Tips på boende franska rivieran

14 mars 2015 17:50
Visningar: 3150
Vi är två tjejer som vill spendera ca 10 dagar runt Franska Rivieran. Vi vill inte boka charter utan flyg och hotell för sig och sedan ta oss runt med hyrbil. Vi bokar flyg till Nice och börjar där.
Ingen av oss har tidigare varit på rivieran och det finns ju en uppsjö av ställen att bo på, många av dessa tyvärr redan uppbokade. Vi skulle gärna vilja ha tips på bra boende i Nice och sedan tips på boende i eller utanför någon trevlig bergsby/alternativt vingård och även tips på boende vid kusten, Cannes/Antibes/Juan les pins aller något annat ställe.
Det verkar som om vinregionerna är mera väster om rivieran, någon som känner till något om detta? Tacksam för diverse tips om smultronställen :-)
14 mars 2015 23:46
Ja hela kustremsan mellan St. Tropez och San Remo i Italien är så sevärd att jag tröttnar aldrig på att köra där på småvägarna närmast havet. Finns så mycket mysigt att titta på där. Nu minns jag inte var vi bodde i Nice eller Cannes, jo vi bodde en gång i Mandelieu också men sen har jag bott privat i både St Paul de Vence och Grasse.
Glöm inte att besöka Gourdon uppe i bergen och även Bussena Vecchia utanför San Remo.
Cannes är lite mysigare och mindre än Nice. Sen är det ju nära till Monaco och Monte Carlo. Man kan göra små utflykter hit och dit varje dag även om man bor på ett ställe som man gillar.
Här kan du t.ex. se vindistrikten i Frankrike: http://vinsiderne.dk/kort/frankrigs-vindistrikter
Mvh
16 mars 2015 18:39
Tack för tipsen! Avstånden verkar som du säger inte långa och man skulle i princip kunna bo på ett och samma ställe hela tiden, men det kan vara kul med lite variation. Har hittat ett slottsliknande boende i Grasse som kanske skulle vara något för 1-2 nätter. Har också kollat lite vad t ex Ving använder sig av för boende, men inget boende är billigt direkt! Ska kolla upp det här med vindisktrikten när jag har tid :-)
17 mars 2015 08:23
Vi funderar också på Franska Rivieran till sommaren så jag följer ditt inlägg..
Vad är det för boende du hittat i Grasse, låter intressant?
Hälsningar
Anette
17 mars 2015 10:59
Vad roligt att du säger Grasse, där bodde jag också privat i en stor villa med olivträd och pool. Det var så mysigt att gå till bageriet på morgonen och köpa färska croisanter. Där kan man också göra egen parfym vilket var superkul och jag kan beställa min parfym igen om jag så vill.
Om man letar på hotell i Grasse så kan man hitta ett rätt så billigt hotel som heter Panorma för ca 500:- natten. Annars är det kanske billigare i de orter som ligger lite utanför de mer kända orterna och har man då bil så spelar ju det ingen roll.
Mvh
19 mars 2015 10:01
Ja du Anette, det hade ju varit en fördel om jag skrivit ned vad saker och ting hette och hur jag hittade dom... :-) Jag letade efter det slottsliknande boende i Grasse igen och hittade bara Chateau de Grasse, det ser inte riktigt ut som det jag såg först. Men detta är ett slott med, häftig byggnad, stora rum, bra pris, men det faller på att det inte har aircon. Har varit i provence i juli förut och det är rysligt varmt om nätterna. Så jag får nog leta vidare, hittade siten www.hotelguru.com där man kan söka boende som är extra utvalt utifrån olika kriterier, har hittat de mest fantastiska boenden där, men det mesta är tyvärr redan uppbokat. Tycker att jag är hyfsat tidigt ute, men tydligen inte när det gäller rivieran!
Boendet i Nice är i alla fall bokat, La Fayette, centralt och bra läge, inget utöver det vanliga men det är stora rum med allt man behöver plus liten balkong.
29 dec. 2015 15:26
Jag skulle rekommendera att hyra en lägenhet eller hus istället.
Så mkt trevligare och ofta billigare.
Jag skulle undvika direkta rivieran. Inte så mysigt. Bara 45min-1tim uppåt är byarna fantastiska!
Mer riktiga Frankrike, riktiga provence.
Distriktet Var är underbart. Ett vindistrikt så man kan åka runt till olika gårdar och prova vin. Fantastiska restauranger. Och Gorges du Verdon, Europa Grand Canyon där man kan bada i grönt smaragdfärgat vatten!

Det här huset ligger i en super fin by. Kolla in det!
http://provencemaison.nu/home
Ägs av svenskar