Thailand -frågor från novis :-)

Av Ullis72
28 aug. 2007 21:51
Visningar: 607
Tänker oss fyra till åtta veckor i thailand (krabi, tror vi) i feb/mars 2008 och behöver få lite input:

Boka hela resan hemifrån eller bara till BKK och sedan ordna inrikesflyget på plats?

Och boende -boka allt hemifrån eller på plats? Funderar på att boka boende hemifrån för de två första veckorna och sedan leta vidare när vi kommer dit. Törs man göra det i februari?

Tips på bra boende i Krabi m omnejd (helst eget hus)?

Ta med bilstol eller ha barnen i knät i taxi etc (en 4åring och 7månaders bebisar)?

Måste manåka över gränsen för att förnya visum, eller kan man ordna mer än 30 dagar från början?

Blöjor/barnmat/välling -släpa med eller handla på plats?

Tacksam för svar!
Av Whirlie
28 aug. 2007 22:39
Kan inte svara på alla frågorna men kan försöka ge lite av min erfarenhet.

Det blir betydligt billigare att boka hotell på plats, oftast, plus att man verkligen vet vad man får. Om ni ska åka runt så kan ett bra tips vara att boka första natten på nya stället innan ni åker från föregående ort. Ha med er en BRA reseguide typ Loonley planet, se till att den är up to dage (hellst tryckt samma år alt. senast året före). Där finns telefonnummer och priser till rekomenderade hotell. Sedan kan ni på plats titta om ni vill fortsätta bo där eller flytta vidare.

Angående bilbarnstol tror jag inte att det är någon idé att ta med, har inte åkt i någon taxi som har bilbälte.
Av Lh4
29 aug. 2007 09:05
Hej var i Thailand i vintras med min man och min 2-årga dotter.....vi åkte mycke taxi från Cha-Am till Hua -Hin som tog ca.20min men vi hade inte bilbarnstol med oss....jag är rätt så noga när det gäller barnsäkerheten..men det här gången gich det så bra...

Hon satt i knät....hela resan...och sen kan man säga till taxichafören att inte köra fort (vilket de inte gör heller):-)

Blöjer och välling hade jag med mig.....Hon använder semper välling så jag ville inte blanda med någon annan sort....de kan vara lite kinkiga...vet ej vad de har för sort där om de har välling överhuvudtaget,och likadant med blöjor jaghade en hel förpackning...ca 60 blöjor...som jag stoppade in i barnvagnen så du behöver inte ha den i reseväskan....men blöjer kan man köpa där..de har pampers...

När det gäller välling, det som blir kvar kan man lämna kvar om man inte vill släpa den med sig och ha massa med onödiga extra kilo,
lite kan man väl ha hemvägen....

www.r24.org

det här sidan är bra här finns alla möjliga hotell i hela Thailand:-)))

Lycka till med resan....
Av Lanta
29 aug. 2007 10:38
Hejsan
Att boka hela resan hemifrån är väl hur man vill ha det o vad man hittar för priser.
Man kan boka till Bangkok o sedan därifrån med lågprisbolagen som går inrikes och det kan man göra via nätet hemma om man vill eller bara boka till Bangkok o sedan när man kommer dit boka inrikes.
Jag skulle nog föredra att boka allt via nätet hemifrån då man är så pass många som åker o för att slippa risken att få vänta i Bangkok.
Men det brukar aldrig vara fullbokat så jag tror inte det blir något problem.

Boendet skulle jag bara boka första veckan tex o sedan boka på plats vid den tidpunkten på året.
Eget hus kan bli problem men det får man kolla när man väl är på plats o kanske får lite kontakter.

Åker ni till Koh Lanta så finns både barnmat och blöjor att köpa där. Även så i Krabi och många andra turistplatser.

Välkomna att besöka det lugna paradiset Koh Lanta när ni är i närheten.
Då kanske vi syns.

MVH Laila
Av Mal
30 aug. 2007 07:45
Om ni söker medelklasshotell eller bättre är det faktiskt billigare att boka över nätet. Detta pga att hotellen måste ge en lägsta-pris-garanti till hotell-bokningsföretaget. Mer än en gång har jag gått in på hotellets internetcafe och bokat det hotell jag sitter i då priset man får i receptionen är mycket högre än det som finns på nätet.

Billiga boenden, boka på plats.

Visum, ansök om turistvisum på ambassaden, det är på 60 dagar. Om ni blir kvar längre än 60 dagar, går ni - Innan dessa 60 dagar är över - in på ett immigrations-kontor och köper till 30 dagar (kostnad 1900 baht per pass).