Vandra Trolltunga med tonåringar?

Av Svanba
28 apr. 2019 09:56
Visningar: 789
Hej!
Vi har planerat en roadtrip till Norge med husbil, början av juli. Målet är att vandra preikestolen och Trolltunga med våra tonåringar (12 och 15 år).
Är det genomförbart att vandra Trolltunga med dem? Eller är det för tufft fysiskt?
Jag och min man vandrade Kebnekaise förra sommaren, och tyckte det var hyfsat tufft. Går detta att jämföras med?

Undrar också om ni har tips på campingar på vägen dit och hem (åker från Hälsingland) och i närheten av Preikestolen och Trolltungan.

Tack på förhand! :-)
/Anna
Av Emolis
28 apr. 2019 15:26
Vi vandrade upp till Trolltunga förra sommaren och visst var det en tuff vandring, framför allt om ni inte lyckas knipa en topparkeringsplats vilket inte är det lättaste (var ute i riktigt god tid om ni är intresserade av dessa få platser), men absolut att en 12 och 15-åring klarar det, åtminstone om de är i hyfsad kondition. Min erfarenhet av att vandra med tonåringar är att de orkar så mycket mer än vuxna, men att motivationen och intresset kanske inte är lika stort. Har inte vandrat Kebnekaise så kan tyvärr inte jämföra, men för oss tog det 9½ tur och retur till Trolltunga.
Av Svanba
29 apr. 2019 20:10
Tack för svar! Vi tar bussen från campingen är det planerat så vi ska slippa parkera vid start. Och ja, jag tror också att ungdomarna säkerligen klarar vandringen rent fysiskt bättre än mig iallafall... :) Som sagt, motivation var det.
Absolut handlar vandring mycket om väder också! Det vet vi som vandrat i de svenska fjällen en del :)
Är det riktigt dåligt väder får vi låta bli, och komma tillbaka någon annan gång. Vi får se hur det blir. Men stort tack för tips och bra länk från Valpolicella!