Svenskt kaffe?

Av Anyms
26 feb. 2008 12:58
Visningar: 3012
Hej,

Jag ska till Thailand snart och undrar hur vanligt det ær med svenskt kaffe på hotellen? Sen undrar jag vilken restaurang som har bæst køttbullar på Ko Samet?
Av Mpc
26 feb. 2008 13:06
Hej svårt att få tag i Sv. Kaffe så det är bäst att ta med sig hemifrån o koka i doppvärmaren eller göra som vi beställa en kanna varmt vatten
Av Homman
26 feb. 2008 21:44
Citerat från anyms:
Hej,

Jag ska till Thailand snart och undrar hur vanligt det ær med svenskt kaffe på hotellen? Sen undrar jag vilken restaurang som har bæst køttbullar på Ko Samet?
?????????????????????????????!
26 feb. 2008 23:52
Hoppas du kan hitta intresantare mat än köttbullar när du är i Thailand
Av Zappe50
27 feb. 2008 13:42
Ja ja !
Egentligen skulle jag inte kommentera detta inlägg, för jag finner det så löjligt ! Men kanske rör det sig om ett "skämt" ? Jag har så svårt att tro, att detta skulle vara ett problem. Åker man utomlands, så får man vara beredd på att hitta nya läckerheter att mata ansiktet med. Det är ju precis det som det går ut på, och det som är tjusningen, eller hur ?
Kan man inte avvara "svenskt" kaffe och köttbullar, tycker jag att man lika gärna kan stanna kvar i Sverige, och gå till ett solarium i stället ! Då spar man ju dessutom en hel del pengar som man kan avända till att t.ex. köpa "svenskt" kaffe och köttbullar för !
Förresten ! Vad faen är SVENSKT KAFFE ? Inte har man väl börjat odla kaffe i Sverige, eller ? Kanske den så beryktade "klimatförändringen" har gjort det möjligt ?
Urmas
27 feb. 2008 18:14
Anyms måste har sett för mycket på Sällskapsresan och vill nog skoja med oss allihopa.

Att det finns någon, som kan gå på det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gilla
Av Lena23
28 feb. 2008 00:08
Ja, visst måste det vara ett skämt, Första tanken kanske var lite föraktfullt rynkande på näsan över att vilja ha det som är hemmatamt, men sedan log jag mest.
Tänkte hur jag på min första Thailandsresa, för 19 års sedan, längtade efter riktigt kaffe. Ratade det förbannade nescafét och det tog tre-fyra dagar av abstinens innan huvudvärken gick över, men sedan gick det lättare. Efter en månad landade vi på Phi-phi, som då fortfarande hade kvar sin charm av backpacker stuk. Där hittade vi den mest seriösa kaffebryggare ( mänsklig) jag någonsin sett: På ett skrangligt bord. under en palm hade han satt en Don Pedro bryggare, ett litet spritkök samt fyra-fem olika glasburkar med kaffe från jordens alla hörn. Med andakt tappade han försiktigt upp ett glas med flaskvatten och som hans omsorgsfullt bryggde till en kopp kaffe, utifrån den sort man hade valt. Det gick inte fort- varje kopp bryggdes var för sig. Men tänkt.... vilket kaffe! Det blev en "rutin" under våra två veckor på ön, att framåt eftermiddagen, när man badat tillräckligt för dagen, dra sig bort med en bok till detta mycket speciella kaffeställe! Kaffe är inget man skämtar om -det är är på fullt allvar om man är koffeinist...hi,hi.
Av Anjou
28 feb. 2008 21:18
Kära anyms ;-) Jag vet! Ta med dig egna, du kan transportera dem i frysväska, kolsyreis funkar nog bäst. Be sedan någon om hjälp med att få dessa stekta, kostar säkert en liten slant men vad gör man inte... Några påsar neskaffè tar inte så stor plats de heller. Vips så är resan tryggad. Ha en underbar semester *s*
Av Homman
28 feb. 2008 23:06
VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLA SOM ÄR UTE OCH RESER!
UPPSÖK NÄRMSTA IKEA OCH DU KAN BIBEHÅLLA DE SVENSKA MAT- OCH DRYCKESVANORNA VARHELST DU BEFINNER DIG I VÄRLDEN. PÅ SÅ SÄTT BEHÖVER DU INTE KÄNNA DIG VILSEN OCH UTLÄMNAD. DET BLIR PRECIS SOM HEMMA, FAST BORTA.
(Du är aldrig längre hemmifrån än att det finns ett IKEA)
Av Volker
29 feb. 2008 10:00
Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Låt för guds folk göra vad F-N dom vill på sin semester. Dom har själva betalt för den och om de vill äta köttbullar och dricka kaffe så kan de väl få göra det utan sarkasmer om ikea och liknande trams.
Jag trodde att detta var ett forum där folk tipsar varandra om olika saker men det ser mer ut som en samling töntar som ägnar sig åt att försöka trycka ner dem som de anser vara mindre beresta i skorna. Sorgliga figurer är vad ni är...
Av Homman
29 feb. 2008 10:42
Citerat från volker:
Jag trodde att detta var ett forum där folk tipsar varandra om olika saker men det ser mer ut som en samling töntar som ägnar sig åt att försöka trycka ner dem som de anser vara mindre beresta i skorna. Sorgliga figurer är vad ni är...
Är inte IKEA ett tips, lika bra som någon krog- eller cafeadress? Själv brukar jag vid juletid åka till Florens och köpa mina pepparkakor där
Så inget ont om IKEA.
Kopp
Av Mape
29 feb. 2008 10:52
Skulle inte vilja vara utan mitt "GEVALIA" varje morgon i poolen,måtte våren komma till Sverige snart så ni tinar upp......

det enda svenska jag unnar mig
Av Mpc
29 feb. 2008 15:21
Torde man fick ställa vilken fråga som hälst här på reseguiden o förvänta mig ett svar
Av Homman
29 feb. 2008 15:23
Citerat från mpc:
Torde man fick ställa vilken fråga som hälst här på reseguiden o förvänta mig ett svar
Visst katten kommer det svar. Läs får du se
Av Bibby
29 feb. 2008 15:31
Citerat från homman:
Citerat från mpc:
Torde man fick ställa vilken fråga som hälst här på reseguiden o förvänta mig ett svar
Visst katten kommer det svar. Läs får du se
MPC, ställ vilka frågor du vill, bara de inte ligger emot H's aversion, LOS, för då är han på dig och hackar på ett sätt som bara en gammal man kan göra, subtilt, men ändå inte...

Försök att ignorera men svårt då han är överallt....
Av Zappe50
29 feb. 2008 15:53
Nä, nu får ni allt ta och ge er med detta PERSONPÅHOPP ! Jag gillar Homman och tycker inte att han har förtjänat att bli så taskigt bemött bara för att han har MODET att sticka ut hakan och ha en något annorlunda åsikt än den "stora massan" !
Sluta med dessa barnsligheter och LÄS I STÄLLET VAD HAN SKRIVER
Urmas
Av Volker
29 feb. 2008 18:00
Citerat från homman:
Citerat från volker:
Jag trodde att detta var ett forum där folk tipsar varandra om olika saker men det ser mer ut som en samling töntar som ägnar sig åt att försöka trycka ner dem som de anser vara mindre beresta i skorna. Sorgliga figurer är vad ni är...
Är inte IKEA ett tips, lika bra som någon krog- eller cafeadress? Själv brukar jag vid juletid åka till Florens och köpa mina pepparkakor där
Så inget ont om IKEA.
Kopp
Du är och förblir en tönt Homman! Ett tips skriver man inte med versaler och rubriken "Viktigt meddelande".
Du försökte dig på att plocka lite poäng men det vart bara ett lågt påhopp.
Vill även med detta meddela att jag har tröttnat på detta gnällsjuka forum och lämnar er fesljumma gemenskap för bättre sajter.
Lycka till i framtiden och hoppas att ni inte gnäller sönder det som kunde ha varit något bra.
Av Bibby
29 feb. 2008 18:05
Attans H, inga fler inlägg därifrån...
Ska vi skåla på det ?
Av Homman
29 feb. 2008 18:05
Citerat från volker:
Citerat från homman:
Citerat från volker:
Jag trodde att detta var ett forum där folk tipsar varandra om olika saker men det ser mer ut som en samling töntar som ägnar sig åt att försöka trycka ner dem som de anser vara mindre beresta i skorna. Sorgliga figurer är vad ni är...
Är inte IKEA ett tips, lika bra som någon krog- eller cafeadress? Själv brukar jag vid juletid åka till Florens och köpa mina pepparkakor där
Så inget ont om IKEA.
Kopp
Du är och förblir en tönt Homman! Ett tips skriver man inte med versaler och rubriken "Viktigt meddelande".
Du försökte dig på att plocka lite poäng men det vart bara ett lågt påhopp.
Vill även med detta meddela att jag har tröttnat på detta gnällsjuka forum och lämnar er fesljumma gemenskap för bättre sajter.
Lycka till i framtiden och hoppas att ni inte gnäller sönder det som kunde ha varit något bra.
Alltid något, sa fan när han fick se Åmål.
Nu blev RG av med en debatthuligan.
Av Mpc
29 feb. 2008 18:07
Oj starta jag ett skriv krig är ganska bra på att lösa konflikter eller kriser *ler*
Av Zappe50
29 feb. 2008 18:12
Citerat från volker:

Du är och förblir en tönt Homman! Ett tips skriver man inte med versaler och rubriken "Viktigt meddelande".
Du försökte dig på att plocka lite poäng men det vart bara ett lågt påhopp.
Vill även med detta meddela att jag har tröttnat på detta gnällsjuka forum och lämnar er fesljumma gemenskap för bättre sajter.
Lycka till i framtiden och hoppas att ni inte gnäller sönder det som kunde ha varit något bra.
Jaha !
Ännu ett lågvattenmärke !
Nu kallas H. för TÖNT också ! === Personangrepp av den högre pugilistiska skolan !!!!!
Att någon sedan DESSUTOM gör något skrivfel eller stavar fel !!
Än sen då !
Är detta numera också ett RÄTTSKRIVNINGSPROV ???

Vi VUXNA har faktiskt slutat skolan !
Och tro det eller ej ? Vi är en hel del VUXNA här på reseguiden, även om man har svårt att tro detta efter sista tidens påhopp och personangrepp !

Kliv ur SANDLÅDORNA och lugna ner er och återgå till att göra detta forum till vad det en gång var !

Nog om detta !
Peace !
Urmas
Av Bibby
29 feb. 2008 18:17
Zappe50:

Är du H's son?

Det skulle förklara en del av vad du skrivit isåfall.....
Av Zappe50
29 feb. 2008 18:20
Citerat från bibby:
Zappe50:

Är du H's son?

Det skulle förklara en del av vad du skrivit isåfall.....
Men hallå !
Homman har väl rätt att ha en egen åsikt och rätt att ställa frågor ? Utan att behöva trakasseras för sin åsikt eller för eventuella stavfel ?
Av Bibby
29 feb. 2008 18:31
Citerat från zappe50:
Citerat från bibby:
Zappe50:

Är du H's son?

Det skulle förklara en del av vad du skrivit isåfall.....
Men hallå !
Homman har väl rätt att ha en egen åsikt och rätt att ställa frågor ? Utan att behöva trakasseras för sin åsikt eller för eventuella stavfel ?
OK, så den gamle mannen får säga vad han vill utan minsta kommentar men när nån annan vågar säga nåt så är det locket på.
Du måste verkligen vara hans son, eller ????
Av Zappe50
29 feb. 2008 18:45
DEN GAMLE MANNEN ????
Man är väl förhoppningsvis inte äldre än man känner sig ?
Och jag tycker faktiskt att H. har en väldigt ungdomlig syn på saker och ting !
Dessutom (enligt mitt tycke) ställer han bra och berättigade frågor.
Och för detta skall han väl för hundan slippa undan från pugilistiska angrepp och påhopp, eller hur ?
Detta ger mig oförsökt tankar om vad som hände i sveriges södra grannland under 2:a värdskriget !
Vad hände där med folk som hade "avvikande" åsikter ?
Ännu en gång uppmanar jag till att lugna ner tongångarna i detta forum.
Och kolla gärna min nya diskution om "Sandlådan"
Av Zappe50
29 feb. 2008 19:01
Citerat från bibby:

OK, så den gamle mannen får säga vad han vill utan minsta kommentar men när nån annan vågar säga nåt så är det locket på.
Du måste verkligen vara hans son, eller ????
Förresten !
Om du retar dig så på min 7 år äldre far Homman ?
Hur kan det då komma sig att han för tillfället är på 8:e plats i reseinspiratörstävlingen ?
Tydligen är du i minoritet, eller ???
29 feb. 2008 21:47
Jag tycker ni skall läsa och BEGRUNDA Hommans åsikter, tänk efter, så är de mycket innehållsrika och bra. Inget sk---tprat där inte
Av Bibby
29 feb. 2008 22:07
OK, så om man inte leder nån poppistävling så får man inte uttala sig?
Du ska nog vara försiktig att jämföra med nazisterna Zappe, tycker du låter som en nu... Ska jag "gasas" ut härifrån för att jag ifrågasätter din virtuella far och är i minoritet nu?
1 mars 2008 00:19
Vad i hela fridens namn har Bibbys inlägg att göra med Anyms frågor om kaffe och köttbullar? Personangrepp är verkligen mycket fult och borde inte framföras av en vuxen man. Det är ju endast barnsligt att hålla på, på detta sättet.

Gilla
Av Moose
1 mars 2008 01:13
Tja.. Första gången jag var i Bangkok (1980) så kunde man på vissa restauranger läsa "Svenska kottbollar". Jag åt inte där - några av mina kamrater gjorde det. Rätt eller fel!? Varför döma! Det är olika sätt att resa. Jag vet vad jag väljer.

Jag avskyr amerikansk kaffe. Jag älskar starkt kaffe.

En gång var jag på ett föredrag som Lorenz Lyttkens höll. Han gjorde en i mina ögon härlig skillnad på resandet. En del skulle reklamera en resa om de hörde ngn som talade svenska. Andra reklamerar en resa om det inte står en svensktalande guide i orange väst på flygplatsen. Guiden får inte tala danska, Det ska vara lätt-begriplig svenska - dvs inte ens skånska eller norrländska. Det är olika former av resor. Jag håller med Lorenz. Oftast väljer jag det förstnämnda - men varför döma!? Valet är väl fritt!?

Om 10 dagar åker vi till thailand. Först bor vi på Koh Lanta för 80 sek per natt. Vi avslutar på Hilton i Bangkok för 1000 sek per natt. Är det ena bättre än det andra? Är ngt fel? Jag tycker att vi ser olika sidor av landet...
1 mars 2008 18:15
Citerat från anyms:
Hej,

Jag ska till Thailand snart och undrar hur vanligt det ær med svenskt kaffe på hotellen? Sen undrar jag vilken restaurang som har bæst køttbullar på Ko Samet?
Hej, vad jag vet så finns det inga kaffe odlingar i sverige så du kanske får nöja dej med kaffe från brasilien.
Av Homman
1 mars 2008 22:47
Mllesan säger;
Hej, vad jag vet så finns det inga kaffe odlingar i sverige så du kanske får nöja dej med kaffe från brasilien.
Ja så var detr sagt. Men varför är det inget snack om norskt kaffe? Frågeställaren verkar komma från andra sidan Kölen. Varför vill han ha svenskt kaffe istället för lutfisk med fläsktärningar och rödvin? Mystiskt, tycker jag.
1 mars 2008 22:53
Kan det månne vara så att bestebror driver med oss?...
Av Homman
1 mars 2008 23:10
Helt klart- Eftersom det inte finns något kaffe i Norge. Alla åker nu över till Sverige för att fika. Det är väl det som skapat beteendet.
Vilket härligt kafferep det här är.
Kopp!
Av Zappe50
2 mars 2008 21:58
Citerat från bibby:
OK, så om man inte leder nån poppistävling så får man inte uttala sig?
Du ska nog vara försiktig att jämföra med nazisterna Zappe, tycker du låter som en nu... Ska jag "gasas" ut härifrån för att jag ifrågasätter din virtuella far och är i minoritet nu?
Ok !
För det första !
Jag gjorde ingen jämförelse ! Jag kom enbart och helt oförhappandes att själv tänka på hur det KAN gå ( I VÄRSTA FALL !) om man inte blir accepterad för att ha en "avvikande" åsikt !
För det andra !
Jag gillar avvikande och samtidigt mycket färgstarka personer !
Har själv nästan aldrig följt med strömmen, utan gått mina egna vägar ! Kanske en bidragande orsak till att jag hamnat här i Brasilien ?

Men jag måste säga att jag faktiskt rent ut sagt HATAR när man inte får ha rätten att avvika utan att behöva stå till svars för detta och få på pälsen !

Även avvikande har samma mänskliga rättigheter !
Av Ronnyk
3 mars 2008 14:18
såg en meny utanför en restaurang på Koh lanta med texten Myke billi ! svenka kottbolen och pet i panan 100 bath, så ta er dit om ni vill ha mat från svedala
3 mars 2008 14:32
@ Tubbe:
Exakt, men en del(rätt många..) svar var stick i stäv med hur man, enligt ack så mycket pekpinnar, "ska" agera här....
Plumpa "tips" om Ikea osv... (God netikett säger att stora bokstäver är detsamma som att skrika, så lamare bortförklaring än "ett tips"på ett dylikt missat poängförsök har jag aldrig hört..)

Tror ifs oxå att det är nån rackare från Vasaloppsvinnarland som begår ett nidningsdåd mot oss svenskar och vår "ta med hemifrån, så ja inte blir utan"-tradition. Norge-Sverige 1-0!
Dock finns ju chansen(risken?) att vederbörande faktiskt inte VILL vara utan "svenskt" kaffe på resan och VILL veta om/var det finns bäst K-bullar. Vad är då felet med det??
/Putte
Av Orjlin
3 mars 2008 18:44
Hej Anyms när jag och frun åker utomlands så tar vi med oss Ebony pulverkaffe för ibland "ganska ofta "ar det svagt kaffe man får.
Ha det bra i Thailand hos det leende folket.
Och ni som bara kommer med en massa kommentarer hur många är det som inte kan vara utan knäckebröd och kaviar.
Av Raselma
26 maj 2008 09:46
Citerat från anyms:
Hej,

Jag ska till Thailand snart och undrar hur vanligt det ær med svenskt kaffe på hotellen? Sen undrar jag vilken restaurang som har bæst køttbullar på Ko Samet?
DETTA MÅSTE VARA ETT SKÄMT!!!!!!!!! säg att det är det.
26 maj 2008 11:10
Ving all inclusive, löser både köttbullar och annat.
ha, ha, tänk vad köttbullar och kaffe kan ställa till det.

Ingemar
Av Anyms
27 maj 2008 11:25
Haha, vad hænde med den hær tråden egentligen? Som många redan gissat så var det hær ett skæmt. Svenskt kaffe ær inte ænns gott! Då skulle jag hellre veta vart man får tag på kaffe a la Sydeuropa. Sluta bråka nu folkens! ^^
Av Legusta
27 maj 2008 13:11
Beträffande matkulturen på Koh Samui, så gör sig närheten till havet åter påmind då färska fisk och skaldjurs rätter ofta återfinns på Samets restaurangmenyer, men givetvis finns det i regel även andra thailändska och internationella rätter att beställa på restaurangerna.

* Jep´s Inn längs Ao Hin Khok-stranden har en imponerande stor meny och kan erbjuda öns kanske bästa utbud av västerländsk mat. Goda toasts, pizza och pasta.

* Naga bungalow, också längs Ao Hin Khok-stranden har ett eget bageri med mängder av olika sorters bröd och kakor.

Om detta inte är nog får du besöka Ko Chang som är Thailands näst största ö strax intill Ko Samet.
Kharma Bar och Restaurang som ligger på Kai Bae beach brevid 7 eleven butiken: Menyn erbjuder mexikansk, europeisk och thailändska rätter. http://www.kohchang-thailand.info/kaibae/kharma

Meny: Köttbullar med mos, Pappa Bengt burgare med fetaost, tzatziki och pommes frites.
Av Peter62
28 maj 2008 23:29
Jag brukar ta med en burk ABBA - sill när jag åker ut......så jäla gott till frukosten...Och jag saknar verkligen mitt kokkaffe på mornarna..

mvh Peter
Av Veiken
29 maj 2008 07:10
Jag tar med mig ett djäkla gott humör och lite av landets valuta, så jag kan smaka på alla goda maträtter som erbjuds! :)
Köttbullar? NJET!
Av Thorgu
30 maj 2008 00:07
Det finns bättre alternativ än svenskt kaffe! Försök med Geppetto-kaffe och Pinocchio-tårta!
Av Lucas2-
30 maj 2008 01:07
Jag har aldrig tidigare förstått att det kan vara ett problem vad man äter när man är på resa, eftersom jag reser av helt andra anledningar. Vårt land har en stor skara invandrade restaurangmänniskor som på ett ypperligt sätt förvaltar matarvet från sina respektivive hemländer. Besök dessa matställen och stanna hemma istället för att fara runt jorden. Då kan ni också få lite svenskt kaffe på maten.
Av Anyms
30 maj 2008 14:36
Lucas2: Læs igenom tråden innan du blir sådær upprørd.
30 maj 2008 14:51
Citerat från lucas2:
Jag har aldrig tidigare förstått att det kan vara ett problem vad man äter när man är på resa, eftersom jag reser av helt andra anledningar. Vårt land har en stor skara invandrade restaurangmänniskor som på ett ypperligt sätt förvaltar matarvet från sina respektivive hemländer. Besök dessa matställen och stanna hemma istället för att fara runt jorden. Då kan ni också få lite svenskt kaffe på maten.
Lucas,

Jag tror de flesta inte tagit denna "tråd" speciellt på allvar-- Koala björnen var antagligen bara sarkastisk? :-)

S
Av Lucas2-
30 maj 2008 19:59
Förmågan att läsa mellan raderna tycks obefintlig i det här sällskapet. Därför är det väl bäst att jag inte väntar som Anyms med att gå in och berätta att mitt inlägg är ett skämt. Det finns ju risk att fler ryker ihop! Tyvärr Sussmaya, det är inte alls så att de flesta tagit den här tråden som ett skämt. Det räcker att läsa avsnitten i trådens inledning - det är rena kriget! Jag gläder mig åt att ha anslagit en tillräckligt allvarlig ton för att bli tagen på allvar.
30 maj 2008 20:08
Håller detta på ännu?
Jag hävdar (trots att någon tidigare för väldigt många inlägg sedan skrev om Gevalia) att ska ni ta kaffe med er ta Zoégas men ta gärna med en dunk SVENSKT vatten så det anpassas till våra svenska kafferostningar!!
Så de så.
Ingemar
Av Anjou
30 maj 2008 20:09
*ASG* Du e för rolig du Anyms ;-) Tänk vad några bokstäver kan få "liv" i folk. Ha det bra
Av Anyms
30 maj 2008 20:33
Citerat från anjou:
*ASG* Du e för rolig du Anyms ;-) Tänk vad några bokstäver kan få "liv" i folk. Ha det bra
Haha. Ja, jag hade ju inte trott att det skulle bli sånt här liv i luckan. Men pajkastningen fortsätter!
Av Kerstin
1 juni 2008 01:50
Ska du ha "Svenskt" kaffe i Thailand så får du ta med dig det , Jag har tagit med mig pulver kaffe, köttbullar vet jag att det finns i Hua hin, om jag inte minns fel hette resturangen Swedich resturant eller något liknande. Tror i all fall inte att du vill ha köttbullat i Thailand, det fiinns mycket annat att äta som är godare .// Kerstin