Vad göra när har lång mellanlandning New Dehli?

Av Asaryd
28 dec. 2019 15:12
Visningar: 435
Hej!
Vi kommer att ha 16 timmars mellanlandning (dagtid) i New Dehli.
Är det värt att försöka att lämna flygplatsen och åka in till city. Jag vet att visum då behövs. Hur mycket kostar det? Vad ska vi isf se? Har tre killar barn 17,15 och 11 år gamla så aktiviteter bör tas hänsyn till dem också.
Tack på förhand.
mvh
Åsa
Av Hawaii
28 dec. 2019 15:49
Jag var i Delhi förra veckoslutet och skulle definitivt rekommendera en tur in till staden och ni kan utan vidare ha c:a 10 timmar där. Om du inte har Uber appen definitivt en god idé och underlättar att ta sig runt, även om vanlig taxi funkar bra och ganska billig. Platser att definitivt se:
Humayun's Tomb (helst tidig morgon, vid 9 tiden - inte mycket folk) - mycket imponerande.
Qutb Minar , otroligt intressant historisk plats.
Red Fort, enormt stort och mycket imponerande.
Du hinner med allt detta under dagen, och dina tre killar kommar utan tvekan att vara intresserade. Googla för foto och mer information. Vill minnas att visumet kostade runt US$75, men definitivt värt det. Var noga med att ansöka via den officiella government sidan.
Av Jonas73
28 dec. 2019 21:14 (redigerad)
Hej,
Jag håller definitivt med Hawaii om att det är värt att ta en tur in till staden för att se Humayuns Tomb, Qutb Minar och Red Fort! När jag var i Delhi i oktober fick man 5 % rabatt på många av entréavgifterna om man betalar med kort.

Det är smidigt att ta sig runt i Delhi med tunnelbana som även går från flygplatsen. Man kan köpa endagskort. På flygplatsen kan förbetalda officiella taxis bokas till fast pris. Förhandla hårt om priset i förväg om ni väljer åka taxi eller Tuk-tuk någon annan stans.

Priset på visumet varierar beroende på hur lång tid det är giltigt. Jag betalade 40 USD för mitt visum som gäller ett år. Billigaste e-visa gäller bara 30 dagar från utfärdandet och kostar 25 USD för svenskar under högsäsong.Det finns många visumsidor som erbjuder visum till Indien. Som Hawaii påpekar är det viktigt att välja den officiella https://indianvisaonline.gov.in/evisa/tvoa.html
för att slippa bli lurad.
Av Hawaii
28 dec. 2019 23:16
Ett par ytterligare kommentarer ang. transport. Har ej provat Delhis tunnelbana och kan inte uttala mig om den men med 4 personer tror jag nog det blir nog billigare och smidigare med taxi eller Uber. Har ofta upplevt att tuk tuk kan vara dyrare än taxi, plus att med 4 personer funkar det inte med en tuk tuk (tar bara 2 personer). En finess med Uber: man slipper förhandla om priset.
Av Asaryd
29 dec. 2019 21:43
Stort tack för tipsen! Blev verkligen sugen på att ta tillvara på den något långa mellanlandningen tack vare era tips! 😊