Sri Lanka med barn

19 aug. 2015 14:54
Visningar: 1234
Vi åker till Sri Lanka i höst och har med våra barn - nu vill vi gärna ha tips på bra stränder och roliga aktiviteter (tänkte åka på safari i någon av nationalparkerna, kolla på sköldpaddor, och åka på valsafari, samt besöka den där elefantparken).
Det vi framförallt vill ha tips om är alltså bra stränder med inte alltför höga vågor samt hur man tar sig runt på ön.
Barnen är 5 och 8 år.

Tack på förhand :-)
Anna
Av Gevalia
19 aug. 2015 20:40
Mycket av det du söker finns i Mirissa.
Som jag skrivit till andra med samma frågor, så har Mirissa tre stränder. Den längst till höger på Google Maps passar utmärkt för barn.

Dessutom ligger den mycket nära ett boende på andra sidan vägen, som jag gärna rekommenderar:
thespicehousemirissa.com/
Där finns även en pool och ägarna är mycket vänligt inställda till barn.

Valsafari utgår från Mirissa. Anlag för åksjuka? Skippa då detta.

Sköldpaddsfarmen ligger ej heller långt ifrån.

"Den där elefantparken" Är det Yala du menar? Det är tre timmars bilresa dit från Mirissa.

Att ta sig runt ön är mycket enkelt. Alla boende vi besökt har haft kontakter med trevliga chaufförer med fina minibussar, till bra pris.
De kör även bra i den kaotiska trafiken.

De finns även en taxiservice vid flygplatsen för transport ut i landet eller retur.
www.fortunalanka.com, www.taxicab.lk
19 aug. 2015 22:51
Jag tycker också att man hittar en bra chaufför. Om man är osäker och inte hotellet har en sådan att rekommendera så testa en chaufför på en kort tur bara och se först. Vi hade tur med en mycket bra chaufför som ordnade allt till oss, hotell, rundturen och allt. Toppen!
Mvh
20 aug. 2015 07:55
Håller med om att ni ska skippa valsafari om barnen har minsta tendens att må illa. När vi var ute så åkte vi ut 22 sjömil i "jakt" på val. Till slut såg vi dessa vackra stora djur, men då hade typ 90% av alla på båten redan hängt över relingen o kräkts. Nu delar de ut åksjukpiller innan man åker ut, vet inte om dessa som kräktes tog det eller inte. Men det var rätt eh..intressant att se hur alla kräktes till höger och vänster. Jag och min vän var två av dem som klarade oss även om hon mådde rätt illa… Men det var barn med på denna utflykt och de grät från att det började gunga lite tills vi var hemma i hamn igen.

Yala nationalpark är fantastiskt att besöka, vi hade turen att se nästan nyfödda elefantkalvar med sina mödrar. Underbart söta! Sen åkte vi upp genom tedistrikten upp till Kandy där vi spenderade en dag innan vi åkte till pinnawala och matade bebiselefanter och såg elefanterna spatsera ner till floden för deras bad och lekstund. Det är en mäktig känsla!
Av Annikal
3 sep. 2015 20:41
I februari 2014 reste vi runt på Sri Lanka med barn dock något äldre (12 å 14). Det blev en underbar resa med mycket intryck och upplevelser. För att hinna med mycket på kort tid fick vi hjälp (annars vana att ta oss runt på egen hand) av VIktor Predan på Serendiptravels.se som kan sin sak och landet.
Barnens höjdpunkter var att åka tåg mellan Kandy och Nuwara Eliya en otroligt hissnade och vacker tågresa där barnen hänge ut genom tågfönstet i tre timmar.
Yala nationalpark var oxå bra men man ska ha tur om man ska se leoparder. Flower Garden Lake Resort kan jag varmt rekommendera att bo på.
Mirissas har fina långrunda sandstränder för barn, valsafarin är mäktig men inkluderar sjösjuka för dom flesta..
Där finns även chans att se sköldpaddsungar som kläcks och tar sig till havet.
Men den otroligaste mötet med dom enorma havssköldpaddorna fick vi Hikkaduwa vid stranden av
Hotell Chaaya Tranz.
Flera gånger om dagen så kommer två stora gamla sköldpaddor, vänliga och orädda dit och tigger sjögräs och låter sig klappas och kännas på. Det måste man bara testa om man stannar till i Hikkaduwa med barn!

Trevlig resa :)