Utlandsstudier med IBS? Reflektioner, erfarenheter och tankar mottages tacksamt!

Av Camen
5 sep. 2012 13:53
Visningar: 1175
Hejsan,

Jag funderar på att studera utomlands under ett års tid med start i januari 2013. Utbildningen anordnas av IBS, Journalistik och PR i Washington DC.

Nu undrar jag om det finns någon mer här som har studerat utomlands med IBS eller om det finns någon som funderar på att åka? Vad är era tankar och erfarenheter kring detta? Var det givande och har det kunna leda till arbete inom branschen efter hemkomst? Hur gjorde ni för att finansiera resan? Vad jag förstått kan man ta studielån men behöver ändå en ganska stor budget utöver för att kunna klara sig.

Den 11 september har IBS ett mingel i Göteborg som jag anmält mig till. Någon mer som ska gå och kanske är nyfiken på att kasta sig ut i vida världen, som är sugen på ett äventyr med nya kunskaper och upplevelser?
Av Camen
6 sep. 2012 23:39
Tack för länkarna PeterO!
Av Milon
6 sep. 2012 23:48
Hej Camen!

Jag kom hem från DC i våras, där jag studerat precis Journalistik och PR med IBS. Alla erfarenheter är så klart väldigt individuella, men jag hade ett underbart år. Jag trivdes både med skolan, praktiken, boendet och staden (wow, DC är verkligen en gömd pärla!).

Viktigt att komma ihåg med en sådan här resa är att den blir lite vad man gör den till också. Du får mycket stöd och hjälp från en organisation som IBS, men det ligger i dina händer att forma resan till just din upplevelse så som du vill ha den. I ett land som USA och en stad som DC har du alla möjligheter, det vill jag då lova!

Jag kommer närvara på träffen i Göteborg den 11 september. Grabba gärna tag i mig då så kan vi prata mer om dina frågor och funderingar. Det finns så mycket jag kan dela med mig av så det får inte riktigt plats här.

Vi ses!

Malin
Av Camen
9 sep. 2012 14:38
Hej Malin,

Vad roligt! Då hoppas jag att vi ses på tisdag!

//Camilla
10 sep. 2012 10:37
Jag pluggade (via IBS) i Australien och jag vet att flera stycken hade åsikter om deras info angående utbildningen som sådan. Materialet/Info'n stämde inte överens med vad som komma skulle. Om degt var slarv, medvetet eller allmän luddighet låter jag vara osagt.

Personligen hade jag inga större strul, men det var OK!
Av Camen
10 sep. 2012 14:20
Tack för ditt svar Robbowan.

Men summan av kardemumman så var du nöjd med helheten?

//Camilla
10 sep. 2012 15:42
Jo, utbildningen var bra, men ärligt talat hade jag inte mycket med IBS att göra efter jag kom till Oz.
Av Fbn
18 mars 2013 23:47
Ibs ocksa kallat sts education ar en total bluff. Jag anvande mig av ibs for att studera i usa i ett ar. Dom gav minimal hjalp for en mycket stor kostnad. Boendet som dom rekommenderade skulle vara fantastiskt och vara belaget nara bade skolan och shopping. I sjalva verket sa var det inget av det. Om du inte kopte en bil sa fick du rakna med att spendera 2 timmar pa buss till och fran skolan varje dag. Sjalva boendet tog alldeles for mycket betalt for vad dom erbjod. Liknande boenden var mycket, mycket billigare. Boendet var dessutom som att bo i det militara med 4 peroner occuperade i sma rum med vaningsangar.
Ibs kunde komma undan med det har for att dom lurade alla med att skriva pa hyres kontrakt i Sverige innan dom sag boendet (dom anvander sig garanterat av samma taktik nu ocksa).
I slutandan sa fick vi som akte med ibs gora det mesta sjalva, sa som att hitta eget boende, eller kolla upp information fran skolan.
For att betygsatta IBS pa en skala fran 1-5, sa ger jag dom 1.