Vatikanstaten

16 mars 2012 10:46
Visningar: 21259
Är det något särskilt att tänka på i Vatikanstaten?

Vi åker i mars/april så bara axlar är inte aktuellt - annars vet jag att man brukar få "cover up".

Jag tänker bl a om vissa besökstider eller dagar är bättre än andra?
Biljetter som måste förköpas?
Vad mer än Peterskyrkan och Sixtinska kapellet ska man besöka där?
(Nån pärla som inte finns i guideboken?)

Tips och tricks för bästa utsikten, bilden, upplevelsen?
Av Van
16 mars 2012 11:05
Vet inte om någon dag är bättre än någon annan. Däremot kan det vara bra att förköpa biljett. Vi gjorde det inte och fick stå i kö i drygt två timmar (en lördag tror jag) innan vi blev insläppta och då var vi ändå där innan öppningstid.

Du kan välja en guidad tre timmars tur och den täcker det mesta av intresse. Efter denna kan man alltid gå tillbaka till något man kanske tycker kräver mer tid. Annars upplevde jag att det är ganska lätt att ta sig runt där inne själv utan att missa något. Gå upp i kupolen är ganska kul med många och smala trappor. På väg upp dit kan man stanna till på ett tak med en bra utsikt över Rom.
Skicka vykort från det "vatikanska postkontoret" är populärt. Det ligger i anslutning till utgången.
Det finns att se för en hel dag därinne om intresset finns, men du kan också "riva" av det på en halv och har då ändå täckt det mesta som är intressant (och förmodligen anges i guideboken)
16 mars 2012 11:27
Vad köar man s a s för? Att komma in i staten, kyrkan eller en guidad tur som omfattar allt?

(Jag har inte haft tid att läsa in mig ännu, så jag passar på att vara lika lat som alla andra och fråga istället för att googla :) )
Av Van
16 mars 2012 11:45
Vi köade först för att köpa biljetter, sedan köade vi till själva museiområdet (dit man måste för att komma åt alla sevärdheterna). Flaskhalsen dit är den säkerhetskontroll man måste gå igenom. (Som på en flygplats). Om jag minns rätt fanns en "gräddfil" där om man bokat en guidad tur.
Nu var det ett par år sedan så det kan ju naturligtvis ha ändrat sig.
Av Asok
16 mars 2012 16:55
Så är det fortfarande. Man skall def. ha köpt biljett i förväg då slipper man den kön. Har man dessutom bokat guidad tur med deras guider eller annan privat guide så slipper man kö helt o hållet tror jag. Bästa är nog att vara där tidigt på morgonen när de öppnar eller sent på eftermiddagen.

Peterskyrkan kostar inget att gå in i men där är samma sak, det kan vara köer genom säkerhetskontrollen men de brukar gå rätt kvickt. Obs. onsdagar är audiensdag d.v.s. om påven är hemma är det på Petersplatsen och då öppnar inte kyrkan förrän efter denna är avslutat runt 12-tiden.

Peterskyrkan och Vatikanmuseerna/Sixtinska kapellet är inte samma ingång. Vatikanmuseet ligger en bit därifrån runt hörnet från kyrkan. Museet innehåller ju mycket konst, trädgårdarna etc.
Av Peter_o
16 mars 2012 21:49
Drottning Kristinas gravmonument ligger på höger sida en bit in i Peterskyrkan.

På platsen utanför Peterskyrkan är det populärt att leta upp den plats där den främre kolonnraden täcker den bakre.

/PeterO
16 mars 2012 23:09
Tack för bra tips alla tre!

Jag känner att jag verkligen måste läsa in mig på det här och fundera på biljetter och guidebokning.
Nu frågar latmasken i mig - var bokar man? :D

Jag trodde det bara var att knalla dit och knalla runt ... :) haha vad lite man vet!
17 mars 2012 17:21
Försök att vara vid Sixtinska kapellet före kl 10 en vardag, för då brukar det inte vara sån lång kö. Peterskyrkan kan du ta efter kapellet. Förköp gärna biljetter, men det är inget du måste göra.
Av Desires
18 mars 2012 10:42
Det var några år sedan vi var i Rom men vi bokade inte några biljetter i förväg, vare sig till Peterskyrkan eller Sixtinska kapellet, men förmodligen bäst att göra det ändå, om man på det sättet slipper köa.

Men det som vi tyckte var en fantastisk upplevelse där var när påven välsignade hundratals brudpar, de stod framför Peterskyrkan i långa köer och väntade på detta speciella möte! Det var härligt att se alla vackra förväntansfulla brudpar!
Jag är nästan säker på att detta var på en onsdag, men vet ej om det är något som sker ofta - eller när i så fall .....Men har läst att par som gift sig i den katolska kyrkan för högst 2 månader sedan kan få vara med om detta.
18 mars 2012 13:10
Tack Birgitta o Desires.

Jag kommer vara där to - sö men kanske någon annan som läser tråden kan passar på och gå på audiens eller bröllopsblessing :)

Det känns som förköp på biljett underlättar och sparar en hel del tid :)
Av Bibby
20 mars 2012 00:27
Sixtinska kapellet (fotoförbud, men var ingen som brydde sig) är en del (i slutet) av muséet. Jag var där en söndag och då var det gratis inträde så var hyfsad kö men flöt på bra där tycker jag, var där tidigt iofs.
Efter vi gått igenom muséet så höll påven gudstjänst (kallas det så?) från sitt rum och efter det så välsignade han alla på 19 språk eller nåt sånt. Har nu blivit välsignad av två påvar :)

Efter det gick vi in i kyrkan och då var det ingen kö alls.

Det är inte alla söndagar han mässar (kanske heter det så?) och knappast alla söndagar det är gratis inträde heller men det får du själv googla dig fram till.

Alltså, även om det lär vara mycket folk så rekar jag att du är där på söndagen (tidigt).

Lycka till.
20 mars 2012 22:47
Tack Bibby!
Jag skall googla påvens mässor. Vet inte om det är så viktigt - men jag tycker hur som helst att det är fräckt att du är välsignad av två :)

Tidigt it is alltså! :)
Av Annl
20 mars 2012 22:51
Det är nog klokt att förboka - det har kommit mer och mer att detta är nödvändigt både i Europa och i USA.

Ha goa dagar i Rom!
20 mars 2012 23:39
(Tack Annl - bilder kommer)

Ok, nu har jag i lugnt och ro hunnit kolla runt lite ang kapellet.

Det ser ju helt klart fantastiskt ut: (kolla in detta!! 360grader)
http://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html
Men jag gissar att med alla människor där inne är det inte hälften så roligt.

Men jag vet inte om det är värt de €38 det kostar för två (Jag brukar INTE snåla på semestern, men ibland drar det i snåltarmen).

Bibby - jag ser på deras museesida där man köper biljetter att den sista söndagen i månaden kostar det gratis.
Och det är det ju när vi är där - så vi får se. Om det är värt att köa för det istället :) Det finns ju mycket annat vi skall hinna se i Roma ! Svårt att ranka vilket man tycker är viktigast att se.
Av Annl
20 mars 2012 23:42
Det blir ju kanon med bilder från Rom och du är ju så duktig på att fota och tar ju så fina bilder.
Citerat från nisse2ears:
(Tack Annl - bilder kommer)

Ok, nu har jag i lugnt och ro hunnit kolla runt lite ang kapellet.

Det ser ju helt klart fantastiskt ut: (kolla in detta!! 360grader)
http://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html
Men jag gissar att med alla människor där inne är det inte hälften så roligt.

Men jag vet inte om det är värt de €38 det kostar för två (Jag brukar INTE snåla på semestern, men ibland drar det i snåltarmen).

Bibby - jag ser på deras museesida där man köper biljetter att den sista söndagen i månaden kostar det gratis.
Och det är det ju när vi är där - så vi får se. Om det är värt att köa för det istället :) Det finns ju mycket annat vi skall hinna se i Roma ! Svårt att ranka vilket man tycker är viktigast att se.
Av Bibby
21 mars 2012 05:45
Citerat från nisse2ears:

Bibby - jag ser på deras museesida där man köper biljetter att den sista söndagen i månaden kostar det gratis.
Och det är det ju när vi är där - så vi får se. Om det är värt att köa för det istället :) Det finns ju mycket annat vi skall hinna se i Roma ! Svårt att ranka vilket man tycker är viktigast att se.
Är påven där den söndagen så hoppas jag att du tar chansen, dessutom gratis inträde till museumet ;)
Jag tycker det är värt en halv dag att få vara med om detta, mer tid ska det inte ta.
Oavsett vad man tycker om honom och den religionen så är det en mäktig känsla att stå där tillsammans med alla andra tusen. Lycka till!

Slängde in ett par bilder därifrån:

Påven:
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/415532

Sixtinska kapellet:
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/415531

Kön till muséet:
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/415529
Av Van
21 mars 2012 07:47
Citerat från nisse2ears:
(Tack Annl - bilder kommer)

Ok, nu har jag i lugnt och ro hunnit kolla runt lite ang kapellet.

Det ser ju helt klart fantastiskt ut: (kolla in detta!! 360grader)
http://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html
Men jag gissar att med alla människor där inne är det inte hälften så roligt.

Men jag vet inte om det är värt de €38 det kostar för två (Jag brukar INTE snåla på semestern, men ibland drar det i snåltarmen).

Bibby - jag ser på deras museesida där man köper biljetter att den sista söndagen i månaden kostar det gratis.
Och det är det ju när vi är där - så vi får se. Om det är värt att köa för det istället :) Det finns ju mycket annat vi skall hinna se i Roma ! Svårt att ranka vilket man tycker är viktigast att se.
Nu vet jag inte om jag minns helt rätt, men har för mig att inträdet på 38 Euro för två. är för hela musei området dvs, inkl kapellet.
Annars är det som du säger, inte alls samma upplevelse när det är packat med folk och "vakterna" försöker få rotation genom kapellet genom att nästan skjuta på "skocken" med människor till utgången. Men, det är vackert och absolut värt att se det live....
21 mars 2012 10:12
Citerat från van:

Nu vet jag inte om jag minns helt rätt, men har för mig att inträdet på 38 Euro för två. är för hela musei området dvs, inkl kapellet.
Japp det stämmer. :)
26 mars 2012 12:14
Nu är det bara ett par dagar kvar!
Jag längtar!
Kameran kommer gå varm och jag oroar mig för allt jag INTE hinner se :)

Har sett att hotellet anordnar guidade turer till Vatikanen och kapellet - vi får se det skulle kunna vara ett alternativ. Det är ju en annan upplevelse med guide än att bara gå runt och titta och inte veta vad mans er :)
Av Annl
26 mars 2012 19:25
Och vi som är kvar hemma önskar dig en fantastisk resa - vilket ju är lätt att åstadkomma i Rom som ju är en så mysig stad.
Citerat från nisse2ears:
Nu är det bara ett par dagar kvar!
Jag längtar!
Kameran kommer gå varm och jag oroar mig för allt jag INTE hinner se :)

Har sett att hotellet anordnar guidade turer till Vatikanen och kapellet - vi får se det skulle kunna vara ett alternativ. Det är ju en annan upplevelse med guide än att bara gå runt och titta och inte veta vad mans er :)
3 apr. 2012 12:35
Nu är jag hemkommen och lämnar kort feedback:

Även om det var mars så var det köer överallt.
Det tog ca 1 timme att komma upp i St Peterskupolen och dit kan inte förköpas biljett).
Börja med kuoplen om du vill gå upp i den, för när du är klar så kommer du direkt in i kyrkan. Här sparar du några steg med andra ord :)

Altarområdet som stängs kl 16 medan resten av kyrkan är öppen ett tag till.

Vi var aldrig till Sixtinska kapellet så jag kan inte ens uttala mig om köer där, men följ rekommendationen att förköpa biljetter! Det gäller nämligen överallt där det går.

In till själva staten gick det smärtfritt att komma, inga längre köer. Tänk på att inte ha bara axlar eller knän eller vapen i väskan!