Tips inför rundresa till USA

Av Bursan
16 apr. 2011 19:02
Visningar: 1392
Hej.
I september tänkte jag och min sambo bege oss ut över havet och till det "lilla" landet USA. Vi har planer på att vara borta i ca 2,5 vecka där våra stopp kommer att vara New York, Las Vegas och Los Angeles som det ser ut nu.

Någon som har tips på billigt/bra boende i Manhattan för ca 4 nätter?

Är det värt att köpa ryggsäck för att lättare resa runt under denna tid, och isånnafall vilken storlek kan passa bäst?

Ungefär vilken budget kan man räkna med för denna totala vistelse (då har vi även tänkt hyra bil från Las Vegas till LA eller bara ha bilen under tiden i LA)?

Några andra tips på boenden i Las Vegas och LA är absolut jätte välkommet :))
Av Peter_o
17 apr. 2011 10:18
Det vanligaste rådet som ges här i forumet brukar avar att man ska koncentrera sig på antingen öst- eller västkusten. Fyra nätter i New York innebär tre dagar där vilket är på tok för kort. Spar det till nästa gång och stanna minst 6-7 nätter.

Annars ser du i andra inlägg att jag rekommenderar Seafarers International Hous på 15:e gatan. Se http://www.sihnyc.org/

Det här med ryggsäck förtår jag inte (men tillhör nog inte heller den generationen). I New York har du ju hotellrummet för avlastning av allt du köper och sedan bilen.

/PeterO
Av Erc
17 apr. 2011 19:19
Billigt och bra på Manhattan är det många som letar efter, men få som hittar. :) Vad har du för komfortkrav?
18 apr. 2011 17:51
Låter nästan exakt som den underbara resa vi gjorde förra sommaren, 17 nätter, såhär;

4 n New York, 4 n Las vegas, 3 n Los Angeles, 2 n San Diego, 2 n Los Angeles (Marina del rey), 2 n New York. Vi v ar 2 vuxna o 3 ungdomar

Boenden:
1) New York, lägenhet via www.airbnb.com 8E 30th (vid 5:e ave)..(finns nog inte längre i utbudet?, inte jättefräsch men inga kackerlackor o jättebra läge).
2) Las Vegas, Luxor, kanonpris bra poolområde, men nästa gång blir det nog nåt lite längre upp på strippen.
3) Los Angeles, Beverly Laurel motor hotel (bil hyrde vi i en vecka hämtade på Luxor, o hade hela tiden i Californien)
4) San Diego, Days inn
5) Marina del rey, Marina International, Stort o prisvärt
6) New York Econolodge, 48th street, tr ngt som många NY-hotell men OK

Kollade olika sajter för bästa pris, ibland booking.com, ibland expedia/hotels.com billigast. Tycker ni ska hyra bilen i LV, man får ju lite roadtrip-känsla genom att köra de 5 timmarna genom öknen till LA.

Går att läsa om resan (kostnader o länkar) på min blogg;
http://restanten.blogg.se/category/usa-2010.html

Räknade ut att våra biljetter, boenden o hyrbil kostade ca 13 500/pp tror jag. Ibland hade vi 2 rum, ibland 3...
Hade nog kunnat ta 1 dag mindre i LV, och lagt på en i t.ex Marina del rey (gångavstånd till Venice beach).

Tycker det var en utmärkt rutt för att känna på det stora landet i väster!
18 apr. 2011 19:39
Hej!
Bilade i USA en månad förra sommaren. Vi åkte från Draper, UT ner till Moab och Arches National Park. Vidare till Las Vegas, LA, San Francisco, Portland OR, tillbaks genom Idaho tillbaka till Draper.

LV är bara helt galet. Vi stannade två nätter och det var lagom. Det vi gjorde var att titta, titta och titta!!! Så mycket att se. Att bara gå längs med The Strip och kolla in hotellen och diverse spektakel; vulkan som får utbrott, Bellagios vatten show mm mm. Barnen åkte en rollercoaster (New York) Vi var där i juni så det var jättevarmt. Dagarna tillbringades vid poolen. Bodde på Excalibur. Helt ok. Hotellen är billiga i LV. Vi hittade på hotels.com. Många passar på att ta Grand Canyon när de är i Vegas. Vi gjorde inte det. Hade besökt Moab före Vegas

I LA får ni inte missa Universal Studios. Vi köpte dyra VIP-pass, men det var värt varenda dollar. Tyckte både vuxna och barn. Man ska nog gå på Six Flags om man är ute efter häftiga rollercoasters, men Universal hade superrides, även om inte de var enorma. Studio touren får ni inte missa! Vi bodde på ett hotell i Anaheim (Doubletree, tror jag). Nära till Disney, långt till annat.....avstånden är enorma
Vi var på Disney, tyckte det var överskattat. Six Flags ska vara jättebra, men vi hann inte med det. Far och son var på baseball, Lakers vs Dodgers. De tyckte det var kul. Vi besökte Hollywood, Walk of Fame, Beverly Hills, sonen LA ink. En dag var vi vid stranden. LA är så stort att det är svårt att greppa. Det tar en evighet att ta sig runt.

Sedan körde vi längs med Highway 1 till San Francisco. Otroligt vackert. Solvang, danskbyn, kan vara värt en liten avstickare. Längs med kusten kunde man stanna och få se vilda sjölejon. 17 mile drive var fin, Carmel och Monterey fina stopp.
I SF promenerade vi runt mycket. Lite shopping, Fishermans wharf, Golden Gate. En härlig stad som vi gärna varit längre i. Vi hann inte med Alcatraz tyvärr.

Tänk bara på att det tar längre tid att köra än man tror. Spontana stopp på vägen är ibland de allra bästa. Planera så att ni har tid för det!

Vi reser med ryggsäck. Vi vuxna har 75-liters. Enklare att "knö" in i en bagagelucka än en resväska och ska man kånka runt på den så har man händerna fria. Ett tips är att resa med lite packning. På många hotell kan ni tvätta och torktumla´. Använd platsen i väskan till allt roligt ni kommer att shoppa istället!!!

Ha en trevlig resa! USA är fantastiskt!!!!
Av Bursan
19 apr. 2011 11:54
Tack för alla superbra svar :))

4 nätter i New York kommer nog passa mig och min sambo alldeles utmärkt då vi endast tänkt hålla oss till manhattan. Har skrivit upp de vi helst vill se och beräknat dagarna på det utifrån råd från andra vänner och bekanta.

Vi har väl inte så höga krav på det boendet vi väljer. Viktigast är att sängkläder, badrum och dylikt är fräscht. Vi kommer nog ändå inte spendera så mycket tid inne på hotellrummet :)

Tar det verkligen 5 timmar att köra mellan Las Vegas och LA? Har läst på andra trådar och i böcker om usa att det ska ta runt 2 timmar? Kan det vara värt att flyga från NY direkt till LA och där hyra bil och göra en avstickare till LV för några dagar, istället för att flyga dit direkt från NY?

Har även hört från andra att det ska finnas en riktigt bra marknad precis utanför Las Vegas, men ingen som kommer ihåg vart den ligger eller vad den heter. Någon här som kan ha en ide? :)
19 apr. 2011 17:13
Hej igen! Du ska nog räkna med att det tar 5 timmar. Du kan söka på www.viamichelin.com för avstånd och körtider. Sedan beror det ju på var någonstans i LA du ska bo. Bara LA är enormt! Det är en upplevelse att köra/åka i USA, så någon sträcka tycker jag att ni ska köra. För att ta sig runt i LA är bilen nästan ett måste. Lycka till med planeringen./FamFis
19 apr. 2011 18:29
Hej igen!
Joo, 5 timmar tar det.. men det är väl OK.. vi flög gbg-ny t&r sedan enkel ny-lv, bil sedan enkel la-ny.. enkelbiljetterna kostade väl 1200-1500/st... bokar man tidigt är det billigare..

Vi var på Las Vegas outlet center som ligger en bit söder om strippen, en av bussarna går dit.. vet inte om det är den du syftar på, det finns en outlet på norrsidan också.

Vi betalade visst ca 2900 för en vecka för sjusitsig Dodge Caravan inkl. 1 tank, GPS, och extra förare.. via ebilhyra.se
Av Bursan
19 apr. 2011 22:52
Nej självklart 5 timmar är det lätt värt att köra :) var ebilhyra en bra firma att hyra från och var det lätt att hämta/lämna bilen?
19 apr. 2011 23:27
Ja allt klaffade bra, fick först inte reda på vilken firma uthyraren var... men det blev

http://www.auto-europe.co.uk/index.cfm som jag möjligen hittade via http://www.ebilhyra.se/

och sen fick jag reda på att bilfirman var Dollar.. jag hade kryssat i att jag ville hämta bilen på flygplatsen i LV, men råkade senare se att Luxor hade en Dollar-disk, o då mejlade jag autoeurope o frågade om jag kunde byta uthämtningsställe till hotellet o det var inga problem alls, fick snabbt mejlsvar..och ny voucher. i hyresvillkoren stod också att om det skulle komma till utgifter som inte fanns med vid bokningstillfället typ lämna på annan ort-avgift så fick man avboka ... men det var inga extrakostnader för att lämna på LAX-flygplatsen. Det funkade kanon, bara lämna in bilen o bli transporterad med van till incheckningen..så vi var nöjda...

En av anledningarna till att jag bokade vid Marina del Rey i slutet av trippen var närheten till flygplatsen när man skulle flyga ut tidigt på morronen o inte ville riskera en massa morrontrafik tvärsöver LA...
Av Bursan
20 apr. 2011 16:58
En annan fundering som vi har är att vi mest troligt kommer att åka under september månad.
Den 5september pågår labor day, då min fundering är om verkligen allt är stängt denna dag och om man ska försöka boka sin resa efter detta datum?
Av Hawaii
20 apr. 2011 17:39
Labor Day innebär ett långt veckoslut. Massor med människor som har ledigt och det kan alltså vara bra att boka hotell/motell i förväg just de dagarna. Annars är allt öppet som normalt.
20 apr. 2011 17:57
Vet inte hur mkt folk det är på Universal om/när ni ska dit, men vi köpte INTE förturspass när vi var där 22 juni.. var inte så mkt kö nånstans, så det känns som vi gjorde rätt.... Köpte kombi med San Diego Seaworld..
Av Bursan
20 apr. 2011 21:03
Okej det var skönt att höra, och boende kommer vi nog att boka allt i förväg då detta känns enklast och slippa slösa tid på att leta vid varje ställe :)

Förköps biljetter har jag setts rekomenderas på många ställen. Men det kanske beror på när man är där också?
20 apr. 2011 21:30
Hej igen!
Vi var på Universal den 27 juni och valde att köpa "förturspass" och det är vi jätteglada för. Vi slapp köa och hann med attraktionerna så många gånger vi ville. Vårt besök på Universal var en av de bästa sakerna på resan tyckte hela familjen. Självklart svårt att förutspå hur långa köerna ska bli den dag man är där....det kan ju kanske också vara så att det är lite folk just den dagen...Skulle jag åkte dit igen hade jag inte tvekat. Det hade blivit VIP-pass för oss alla igen!/FamFis