Väder i Thailand i slutet av maj och juni

Av Karten
2 nov. 2010 21:55
Visningar: 19139
Hej, Har varit i Thailand under vintermånaderna men funderar nu på att åka i slutet av maj eller juni.
Har ni några erfarenhet av resa till Thailand under dessa månader och hur har isåfall vädret varit och i vilka delar var ni?

mvh joakim
3 nov. 2010 05:17
Hej

Vi var i Thailand för först gången detta år i juni/juli.

Vi besökte Bangkok samt öarna i syd-östra Thailand som Koh Samui,Koh Phangan,Koh Nang Yuan...
Det var runt 30-35 och soligt varje dag, om det nu kom någon regn så kom det sent på kvällen eller på natten.

Framför allt i juni, så brukar det vädermässigt vara säkrast att besöka just öarna som jag nämner samt Hua Hin!!

Mvh/Siam
3 nov. 2010 09:45
Mina erfarenheter är tyvärr regn regn regn..Vågorna blir också mycket stora och strömmarna starka, så det är inte säkert att bada i havet.

// Veronica
Av Sos08
3 nov. 2010 14:31
Vi var i vår lägenhet i Ban Phe, Rayong i under juni i år och vi hade mest sol och någon dag med regnskurar så det var helt ok där. Nackdelen (om man nu tycker att det är någon nackdel) är att det är 34 grader i vattnet då så det svalkar inget i värmen direkt som det gör vintertid då det är ca 28-30 grader i vattnet :)

Det var också mer vågor än vintertid men det gick bra att bada ändå och tonåringen gillade att bada i vågorna.
Av Bent
3 nov. 2010 14:59
Hej!

Har varit på Koh Samui 2 ggr på sommaren juni-juli och har haft bra väder båda gångerna. Samma gäller Hua Hin och Koh Tao. Någon regnskur kan det komma någon dag. Däremot är det sämre på västkusten vid den tiden.

Bent
3 nov. 2010 16:34
Hej igen!

Ville bara komma in och säga att om ni åker till Samui och öarna runt där, så är vattnet lugnt och stilla.

Mvh/SIam
Av Stoffs
3 nov. 2010 16:39
Jag var i Hua Hin i maj 2009 och vi hade strålande sol och en enorm värme :) Något kvällsregn dök det väl upp, men det försvann lika snabbt som det kom.
Av Karten
3 nov. 2010 18:43
Tack alla för bra svar.
Har någon annan där ute varit runt Koh Chang i juni så återkom gärna med er väder erfarenhet för övrigt låter det ju som att Chumphon distriktet, Hua Hin, och övriga öar som nämnts är säkrast.
//js
Av Banphe
6 nov. 2010 18:28
Hej Joakim!

Vi har själva varit nere under maj och juni och har alltid haft tur med vädret. Även våra hyresgäster under samma period har haft bra väder. Nere vid Trat är en annan klimatzon och regnar mer statistiskt än där vi har vårt hus mellan Ban Phe och Laem Mae Phim.
8 nov. 2010 13:31
Har varit i thailand flera gånger, och koh chang är det sämsta stället. Var där i början på maj och det spö regnade varje dag! Åk till khoa lak istället, där är det paradiset. Men satsa på att åka mellan november och april. Thailand är inte bra på sommaren.

// Veronica
8 nov. 2010 19:53
Hej

Jag har bott i Thailand från MAJ till SEPTEMBER.

VÄDRET under dessa månader är soligt men fuktigt med någon mycket kraftig regnskur under eftermiddagen kvällen. Vilket oftast bara är skönt.

Men det kan, om man har otur dyka upp lågtryck, då är det molnigt oftast i flera dagar, men varmt är det hela tiden.

Jag kan rekomendera dig att resa under de svenska sommar månaderna, det är ett skönare klimat. I November-april är det ju så torrt och dålig luft.

Prognoser http://www.tmd.go.th/en/7-day_forecast.php
Radar bilder: http://www.weather.com/maps/geography/asia/asiasatellite_large_animated.html

Tommy
Av Karten
8 nov. 2010 22:23
Hej Alla,

Tack igen för bra svar.
Börjar mer och mer tror på en resa i slutet på maj och juni och till ö-kusten och till Hua-Hin och Chumpon med omnejd.
Jag håller med Veronica om att Koh Chang är ostabilt. Har varit där vid två tillfällen i dec/jan 02/03
och feb 05 och det var vid båda tillfällena bara "hyfsat" väder (kanske slumpen??).

//joakim