Vart i västindien??

Av Emmafi
2 dec. 2012 15:53
Visningar: 445
Ju mer jag läser ju mer osäker blir jag. Vilken av öarna rekommenderas, Jag vill inte bara ha sol och bad utan en fantastisk natur att uppleva. Närhet till andra små öar att upptäcka. Möjlighet till shopping och inte allt för dyrt. En omöjlighet?

Mvh Carina
Av Annl
2 dec. 2012 16:55
Grannarna besökte Dominica i somras och var helt lyrisk och där finns det fantastisk natur kunde de berätta.
2 dec. 2012 19:23
Grenada har också jättefin natur, men shoppingen är kanske inte så spännande. Bra shopping finns på St Marten, men där är inte naturen lika häftig.
Av Nicoled
3 dec. 2012 11:22
Guadeloupe och Martinique är min rekommendation.
Vi hade först 2 veckor på Guadeloupe och flög sedan vidare till Martinique 2 veckor.
På Guadeloupe finns fantastisk omväxlande natur, västsidan bjuder på mer tropiskt klimat med regnskog medans östsidan har ett torrare klimat- du får liksom två klimat på samma ö Det finns mycket att se och uppleva: sockerplantager med tillverkning av Rom och sirap. I norr finns det mangrove-träsk. Frukt som du kan plocka direkt från träden, fina stränder och spännande shopping på lokala marknader, vandringar i bergen med bad i vattenfallspooler.Vi gjorde endagsutflykter till "Les Saintes" som är vackert men ganska turistigt. Min stora rekommendation är att göra en utflykt till den lugna ön Marie Galante, helt fantastisk natur och gudomliga stränder, små orörda byar, trevliga människor.

Martinique är lite mer utvecklat och också lite dyrare än Guadeloupe och är också absolut sevärt. Höjdpunkterna var vandringen upp till vulkanen mitt på ön, snorklingen strax norr om stranden Le Diamant, och den nordligaste punkten på ön som var en liten sömnig by som kändes som världens ände.
Vi tog oss runt med hyrbil på båda öarna. Fördel är är om du pratar franska. Prisläget är ung. som i Frankrike och här hemma.
3 dec. 2012 18:21
Tobago är riktigt soft och laid back med närhet till större Trinidad.

Gillade också Cuba som var riktigt trevligt.

El Salvadorr visserligen enda Centralamerikanska land utan karibisk kust, men alla länder ligger tajt däromkring och fina karibiska stränder och närhet till storstäder finns överallt.
Av Emmafi
9 dec. 2012 17:04
Tack för svaren. Nu blir det ännu svårare...Det ultimata vore ju att luffa runt bland många öar men tyvärr har jag ju inte så många semesterdgr.Det får nog bli en kombo med två öar åtminstone.