Sydamerika eller sydostasien?

25 nov. 2019 20:48
Visningar: 166
Hej! Har lite planer att resa nästa år!
Därför har jag lite frågor & vill gärna ha tips!

Har tänkt vara borta i ca 2,5-3mån hösten 2020

Har tänkt lite den här turen (ingen ordning)
Peru colombia bolivia & argentina (ev avsluta i brazilien) ca 2v på varje ställe. Inga direkta planer vart jag ska i dom här Länderna, tips på ställen & hur man lättast/billigast hur man tar sig runt? Räcker en budget på 40'000 i fick pengar? Brukar aldrig göra aktiviteter utan hänger i staden/stranden mästa dels av dagarna

Alternativt
Kina 2v , kambodja 2v /vietnamn 2v över till Malaysia & singapore 1v. Bali 3v sedan avsluta i thailand 1v, här har jag hyffsat koll på budget men iaf 40k där med.

Vad hade ni kört?

26 nov. 2019 18:31
Hej
Har varit i en del av länderna som du räknar både i Asien och Sydamerika, svårt val det som talar för Asien är att avstånden är hanterbara i Sydamerika kommer nog mycket att bli bara transportsträckor.
Om du väljer Sydamerika så är det nog läge att skippa Colombia i dagsläget och satsa mer på Brasilien.
Brukar göra jämförelsen att det tar lika lång tid att åka från Santiago i Chile till Lima Peru som det tar att åka mellan
Sverige och Maderia.
Av Jonas73
26 nov. 2019 20:28
Hej,
Jag har rest mycket kors och tvärs i Syd- och Centralamerika. Visst avstånden i Sydamerika är stora men det är ändå fullt möjligt at utan större stress resa från t.ex Bogota i Colombia till Buenos Aires i Argentina på tre månader.

Det är smidigt att ta sig runt med buss. En budget på 40 000 räcker gott för den som kan tänka sig bo lite enklare och äta typ dagens rätt och undvika dyrare ” turistrestauranger”. Även om du inte brukar göra aktiviteter så rekommenderar jag att sätta av lite extra pengar för att besöka Machu Picchu i Peru och Salar de Uyuni i Bolivia. Förhoppningsvis hinner det oroliga läget i Bolivia stabilisera sig det närmaste året.
3 dec. 2019 14:04
Hej

Jag har rest på långresor både i Sydamerika och Sydostasien och känner att resmålen är inte riktigt jämförbara, det beror ju helt på syftet med resan. Vad du tycker om att göra, natur, stränder, städer etc.

Men valen ovan så drar det nog mer åt Sydamerika än Asien för min del - men det är ju högst personligt!
3 dec. 2019 14:04
Hej

Jag har rest på långresor både i Sydamerika och Sydostasien och känner att resmålen är inte riktigt jämförbara, det beror ju helt på syftet med resan. Vad du tycker om att göra, natur, stränder, städer etc.

Men valen ovan så drar det nog mer åt Sydamerika än Asien för min del - men det är ju högst personligt!