Södra gulfkusten - Florida - barnfamilj

Av Elof16
31 aug. 2012 09:04
Visningar: 1722
Nu har vi köpt flygbiljetter och bokat första veckans boende (Treasure Island i år igen....Närheten till Busch Gardens samt Tampa med NHL lockar), den andra av våra semesterveckor (första delen av mars) har vi tänkt att spendera längre söderut på gulfkusten. Typ Naples, Fort Myers eller liknande.

Saknar helt erfarenhet kring det området, kan nån komma med konkreta tips? Naples, är det bra t ex?

Förutsättningar: 2 vuxna, 2 barn (3/6 år). Bada, shoppa, äta och kanske lite äventyr....

Tack på förhand!
/Johan
Av Maddeck
1 sep. 2012 12:08
Hej

Har bara erfarenhet från Ft myers, det är ett supermysigt ställe. Men då pratar jag om ft Myers beach.
Jättefin strand, riktigt mjölig!
Times square är trevligt med restauranger och underhållning.
Har bott på outrigger resort, men det var många år sen men då var det bra. Ligger precis på stranden, men det är inte gångavstånd till torget.

Mvh M
Av Annl
2 sep. 2012 12:10
Vi har bott söder om Clearwter Beach i Indian Shore och vi hyrde en condo (lägenhet) som låg granne med havet och med stort poolområde till. Perfekt boende för sådana små barn som ni har. Standarden på lägenheterna är dessutom mycket hög och med flera badrum och ett antal TV-apparater (om man nu tycker att det är kul). Och ofta även så att man kan köra DVD-film vilket ju inte är så dumt kanske i ert fall om era barn skulle vara trötta en kväll.
Av Elof16
5 sep. 2012 10:46
Tack för tipsen!

Ft Myers Beach är en het kandidat till vår andra vecka!

Indian Shores är lite för långt norröver under den andra veckan, vi har tänkt att köra bil direkt från vårt boende till MIA på hemresedagen, vill inte åka för långt då!

Ingen som har erfarenhet av Naples?

/Elof
Av Evertg
8 sep. 2012 22:04
Treasure Island är ett bra val (inte bara för NHL och BG). Det finns också så mycket annat längs Florida västra riviera. Jag tycker själv att hela kuststräckan, från De Soto Beach i söder upp till Caladesi norr om Clearwater Beach är mycket intressant. Bra stränder och massor av aktiviteter. Har jag gott om tid på mina resor mellan Sarasota och Clearwater Beach tar jag gärna omvägen längs stranden.
Söderut finns det hur mycket som helst och det är helt tydligt att ni gjort ert val, dvs har två val. För mig är det enkelt: Välj bort Naples. (Enda fördelen är att det är närmare till Everglades och Miami.)
Fort Myers och då just Fort Myers Beach, som någon redan påpekat, kommer ni att gilla bättre. Jämför själv här:
http://www.florida.nu/svenska-geografiska-omraden/sydvastra-florida/152-2/
http://www.florida.nu/svenska-geografiska-omraden/sydvastra-florida/naples-2/
Och på plats i Fort Myers Beach gör ni lätt en dagsutflykt eller en halvdagstur till Naples, tar bara 45 minuter.
mvh EG
Av Elof16
9 sep. 2012 09:38
Citerat från evertg:
Treasure Island är ett bra val (inte bara för NHL och BG). Det finns också så mycket annat längs Floridas västra riviera. Jag tycker själv att hela kuststräckan, från De Soto Beach i söder upp till Caladesi norr om Clearwater Beach är mycket intressant. Bra stränder och massor av aktiviteter. Har jag gott om tid på mina resor mellan Sarasota och Clearwater Beach tar jag gärna omvägen längs stranden.
Söderut finns det hur mycket som helst och det är helt tydligt att ni gjort ert val, dvs har två val. För mig är det enkelt: Välj bort Naples. (Enda fördelen är att det är närmare till Everglades och Miami.)
Fort Myers och då just Fort Myers Beach, som någon redan påpekat, kommer ni att gilla bättre. Jämför själv här:
http://www.florida.nu/svenska-geografiska-omraden/sydvastra-florida/152-2/
http://www.florida.nu/svenska-geografiska-omraden/sydvastra-florida/naples-2/
Och på plats i Fort Myers Beach gör ni lätt en dagsutflykt eller en halvdagstur till Naples, tar bara 45 minuter.
mvh EG
Tack för bra tips, vi kommer att kolla på Fort Myers Beach för vår andra vecka!

/Elof
Av Elof16
13 sep. 2012 09:14
Nu har jag kollat på boende på Fort Myers Beach, men det känns inte som det finns så mycket "bra"?

Sneglar lite norrut, Siesta Key bl a. Sarasota-området verkar bra?

Vad säger ni om det?

Enda nackdelen jag kan komma på är resan till MIA för hemfärd, det ser ut att ta cirka 4 h att köra. Flyget hem går dock först 20.30.

//Elof
13 sep. 2012 09:58
Citerat från elof16:
Nu har jag kollat på boende på Fort Myers Beach, men det känns inte som det finns så mycket "bra"?

Sneglar lite norrut, Siesta Key bl a. Sarasota-området verkar bra?

Vad säger ni om det?

Enda nackdelen jag kan komma på är resan till MIA för hemfärd, det ser ut att ta cirka 4 h att köra. Flyget hem går dock först 20.30.

//Elof
Vad är "bra" i dina ögon?
Jag tycker det verkar finnas en hel del "bra" men det är ju olika vad man vill ha. http://www.tripadvisor.com/HACSearch?geo=34231#02,1347522376943,map:-1,rad:S5mi,sponsors:A,mc:S26.45322053786216|-81.95686763519288,mz:-15

Det är ju ännu finare stränder på t.ex. Siesta Key men annars skulle jag själv föredra Ft. Myers Beach, känns trevligare med lite mer affärer och restauranger på samma ställe. VVi bodde på Lido Key, nära St. Armands Circle, ganska trevligt men man såg det på ett par dagar och det som fanns i affärs och restaurangväg var överlag förhållandevis dyrt tyckte jag.

Det bör ju inte vara några problem att köra fyra timmar om planet lyfter så sent.....
En annan nackdel kan vara att det säkert är ett par grader kallare i vattnet uppe vid Sarasota.
Av Annl
14 sep. 2012 10:21
Vi körde från indian Shores till Miami samma dag som vi skulle resa hem och det fungerade bra men då ska det tilläggas att vi hade flyg hem på kvällen.
Citerat från elof16:
Tack för tipsen!

Ft Myers Beach är en het kandidat till vår andra vecka!

Indian Shores är lite för långt norröver under den andra veckan, vi har tänkt att köra bil direkt från vårt boende till MIA på hemresedagen, vill inte åka för långt då!

Ingen som har erfarenhet av Naples?

/Elof
15 sep. 2012 22:44
Shipwreck Motel är kanonbra ! Ligger ca.100 meter från centrum och stranden.
Billigt och riktigt bra boende. Vi bodde där 4 nätter i Augusti. Lägenheter med bakgård mot kanalerna.
Vi bokade genom booking kostade ca.550 kr/studio och natt.
Av Elof16
18 sep. 2012 10:36
Citerat från floridasidan:
Citerat från elof16:
Nu har jag kollat på boende på Fort Myers Beach, men det känns inte som det finns så mycket "bra"?

Sneglar lite norrut, Siesta Key bl a. Sarasota-området verkar bra?

Vad säger ni om det?

Enda nackdelen jag kan komma på är resan till MIA för hemfärd, det ser ut att ta cirka 4 h att köra. Flyget hem går dock först 20.30.

//Elof
Vad är "bra" i dina ögon?
Jag tycker det verkar finnas en hel del "bra" men det är ju olika vad man vill ha. http://www.tripadvisor.com/HACSearch?geo=34231#02,1347522376943,map:-1,rad:S5mi,sponsors:A,mc:S26.45322053786216|-81.95686763519288,mz:-15

Det är ju ännu finare stränder på t.ex. Siesta Key men annars skulle jag själv föredra Ft. Myers Beach, känns trevligare med lite mer affärer och restauranger på samma ställe. VVi bodde på Lido Key, nära St. Armands Circle, ganska trevligt men man såg det på ett par dagar och det som fanns i affärs och restaurangväg var överlag förhållandevis dyrt tyckte jag.

Det bör ju inte vara några problem att köra fyra timmar om planet lyfter så sent.....
En annan nackdel kan vara att det säkert är ett par grader kallare i vattnet uppe vid Sarasota.
Ledsen för dålig formulering, vi är ute efter främst condoboende. Gärna med 2 sovrum. När jag kollat hotell så drar priserna iväg. Att jämföra med boendet vi hittat och bokat på Treasure Island första veckan, 1250 USD.

Får helt enkelt leta vidare efter boende.

Hur ser det ut gällande spring break och Ft Myers beach? Under förra årets floridaresa (inget besök på Ft Myers) så märkte vi inget av några fester (finns ju lite strand att dela på...), men har läst att just Ft Myers Beach är populärt Spring Break tillhåll? Någon som vet?

Tackar igen för alla inspel på detta ypperligga forum!

/Elof
18 sep. 2012 11:54
Vi har bara gjort ett besök en dag under springbreak i FMB så lite svårt att bedömma men som du säger är det ett populärt ställe. Det var mycket ungdomar där då och ganska fullt på stranden faktiskt, kan tänka mig att det festas ganska mycket just där.