Tips och Råd Sri Lanka 1 Januari

8 nov. 2015 23:56
Visningar: 388
Tjena gott folk !

Tänkte fråga lite angående Sri lanka här och hoppas få lite vettiga svar.

1. Vi landar och colombo kl 8 på morgonen och täntke direkt åka ner till antingen hikkaduwa eller bentota, vilket sätt är smidigast att ta sig ner dit på för det värkar ju vara ganska långa sträckor, och hur långa restider bruka det vara?

2. Vi täntke röra oss läng kusten mest och försöka hinna med så mycket som möjligt på 17 dagar. Kan man åka på safari när man åker längst kusten och kan man hoppa på tåget som tar dig upp i bergen och typ samma dag åka tillbaka?

3. Vilka är enligt er dem bästa stränder längs kusten på väg från colombo och neråt landet vilka stränder och stället är värda att stanna någon natt på? Vill gärna sen en del också, var i kambodja förra året och för att hinna se så mycket som möjligt fick vi åka inrikes flyg för vi var där bara 3 veckor.

4. Vilken strand har mest stad runt sig om mans er nedaför colombo inte negombo eller vad det heter, vad är bäst snorkling och natur liv?

5. Vädret i sydprovinsen i januari? Hört att det ska vara fint då och inga monsuer men lika bra att dubbel kolla.

(Jag vet man kan googla allt idag men hoppas det få lite lättare med samlad fakta just här)

Tacksam för alla svar och tips vi får Mvh Eric, Jenny, Julia, Tedde!!
9 nov. 2015 09:34
Kan nog inte svara på alla dina frågor, men vissa iaf. :) Vi var där för 2 år sen. Stannade en natt i colombo innan vi gav oss ut på vår resa. Vi hyrde en chaufför under hela resan genom första hotellet vi sov på, minns inte vad det kostade, men inte överdrivet mycket. Sen åkte vi ner längs kusten och stannade en sväng vid bl.a bentota, men kände inte att det var stället för oss. Vi hamnade till slut i Mirissa där vi stannade i 4 dagar innan vi åkte vidare. Därifrån åkte vi vidare till Yala nationalpark (underbart!) vidare upp genom tedistrikten till candy där vi spenderade två dagar för bl.a buddhas tandtempel , elefantbarnhemmet och shopping.

Efter 4-5 dagars rundtur kände vi att det var dags för lite slapp o bad igen och vi längtade tillbaks till Mirissa så vi åkte tillbaks dit och stannade där resten av resan. Därifrån gjorde vi småutflykter med vår chaufför. Även valsafari där vi fick se blåval! Otroligt mäktigt!

När vi var där var inte motorvägen helt färdigbyggd, bara vissa sträckor, men om man åker den så går resan från t.ex colombo ner till Mirissa rätt snabbt. Kustvägen är ju mysig att åka, men tar måååånga timmar mer. Är dock glad att jag gjort det också. Mysigt att stanna ibland och köpa en kokosnöt att dricka eller frukt av nån söt liten tant som står o säljer efter vägarna. Är man hungrig hittar man även små "hoppersstånd" efter vägen. Hoppers finns överallt och är en slags pannkaka som är baserad på rismjöl o kokos om jag inte minns fel. Kostar nån krona bara och är jättegoda!

Vi var där i dec/januari o var supernöjda med temperaturen. Inga monsuner, inte för varmt och en lagom svalkande bris som gjorde att man inte gick runt o svettades floder hela tiden.
9 nov. 2015 11:43
Tack för svaret ! :D

Tänkte också fråga detta med chaufför är det svårt att hitta taxi i sri lanka eller något sådant, för ser att många hyr en chaufför för hela resan.
Är det värt att göra det ?

Mvh Eric!
9 nov. 2015 17:10
Nej, det är inte speciellt svårt! I städerna/byarna finns det tuc tuc överallt som inte kostar många kronor att åka med, vi valde chaufför hela resan just för att det var hyfsat billigt och att vi skulle åka runt en hel del. (Sen att en av oss hade surfbräda med och att vi ville va säkra på att den och all packning fick plats…) Om jag åker dit igen skulle jag nog välja att ta en bil dit jag skulle först o sen hyra en för dagarna när man ska på rundturer. Just för att jag nu vet att det inte är så svårt att få tag på en. Det som var skönt var ju att vi dealade till oss bensin i priset för chaffisen, så det enda vi behövde betala i slutet av resan var lite dricks och de milen vi dragit över bensinen som ingick. Behövde vi t.ex ta ut pengar så ringde vi bara efter bilen så fick han hämta oss och köra oss till närmsta ATM.