Tips inför tågluff ensam i Europa?

Av Elinma
26 apr. 2019 09:46
Visningar: 605
Hej! Jag har tänkt tågluffa ensam i Europa i höst i två veckor och då till Danmark, Polen och Tyskland.
Har ännu inte bestämt exakt min rutt men jag tänker ungefär Uppsala (start) - Köpenhamn - Berlin - Gdansk - Rostock - Malmö - Uppsala (avslut)

Mina främsta frågor är:
1. är det värt att köpa interrail-kort eller är det mer lönsamt att boka tågresor på egen hand? Jag har nämligen förstått att det kostar extra om man vill boka plats på tåget, vilket man förmodligen kommer behöva göra i och med att jag kommer åka ganska långa sträckor (känns också tryggast att ha platsbiljett). Och i sådant fall att det är lönsammare att köra utan interrail-kort - vad är billigaste alternativen på tåg?

2. har ni några allmäna tips på vad man ska tänka på när man reser ensam?

3. vad får jag absolut inte missa när jag besöker nämnda städer?
6 maj 2019 00:40
hej,, bäst nog att du köper interrail-kort .
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Kattax
6 maj 2019 14:56
Hej,
Finns två nya böcker om tågresor - Tågsemester och Med tåg genom Europa. Där kanske du kan få lite tips och idéer. Finns också en grupp på Facebook som heter Tågsemester.
Böckerna finns på biblioteket (i alla fall i Göteborg).
6 maj 2019 16:07
låter som en härlig resa.
Jag har faktiskt precis lyssnat på en pod som heter Resepodden - tur & retur.
Där finns flera avsnitt som handlar om just tågluff. Där finns mycket information att få. låter som ett ganska kul resande faktiskt även om det verkar vara svårt att boka tågbiljetter utanför sverige.