Tyck till om min rutt till Florida

Av Ales
11 juni 2017 23:18
Visningar: 288
Hej alla resglada;) snart är det äntligen dax att åka till fantastiska Florida igen.. Tredje gången för oss men lika spännande.
Rutten nu ser ut:
Miami South Beach 4 nätter ( hittade fantastiskt bra pris på Loews) restauranger? Vi skulle gärna vilja lyssna på Cubansk musik på någon pub...
något utöver det vanliga??

Sedan kör vi mot Fort Myers och tänkte besöka Ah Tah Tiki museum. Vi har besökt Everglades tidigare och åkt airboat så nu vill vi se något annat. Vad säger ni floridafans - är det nåt att lägga tid på?
I FMB bor vi på Mango street in 8 nätter och här undrar jag vad ni rekommenderar för utflykter? Shopping? Restauranger?
Sedan kör v mot Orlando via Sarasota och siesta Beach. Vi kör den 4/7 och jag undrar hur det ser ut i trafiken denna dag?
I Orlando bor vi 8 dagar på Worldmark Orlando Kingstown reef. Men vi tänkte köra mot st Augustine och kanske bo över en natt så att vi hinner uppleva staden på kvällen, och sedan kör vi mot Kennedy space center och på EM tillbaka mot Orlando,

Finns det något vi inte bör missa under dessa dagar.
Vi åker med två barn, numera nästan tånoringar;) universal i tre dagar är parken för denna Floridaomgång;)
Tacksam för alla svar;)
Leila
Av Ales
11 juni 2017 23:19
Glömde fråga-
Var i st augustine ska vi boka hotell för en natt?
12 juni 2017 09:58
Citerat från Ales:
Glömde fråga-
Var i st augustine ska vi boka hotell för en natt?
Det mest prisvärda vi hittade i våras som låg centralt och med hyfsade omdömmen var "Best Western Spanish Quarters Inn". Det var helt okej för en natt.

Planen i övrigt är väl okej även om vi personligen alltid vill ha en vecka i Sobe :-)

Big Cypress National Preserve är helt klart värt att lägga tid på, muséet har vi dock inte besökt. Har ni inte varit vid Shark Valley Visitor Center tidigare så bör ni stanna där med och även Miccosukee Indian Village.

I FMB så är Edison & Ford Winter Estates den intressantaste utfärden vi gjort. Shoppingen tyckte vi var bäst på Miromar Outlets, Fleamasters Fleamarket är ju kul som loppmarknader brukar, bäst på helger.

Trafiken bör inte vara så farlig fast mer än en vanlig vardag förutom till och framförallt från evenemang som hålls.
Av Ales
12 juni 2017 17:41
Hej!
Tack för ditt svar,
Vi funderar mellan bw Spanish quarters inn och Marion motor lodge, ligger någorlunda bra i priserna.. ser fram emot att strossa runt och inte stressa runt för att köra tillbaka till Orlando samma kväll;)
På väg till St augustine tänkte vi besöka någon källa, finns det någon du rekommenderar? Tor att den vi tänkte på heter blue springs park där man kan simma med manatees..
Vid tidigare resor har vi besökt Shark Valley och åkt både tåg och airboat men nu ville vi testa något nytt. Såg att man kan kombinera Ah tah tiki village och ytterligare ett ställe som är nära så vi får se;)

Tack, tror att det kan bli att besöka Ford och Edison villor..
jag har även läst att du också föredrar att laga mat själv och här undrar jag var su har handlat dina varor i Fmb? Finns det publix på ön?
Ser fram emot shoppingen men hoppas att denna resa blir mer av sommarsemester än shoppingsemester;)
Av Birgere
12 juni 2017 18:29
Finns många fina källor norr om Orlando och jag är säker på att Blue Springs Park är en av dem. Däremot kan du glömma att simma med sjökossorna, för det första är dom bara där på vintern och för det andra är det totalförbjudet.
Tror bara det är Crystal River där man får bada med dom under uppsikt.
12 juni 2017 19:40
Citerat från Ales:
Hej!
Tack för ditt svar,
Vi funderar mellan bw Spanish quarters inn och Marion motor lodge, ligger någorlunda bra i priserna.. ser fram emot att strossa runt och inte stressa runt för att köra tillbaka till Orlando samma kväll;)
På väg till St augustine tänkte vi besöka någon källa, finns det någon du rekommenderar? Tor att den vi tänkte på heter blue springs park där man kan simma med manatees..
Vid tidigare resor har vi besökt Shark Valley och åkt både tåg och airboat men nu ville vi testa något nytt. Såg att man kan kombinera Ah tah tiki village och ytterligare ett ställe som är nära så vi får se;)

Tack, tror att det kan bli att besöka Ford och Edison villor..
jag har även läst att du också föredrar att laga mat själv och här undrar jag var su har handlat dina varor i Fmb? Finns det publix på ön?
Ser fram emot shoppingen men hoppas att denna resa blir mer av sommarsemester än shoppingsemester;)
Som Birgere säger, det där med att interagera (eller mata) vilda djur är ett "BIG no no" ;-) Det räcker väl med att titta på dem om man har turen att se dem.
Blue Springs är annars en "State Park" med höga betyg, kan aldrig tänka mig att det inte är sevärt.

Marion Motor Lodge ligger lika centralt så får det liknande betyg eller bättre och priset är samma eller lägre kan ni säkert lika gärna välja det...
Vill ni käka till hyfsat pris och goda burgare i St. A. så kan jag tipsa om Burger Buckets, trevlig personal och gott.

Det finns visitors Center i Big Cypress, det är alltid ett bra första stopp för att få tips om vad som finns i området, vi passade också på att köra ner till Chokoloskee och tittade på http://www.smallwoodstore.com/ och http://www.colliermuseums.com/locations/museum_everglades .

Det finns en Publix där vi handlat förr och även första gången på senaste resan tills vi såg att det låg en affär mitt över gatan från hotellet, det blir ca 400m frånj "ert" hotell. Inte riktigt Publix klass men betydligt smidigare, Publix ligger ca. 3km söderut.

Vi bodde som sagt nära ert hotell (i höstas) och stranden var helt underbar, vi bodde på strandsidan (på Beach Shell Inn) med några meter till den puderfina sanden, badet är riktigt härligt där så riktig "sommarsemester" är det verkligen. Läget är lagom med lite distans till det lite stimigare området vid brofästet/piren.

Det finns även ett järnvägsmuseum som vi tänkte men inte hann besöka (stranden lockade för mycket). Sen kan man ju göra utfärd t.ex. till Captiva och Sanibel (vi har bara varit där ute som hastigast (bilköerna tog all tiden) och imponerades inte så speciellt faktiskt (en av få besvikelser i Florida) andra älskar det och tycker det är det bästa på deras resor....

12 juni 2017 19:50 (redigerad)
Förresten, några länkar om ni är intresserade av Mannatees.
Allra säkrast ser man dem för övrigt på ställen som SeaWorld och Miami Seaquarium. https://seaworld.com/orlando/animal-experiences/manatee-rehabilitation-area/ http://www.miamiseaquarium.com/things-to-do/experiences/florida-manatees

http://myfwc.com/education/wildlife/manatee/where-to-see/
http://www.visitflorida.com/en-us/things-to-do/outdoors-nature/places-to-see-swim-florida-manatees.html

Miami River (i Miami) ska enligt vissa vara stället med bäst chans att se Manatees men jag har aldrig spanat där själv.
Av Ales
13 juni 2017 14:25
Citerat från Birgere:
Finns många fina källor norr om Orlando och jag är säker på att Blue Springs Park är en av dem. Däremot kan du glömma att simma med sjökossorna, för det första är dom bara där på vintern och för det andra är det totalförbjudet.
Tror bara det är Crystal River där man får bada med dom under uppsikt.
Uuppss trodde faktiskt det var möjligt, läste på ett antal sajter, men du har säkert rätt!
Men ser fram emot att få se något annat än parkerna och stränderna:)
Av Ales
13 juni 2017 15:11
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Ales:
Hej!
Tack för ditt svar,
Vi funderar mellan bw Spanish quarters inn och Marion motor lodge, ligger någorlunda bra i priserna.. ser fram emot att strossa runt och inte stressa runt för att köra tillbaka till Orlando samma kväll;)
På väg till St augustine tänkte vi besöka någon källa, finns det någon du rekommenderar? Tor att den vi tänkte på heter blue springs park där man kan simma med manatees..
Vid tidigare resor har vi besökt Shark Valley och åkt både tåg och airboat men nu ville vi testa något nytt. Såg att man kan kombinera Ah tah tiki village och ytterligare ett ställe som är nära så vi får se;)

Tack, tror att det kan bli att besöka Ford och Edison villor..
jag har även läst att du också föredrar att laga mat själv och här undrar jag var su har handlat dina varor i Fmb? Finns det publix på ön?
Ser fram emot shoppingen men hoppas att denna resa blir mer av sommarsemester än shoppingsemester;)
Som Birgere säger, det där med att interagera (eller mata) vilda djur är ett "BIG no no" ;-) Det räcker väl med att titta på dem om man har turen att se dem.
Blue Springs är annars en "State Park" med höga betyg, kan aldrig tänka mig att det inte är sevärt.

Marion Motor Lodge ligger lika centralt så får det liknande betyg eller bättre och priset är samma eller lägre kan ni säkert lika gärna välja det...
Vill ni käka till hyfsat pris och goda burgare i St. A. så kan jag tipsa om Burger Buckets, trevlig personal och gott.

Det finns visitors Center i Big Cypress, det är alltid ett bra första stopp för att få tips om vad som finns i området, vi passade också på att köra ner till Chokoloskee och tittade på http://www.smallwoodstore.com/ och http://www.colliermuseums.com/locations/museum_everglades .

Det finns en Publix där vi handlat förr och även första gången på senaste resan tills vi såg att det låg en affär mitt över gatan från hotellet, det blir ca 400m frånj "ert" hotell. Inte riktigt Publix klass men betydligt smidigare, Publix ligger ca. 3km söderut.

Vi bodde som sagt nära ert hotell (i höstas) och stranden var helt underbar, vi bodde på strandsidan (på Beach Shell Inn) med några meter till den puderfina sanden, badet är riktigt härligt där så riktig "sommarsemester" är det verkligen. Läget är lagom med lite distans till det lite stimigare området vid brofästet/piren.

Det finns även ett järnvägsmuseum som vi tänkte men inte hann besöka (stranden lockade för mycket). Sen kan man ju göra utfärd t.ex. till Captiva och Sanibel (vi har bara varit där ute som hastigast (bilköerna tog all tiden) och imponerades inte så speciellt faktiskt (en av få besvikelser i Florida) andra älskar det och tycker det är det bästa på deras resor....
Ibland är man snabb i både tankar och planeringen;) så klart att det är big No No, läste till och med att de var rätt stresskänsliga men får vi se dem så är vi glada (har varit på seaworld och sett dem där)
Vad bra vad gäller affärer, så vet vi var vi ska handla, älskar laga mat så jag är sååå taggad att prova nya ingredienser och recept;)

Nu längtar vi ordentligt;) reser nästa vecka!
Och som du skrev vi hade nog stannat längre i Sobe men dagarna räcker inte till;(
känns redan nu som om vi knappt kommer uppleva något😳;)
Känner du till några bra, prisvärda restauranger i sobe, vi måste äta ute, alla måltider;( lite trist att inte ha frukost men jag ska inte klaga för vi fick ett fantastiskt pris på loews;)

Nästa gång bokar vi 4 veckor!!;)
13 juni 2017 16:03 (redigerad)
Citerat från Ales:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Ales:
Hej!
Tack för ditt svar,
Vi funderar mellan bw Spanish quarters inn och Marion motor lodge, ligger någorlunda bra i priserna.. ser fram emot att strossa runt och inte stressa runt för att köra tillbaka till Orlando samma kväll;)
På väg till St augustine tänkte vi besöka någon källa, finns det någon du rekommenderar? Tor att den vi tänkte på heter blue springs park där man kan simma med manatees..
Vid tidigare resor har vi besökt Shark Valley och åkt både tåg och airboat men nu ville vi testa något nytt. Såg att man kan kombinera Ah tah tiki village och ytterligare ett ställe som är nära så vi får se;)

Tack, tror att det kan bli att besöka Ford och Edison villor..
jag har även läst att du också föredrar att laga mat själv och här undrar jag var su har handlat dina varor i Fmb? Finns det publix på ön?
Ser fram emot shoppingen men hoppas att denna resa blir mer av sommarsemester än shoppingsemester;)
Som Birgere säger, det där med att interagera (eller mata) vilda djur är ett "BIG no no" ;-) Det räcker väl med att titta på dem om man har turen att se dem.
Blue Springs är annars en "State Park" med höga betyg, kan aldrig tänka mig att det inte är sevärt.

Marion Motor Lodge ligger lika centralt så får det liknande betyg eller bättre och priset är samma eller lägre kan ni säkert lika gärna välja det...
Vill ni käka till hyfsat pris och goda burgare i St. A. så kan jag tipsa om Burger Buckets, trevlig personal och gott.

Det finns visitors Center i Big Cypress, det är alltid ett bra första stopp för att få tips om vad som finns i området, vi passade också på att köra ner till Chokoloskee och tittade på http://www.smallwoodstore.com/ och http://www.colliermuseums.com/locations/museum_everglades .

Det finns en Publix där vi handlat förr och även första gången på senaste resan tills vi såg att det låg en affär mitt över gatan från hotellet, det blir ca 400m frånj "ert" hotell. Inte riktigt Publix klass men betydligt smidigare, Publix ligger ca. 3km söderut.

Vi bodde som sagt nära ert hotell (i höstas) och stranden var helt underbar, vi bodde på strandsidan (på Beach Shell Inn) med några meter till den puderfina sanden, badet är riktigt härligt där så riktig "sommarsemester" är det verkligen. Läget är lagom med lite distans till det lite stimigare området vid brofästet/piren.

Det finns även ett järnvägsmuseum som vi tänkte men inte hann besöka (stranden lockade för mycket). Sen kan man ju göra utfärd t.ex. till Captiva och Sanibel (vi har bara varit där ute som hastigast (bilköerna tog all tiden) och imponerades inte så speciellt faktiskt (en av få besvikelser i Florida) andra älskar det och tycker det är det bästa på deras resor....
Ibland är man snabb i både tankar och planeringen;) så klart att det är big No No, läste till och med att de var rätt stresskänsliga men får vi se dem så är vi glada (har varit på seaworld och sett dem där)
Vad bra vad gäller affärer, så vet vi var vi ska handla, älskar laga mat så jag är sååå taggad att prova nya ingredienser och recept;)

Nu längtar vi ordentligt;) reser nästa vecka!
Och som du skrev vi hade nog stannat längre i Sobe men dagarna räcker inte till;(
känns redan nu som om vi knappt kommer uppleva något😳;)
Känner du till några bra, prisvärda restauranger i sobe, vi måste äta ute, alla måltider;( lite trist att inte ha frukost men jag ska inte klaga för vi fick ett fantastiskt pris på loews;)

Nästa gång bokar vi 4 veckor!!;)
Man kan ju äta riktigt fint kött fisk och annat tillagat som man gillar det till mycket lägre pris. Vi åt inte ute en enda gång i FM.B, vi hade kanonkök och en stor privat uteplats till lägenheten så det var lite som hemma.

Det ställe vi blivit mest positivt överraskade av var https://www.decosandwich.com/full-menu/ (ligger mittemot Miami Ink (Love Hate Tatoo) På Washington, (Yojiro kom t.o.m. in när vi satt och åt)), nu kan ju sådant ändras snabbt men förhoppningsvis är de lika bra nu.

Tyvärr har Jerrys Diner slagit igen men ett par andra klassiska ställen att prova finns ju (inte tvunget prisvärda kanske), t.ex. Rustica Pizza (finns bl.a. på Lincoln Road), Gillar man "subs" så måste man testa en rostbiffsdito hos http://www.lasandwicherie.com/ och kanske pankakor eller något annat på http://eleventhstreetdiner.com/ ,lite annorlunda lokal.
Gillar själv inte krabba men annars är Joe´s Stonecrab en institution i Sobe.http://www.joesstonecrab.com/