USA

Av Linab
6 feb. 2011 18:50
Visningar: 331
Hejhej, jag tillsammans med två kompisar ska resa runt i USA i höst och håller på att planera vår resa.
vi ska till följande platser:
LA
San Fransisco
Miami
Florida
New York
Washington
Chicago
Texas
Vad måste vi se och uppleva när vi är där, några tips?
sammanlagt har vi räknat med att vara borta i ca 2 månader. räcker det?
uppskattar alla tips, stora som små!
tack på förhand
Av Fredros
6 feb. 2011 21:30
San Francisco- alla som vill kommer inte dit - alla ville därifrån, men ingen lyckades ! ALCATRAZ!

På 1930-talet med många gangsters o farliga fångar beslöt man i USA att samla de farligaste i ett ena fängelse, Alcatraz ! Man hamnade inte här direkt utan först sedan man bedömts för farlig för ett vanligt fängelse.Al Capone tillhörde de första fångarna. Trots upplopp o allehanda flyktförsök lyckades ingen bevisligen fly till frihet även om fängelset var i drift i över 30 år!
Den som var för farlig/oregerlig även för vanliga avdelningar på Alcatraz dömdes till någon vecka i "the hole". En totalmörk cellavdelning där enda avbrottet var att mat ställdes in. En f d fånge fanns på plats vid vårt besök och berättade att han tagit en knapp ur fångdräkten o sprättat iväg den ut i cellmörkret, för att sedan krypa runt o leta efter knappen. Ett sätt att ha något att göra o förhindra att drabbas av sammanbrott !

Båtarna ut till ön är periodvis fullbokade, så om detta är lockande , bör ni söka Er till kajen o boka plats i början på San Francisco-besöket !
6 feb. 2011 23:22
Citerat från fredros:
San Francisco- alla som vill kommer inte dit - alla ville därifrån, men ingen lyckades ! ALCATRAZ!

På 1930-talet med många gangsters o farliga fångar beslöt man i USA att samla de farligaste i ett ena fängelse, Alcatraz ! Man hamnade inte här direkt utan först sedan man bedömts för farlig för ett vanligt fängelse.Al Capone tillhörde de första fångarna. Trots upplopp o allehanda flyktförsök lyckades ingen bevisligen fly till frihet även om fängelset var i drift i över 30 år!
Den som var för farlig/oregerlig även för vanliga avdelningar på Alcatraz dömdes till någon vecka i "the hole". En totalmörk cellavdelning där enda avbrottet var att mat ställdes in. En f d fånge fanns på plats vid vårt besök och berättade att han tagit en knapp ur fångdräkten o sprättat iväg den ut i cellmörkret, för att sedan krypa runt o leta efter knappen. Ett sätt att ha något att göra o förhindra att drabbas av sammanbrott !

Båtarna ut till ön är periodvis fullbokade, så om detta är lockande , bör ni söka Er till kajen o boka plats i början på San Francisco-besöket !
Ännu hellre köpa biljetterna online i förväg. http://alcatrazcruises.com/website/tour-comparison.aspx Vi tog den kombinerade turen med Alcatraz och Angel Island, rekommenderas varmt!
Av Asok
8 feb. 2011 13:43
Vet inte vad ni har tänkt er med Texas men jag kan rekommendera San Antonio som är en mysig stad (dock väldigt varmt o fuktigt överallt).
Av Linab
8 feb. 2011 14:50
tack för tipsen om alcatraz!

texas är det en av mina kompisar som vill till, varför vet jag inte riktiigt. har du varit på någon av de andra ställena jag nämnde?
Av Asok
8 feb. 2011 20:45
OK. Vi var 2 1/2 dag i San Antonio och tyckte det räckte rätt bra. Har även varit i Houston men mest för att hälsa på en kompis. Space centrat var intressant och bra shopping.

Har varit NYC men det var för 16 år sedan. Skall dit igen i höst bara en dag men satsar då på Lower Manhattan.
Annars kan man ju spendera hur mycket tid som helst i NYC. Båttur runt Manhattan, Bronx Zoo, Brooklyn Bridge, Empire State Building eller Top of the Rocks är väl några givna grejer att göra.
Vi kommer att bo i NJ så vi tar färjan in till Manhattan.