar i asien, beror lite på vad ni vill få ut av resan men det låter lite tajt med alla de länderna på 4-5 veckor.
Är det främst sol och bad ni är sugna på? Eller även kulturella saker?
Jag har skrivit ihop lite bra att tänka på saker inför lång resa, främst riktat mot backpacking meen du kanske kan hitta nåt av intresse.
http://lyckligochlevande.nu/blog/att-resa-l%C3%A5ngt-del-1
http://lyckligochlevande.nu/blog/att-resa-l%C3%A5ngt-del-2

Lycka till
Mvh
Moa
Hej,
Tanken var inte att hinna med alla dom länderna på dom veckorna, utan kanske några av dom beroende på vad som kan vara mest.
Nja, är nog mest sol & bad, även om kulturella saker kan vara roligt också. Huvudsaken för resan är inte kulturell om man säger så iallafall.

Besöksfiske är jag lite anti.. Men tack ändå. :)
23 nov. 2016 11:44
Ok, du får jag ursäkta länkarna då ;)

Kan varmt rekommendera Filippinerna och Indonesien framför Thailand rent personligt då det enligt mig är för mkt turism. Favoritresmålen i Thailand är Koh Lipe och Koh Tao. Lycka till med din resa!
Av Hille2
23 nov. 2016 11:52
Citerat från Lyckligochlevande:
Ok, du får jag ursäkta länkarna då ;)

Kan varmt rekommendera Filippinerna och Indonesien framför Thailand rent personligt då det enligt mig är för mkt turism. Favoritresmålen i Thailand är Koh Lipe och Koh Tao. Lycka till med din resa!
Sett till yta så har väl Lipe och Koh Tao enormt mycket turister ;)
Av Monk
23 nov. 2016 17:38
Börja inte med varken Bali eller Ko Chang! Anledning: Ni kommer inte att vilja åka vidare! Nu var visserligen bägge öarna bättre förr, men det gäller ju de flesta numera.
24 nov. 2016 08:51
Citerat från Hille2:
Citerat från Lyckligochlevande:
Ok, du får jag ursäkta länkarna då ;)

Kan varmt rekommendera Filippinerna och Indonesien framför Thailand rent personligt då det enligt mig är för mkt turism. Favoritresmålen i Thailand är Koh Lipe och Koh Tao. Lycka till med din resa!

Visa mer
Sett till yta så har väl Lipe och Koh Tao enormt mycket turister ;)
Ja.. ? Sa jag något annat... Hela Thailand är massa turism.
24 nov. 2016 09:40
Citerat från Freddano:
Citerat från Backpackerabbe:
Hej, ifall ni verkligen skall till Kambodja så rekommenderar jag Koh Rong Samlem.
Men annars är ju enklaste och kanske en mer vanlig rutt att flyga och börja i Bangkok och bara vara i Thailand i högst 30 dagar. För att slippa fixa förlängt tillstånd att vistas i landet. Så håll er till 28-30 dagar totalt.
Men Bangkok första natten efter flyget. Sedan boka taxi eller minibuss till Koh Samet som är ca 3-4 timmar söderut, inkl en liten färja till ön.
Man behöver inte boka taxi i förväg såklart det är ju bara att betala och ta en ifrån Bkk.
Stanna 4 dagar på Samet. Sedan ta er till Koh Chang och var där mestadels av resan. Bo gärna på olika hotell på olika stränder och gör dagsutflykter till öarna runt om där. Sedan avsluta med 2-3 dagar i Bkk med billig shopping inför hemresan =)

Visa mer
Låter som en mycket bra idé, ska titta närmare på det! Tack så mycket för tipset. :)
Läste något om kulturella utflykter, jag anser att ifall man ser ett tempel eller något av intresse så kan man ju passa på att besöka det och få sig lite kulturell beskådning. Men man behöver ju inte resa flera mil ifall man inte har något jätteintresse.
Att tex rida elefant är ju en omtalad fråga pga djurplågeri men jag kan tycka att man bör testa på det en gång ifall man ej gjort det innan. Annars njut av resan och utforska och se er runt =)
24 nov. 2016 09:54
Citerat från Backpackerabbe:
Citerat från Freddano:
Citerat från Backpackerabbe:
Hej, ifall ni verkligen skall till Kambodja så rekommenderar jag Koh Rong Samlem.
Men annars är ju enklaste och kanske en mer vanlig rutt att flyga och börja i Bangkok och bara vara i Thailand i högst 30 dagar. För att slippa fixa förlängt tillstånd att vistas i landet. Så håll er till 28-30 dagar totalt.
Men Bangkok första natten efter flyget. Sedan boka taxi eller minibuss till Koh Samet som är ca 3-4 timmar söderut, inkl en liten färja till ön.
Man behöver inte boka taxi i förväg såklart det är ju bara att betala och ta en ifrån Bkk.
Stanna 4 dagar på Samet. Sedan ta er till Koh Chang och var där mestadels av resan. Bo gärna på olika hotell på olika stränder och gör dagsutflykter till öarna runt om där. Sedan avsluta med 2-3 dagar i Bkk med billig shopping inför hemresan =)

Visa mer
Låter som en mycket bra idé, ska titta närmare på det! Tack så mycket för tipset. :)

Visa mer
Läste något om kulturella utflykter, jag anser att ifall man ser ett tempel eller något av intresse så kan man ju passa på att besöka det och få sig lite kulturell beskådning. Men man behöver ju inte resa flera mil ifall man inte har något jätteintresse.
Att tex rida elefant är ju en omtalad fråga pga djurplågeri men jag kan tycka att man bör testa på det en gång ifall man ej gjort det innan. Annars njut av resan och utforska och se er runt =)
Låter som att vi är av samma åsikt. Det lutar mycket åt att följa ditt råd till punkt och pricka! Ha Koh Chang som huvudresmål med Koh samet på vägen dit så att säga, och sen hoppa runt till lite andra öar.
24 nov. 2016 10:12
Hej,
när det kommer till Koh Samet, så brukar jag hålla mig till två olika prisvärda bra hotell.
Samed Pavilion Resort
Samed Cabana Resort
Du kan ju googla dem och se ifall något passar er i smaken. De ligger på olika stränder.
Det övre ligger mer centralt och det andra ligger på östra sidan. Det dukas upp bord och stolar på kvällarna med middag och bbq på stranden.
Mvh
24 nov. 2016 10:22
Citerat från Backpackerabbe:
Hej,
när det kommer till Koh Samet, så brukar jag hålla mig till två olika prisvärda bra hotell.
Samed Pavilion Resort
Samed Cabana Resort
Du kan ju googla dem och se ifall något passar er i smaken. De ligger på olika stränder.
Det övre ligger mer centralt och det andra ligger på östra sidan. Det dukas upp bord och stolar på kvällarna med middag och bbq på stranden.
Mvh
Tackar så mycket för tips!
Har du något hum om när det kan vara dags att boka?
24 nov. 2016 10:34
Flyget kan man ju boka redan 6 månader innan ifall man vill och är säker på att man skall resa. Då får man ofta bra pris. För det är DYRT att åka över jul/nyår oavsett så ni vet. Men dyrare att boka nära inpå avresedatum jämfört med att boka innan flera månader.
Men är hotell kan ni boka i förväg ifall ni hittar något ni känner att ni vill bo på. Skall ni tex "bara" vara på Koh Samet i 4 nätter så boka samma hotell under hela vistelsen där i förväg så har ni det klart.
Skall ni till Koh Chang så boka första hotellet i förväg bara. Sedan kan man boka när man väl är där nere. Vi bokar alltid på nätet någon dag innan bara.
Just nu minns jag inte priset på taxi från Bkk flygplats till Koh Samet, eller Ban Phe som färjeläget heter, men jag har för mig att det är runt 3000 baht, Kan vara något dyrare men är osäker. Så är 600-1000 SEK per taxibil. Tar 3-4h beroende på trafik. Sedan färjan ifrån fastlandet till ön tar knappt 30 min, de kör långsamt annars tar det 10 min. Den kostar inte mkt =)
Av Hille2
24 nov. 2016 20:46
Citerat från Lyckligochlevande:
Citerat från Hille2:
Citerat från Lyckligochlevande:
Ok, du får jag ursäkta länkarna då ;)

Kan varmt rekommendera Filippinerna och Indonesien framför Thailand rent personligt då det enligt mig är för mkt turism. Favoritresmålen i Thailand är Koh Lipe och Koh Tao. Lycka till med din resa!

Visa mer
Sett till yta så har väl Lipe och Koh Tao enormt mycket turister ;)

Visa mer
Ja.. ? Sa jag något annat... Hela Thailand är massa turism.
Jag kanske misstolkade dig men jag tyckte att det lät lite märkligt när du skrev att dina favoritställen var Koh Tao och Lipe - två av de allra populäraste öarna för turister, samtidigt som du skrev att du inte gillade landet pga att det var för mycket turism...

I viss mån kan jag hålla med. Men större delen av Thailand är det få som reser till. De flesta åker till de 8 populäraste öarna och till större turistorter. Men det finns många ställen och även öar som inte är packade med turister och väldigt mycket att se utanför charterorterna.
1 dec. 2016 14:32
Ja, sen var det ett bra tag sen jag var där också så det lär ha förändrats en hel del. Jag håller helt med dig. Ha en fortsatt fin dag!
1 dec. 2016 14:33
Citerat från Hille2:
Citerat från Lyckligochlevande:
Citerat från Hille2:
Citerat från Lyckligochlevande:
Ok, du får jag ursäkta länkarna då ;)

Kan varmt rekommendera Filippinerna och Indonesien framför Thailand rent personligt då det enligt mig är för mkt turism. Favoritresmålen i Thailand är Koh Lipe och Koh Tao. Lycka till med din resa!

Visa mer
Sett till yta så har väl Lipe och Koh Tao enormt mycket turister ;)

Visa mer
Ja.. ? Sa jag något annat... Hela Thailand är massa turism.

Visa mer
Jag kanske misstolkade dig men jag tyckte att det lät lite märkligt när du skrev att dina favoritställen var Koh Tao och Lipe - två av de allra populäraste öarna för turister, samtidigt som du skrev att du inte gillade landet pga att det var för mycket turism...

I viss mån kan jag hålla med. Men större delen av Thailand är det få som reser till. De flesta åker till de 8 populäraste öarna och till större turistorter. Men det finns många ställen och även öar som inte är packade med turister och väldigt mycket att se utanför charterorterna.
Ja, sen var det ett bra tag sen jag var där också så det lär ha förändrats en hel del. Jag håller helt med dig. Ha en fortsatt fin dag!