Snälla, hjälp mig med tips och råd hur man tar sig smidigast till Koh Lipe från Sverige

Av Kissia
8 mars 2017 20:21
Visningar: 2267
Vi planerar att åka till Koh Lipe januari -18. Verkar vara så fint där.Har endast varit på charterresor till Thailand tidigare, så vi är nybörjare på att resa själva.... Skulle vara tacksam för tips hur man tar sig till Koh Lipe från Arlanda....åker man via Bangkok? Någon som har tips på öar runt omkring som är värda att besöka, vi ska vara borta 2 veckor, så vi tänkte försöka hinna med ett par ställen.
Vore jätte tacksam om någon kan ge mig lite tips :-)
/Christine
Av Zoega
9 mars 2017 09:50
Vi åker dit om ett par veckor. Det finns många sätt att ta sig dit men vi flyger till Kuala lumpur, sedan Langkawi. Därifrån tar vi båten till Ko Lipe. Det finns säkert enklare sätt att ta sig dit men Lipe är bara en liten del av vår resa och vi passar på när vi ändå är i närheten.
Söker du lite här på reseguiden är jag säker på att du hittar många sätt att ta sig till ön.
Av Avanzaj
9 mars 2017 10:24
Planerar själv att åka ner till Koh Lipe nästa jul, våran rutt till Koh Lipe ser ut enligt nedan.
Arlanda - Bangkok
Bangkok - Hat Yai (Inrikesflyg)
Hat Yai - Pak Barra (Transfer)
Pak Barra - Koh Lipe (Båt)
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Sierra
9 mars 2017 13:01 (redigerad)
- Enklaste är att boka flyg med KLM till Langkawi. Gör du det flyger du via Amsterdam och Kuala Lumpur (mellan KL och Langkawi flyger du med Malaysia Airlines). Du checkar in i Sverige och får boarding cards för hela resan och bagaget går hela vägen och hämtas ut på Langkawi. Total restid om du flyger från Arlanda ca 20 tim och bokar du nu kostar det ca 9200 kr för två veckor i januari 2018. Du kan även flyga med KLM från Göteborg. https://www.klm.com/home/se/sv

- Du får räkna med en övernattning på Langkawi och ta färjan 1,5 tim över till Lipe nästa dag.
Av Jumbo
9 mars 2017 18:34
Citerat från Avanzaj:
Planerar själv att åka ner till Koh Lipe nästa jul, våran rutt till Koh Lipe ser ut enligt nedan.
Arlanda - Bangkok
Bangkok - Hat Yai (Inrikesflyg)
Hat Yai - Pak Barra (Transfer)
Pak Barra - Koh Lipe (Båt)
Åkte denna rutt förutom att vi flög från UTP (Pattaya) vi sov 1 natt i Hatyai. Funkade jättebra!
9 mars 2017 20:35
Det är nog lättare att hitta billiga flygbiljetter till Bangkok än till andra destinationer. Därifrån tar ni er lätt vidare med löjligt billigt inrikesflyg som Nok Air eller Air Asia till Trang eller Hat Yai, beroende på vilka öar ni ska besöka. Ni kan ju flyga till den ena och från den andra också. Vill ni ha det smidigt, med tanke på er begränsade tid, se till att en förbokad taxi står och väntar på flygplatsen och kör er till närmaste hamn. Det finns flera fina öar i närheten av Koh Lipe t.ex Koh Ngai, Koh Kradan och min favorit Koh Bulon. Där rekommenderas att boka boende i god tid! Ni åker enklast och snabbast mellan öarna med speedboat. Två nätter i Bangkok, en på dit- och en på hemvägen, däremellan fyra nätter på tre olika öar. Blir toppen!
Av Kissia
10 mars 2017 11:31
Tack snälla för ditt svar. Vi vill nog åka ner på lite enklare sätt.

>Citerat från Zoega:
Vi åker dit om ett par veckor. Det finns många sätt att ta sig dit men vi flyger till Kuala lumpur, sedan Langkawi. Därifrån tar vi båten till Ko Lipe. Det finns säkert enklare sätt att ta sig dit men Lipe är bara en liten del av vår resa och vi passar på när vi ändå är i närheten.
Söker du lite här på reseguiden är jag säker på att du hittar många sätt att ta sig till ön.
Av Kissia
10 mars 2017 11:33
Tack så mycket för ditt svar - lät som en bra väg!
Citerat från Avanzaj:
Planerar själv att åka ner till Koh Lipe nästa jul, våran rutt till Koh Lipe ser ut enligt nedan.
Arlanda - Bangkok
Bangkok - Hat Yai (Inrikesflyg)
Hat Yai - Pak Barra (Transfer)
Pak Barra - Koh Lipe (Båt)
Av Kissia
10 mars 2017 11:35
Tack så mycket för ditt, svar, men jag tycker det lät lite dyrt....vi är inne på att försöka komma ner lite lägre i pris vad gäller resan, men tack ändå :-)
Citerat från Sierra:
- Enklaste är att boka flyg med KLM till Langkawi. Gör du det flyger du via Amsterdam och Kuala Lumpur (mellan KL och Langkawi flyger du med Malaysia Airlines). Du checkar in i Sverige och får boarding cards för hela resan och bagaget går hela vägen och hämtas ut på Langkawi. Total restid om du flyger från Arlanda ca 20 tim och bokar du nu kostar det ca 9200 kr för två veckor i januari 2018. Du kan även flyga med KLM från Göteborg. https://www.klm.com/home/se/sv

- Du får räkna med en övernattning på Langkawi och ta färjan 1,5 tim över till Lipe nästa dag.
Av Kissia
10 mars 2017 11:37
Tack för ditt svar! Toppen!
Citerat från Jumbo:
Citerat från Avanzaj:
Planerar själv att åka ner till Koh Lipe nästa jul, våran rutt till Koh Lipe ser ut enligt nedan.
Arlanda - Bangkok
Bangkok - Hat Yai (Inrikesflyg)
Hat Yai - Pak Barra (Transfer)
Pak Barra - Koh Lipe (Båt)
Åkte denna rutt förutom att vi flög från UTP (Pattaya) vi sov 1 natt i Hatyai. Funkade jättebra!
Av Kissia
10 mars 2017 11:38
Tackar så mycket för ditt svar, toppen! Hur/vart bokar man inrikesflygen.... Hur förbokar man en taxi till flygplatsen....är som sagt lite oerfaren på sånt här ;-)
Citerat från Analeina:
Det är nog lättare att hitta billiga flygbiljetter till Bangkok än till andra destinationer. Därifrån tar ni er lätt vidare med löjligt billigt inrikesflyg som Nok Air eller Air Asia till Trang eller Hat Yai, beroende på vilka öar ni ska besöka. Ni kan ju flyga till den ena och från den andra också. Vill ni ha det smidigt, med tanke på er begränsade tid, se till att en förbokad taxi står och väntar på flygplatsen och kör er till närmaste hamn. Det finns flera fina öar i närheten av Koh Lipe t.ex Koh Ngai, Koh Kradan och min favorit Koh Bulon. Där rekommenderas att boka boende i god tid! Ni åker enklast och snabbast mellan öarna med speedboat. Två nätter i Bangkok, en på dit- och en på hemvägen, däremellan fyra nätter på tre olika öar. Blir toppen!
Av Zoega
10 mars 2017 18:21
Jag tror iallafall att det är enklast att boka arlanda-langkawi via Kuala lumpur.. Kostar från 5 200 kr för 2 veckor i januari. Bo en natt i närheten av flygplatsen och nästa morgon ta båten till Ko Lipe. Är ju nästan gångavstånd mellan flygplatsen och färjeläget så en taxi lär inte kosta många kronor.
Jag använder momondo.se för att leta flygresor och hotell. Bokar sedan de korta flygresorna direkt med Airasia, tigerair, malindo eller vad dom nu heter. Hotell bokar jag oftast genom booking.com men lättare att hitta "rätt" hotell med momondo(och tripadvisor för bilder och recensioner).
Funkar för mig, och dessutom jättekul. Båten tror jag du bokar på telaga terminal. googla!
10 mars 2017 20:44
Ni bokar inrikesflyg på respektive flygbolags hemsida och betalar direkt. Kolla flygtider och priser, ta det som passar bäst. De har lite kampanjer då och då med lägre priser, så är du ute i god tid kan du invänta det. Jag vill påstå att Nok Air och Air Asia är rätt likvärdiga, båda har fungerat bra när vi åkt. Du kan förboka både taxi och speedboat på spcthailand.com eller thaibeachtravellers.com, förstnämnda brukar vara lite billigare. Betala direkt, så får du ett mail med biljett att skriva ut. Det brukar också gå att ordna transport via det hotell man ska till. Maila dom och fråga! De har fixat det åt oss och så har vi betalat när vi kommit dit. Grejen med Thailand är ju att allt går å fixa så lätt och det funkar alltid så bra!
Av Sierra
10 mars 2017 23:15 (redigerad)
Citerat från Zoega:
Bo en natt i närheten av flygplatsen och nästa morgon ta båten till Ko Lipe. Är ju nästan gångavstånd mellan flygplatsen och färjeläget så en taxi lär inte kosta många kronor.
Det är inte gångavstånd till Telaga Harbour från Langkawi Airport. Det är ca 10 km och taxi tar 10-15 min. Taxi är billigt och de kör på fasta priser (kontant betalning i MYR).

Visst kan ni bo nära hamnen, t ex på "The Danna Langkawi" men det är kanske trevligare att på i Cenang där ni har boende i olika prisklasser och många restauranger att välja på. Från Cenang som ligger 10 min från flygplatsen tar det knappt 25 min till hamnen.

Färjan från Telaga: http://telaga-terminal.com/
13 mars 2017 17:10
Vi har nyligen varit på Koh Lipe och åkte så här: Köpenhamn-Kuala Lumpur med Qatar Airways. Sedan inrikesflyg från Kuala Lumpur till Langkawi med Malaysian Airlines och slutligen färja från Telega till Koh Lipe. På hemvägen flög vi från Langkawi till Singapore och sedan från Singapore till Köpenhamn. Vi betalade ca 5.000 kr/st för Qatar-biljetterna. Håll utkik efter billigare biljetter hos Qatar under våren. Vi letade under flygresor.se. Kan verkligen rekommendera att stanna några dagar i Kuala Lumpur eller Singapore. Fantastiskt fina städer. Våra hotell har vi bokat via booking eller agoda.
Av Kokonut
13 mars 2017 18:21
Citerat från Avanzaj:
Planerar själv att åka ner till Koh Lipe nästa jul, våran rutt till Koh Lipe ser ut enligt nedan.
Arlanda - Bangkok
Bangkok - Hat Yai (Inrikesflyg)
Hat Yai - Pak Barra (Transfer)
Pak Barra - Koh Lipe (Båt)
Passar på att fråga, hur lång tid tar det att ta sig från Bangkok till Koh lipe? och ungefärlig kostnad?
Av Kissia
13 mars 2017 22:08
Tack alla snälla för råd och tips!! :-)

Är det någon som kan tipsa även om några fina öar omkring Ko Lipe......dit det är lätt att ta sig :-)
Av Annaer
13 mars 2017 22:40
Köp biljetter tor bangkok, stanna i ngr dagar för att se staden. Boka inrikesflyg till lipe, både airasia & nokair har biljett för hela resan till lipe, flyg till hat yai, transfer till hamnen i pakbara & båt till koh lipe, allt i samma biljett. Vi gjorde så sommaren 15, funkade väldigt smidigt 😊 finns många fina öar norr om koh lipe, mook, kradan, ngai osv. Ta båt från lipe till ngn annan ö & sen till bangkok från där med komb flyg+båt+transfer biljett. De har komb.biljetter till många av öarna numera.
//Anna
14 mars 2017 05:16
Det finns som sagt många fina öar i närheten av Koh Lipe. Det är så olika vad man tycker om. Koh Lipe har ju ett stort utbud av hotell, restauranger och nöjen. Därifrån kan ni göra en mängd olika hel- och halvdagsutflykter till de närmaste öarna. Ni åker i grupp eller bokar en egen båt med förare. Vi betalade 600 resp. 1500 bath för dessa utflykter tidigare i år. Det kan vara värt att lägga lite mer tid på Koh Lipe om man vill göra några såna utflykter. Koh Bulon, som jag är förtjust i, är en betydligt lugnare ö med två olika boenden som ligger vid den fantastiska stranden. Det finns även boenden längre in på ön som är nog så fina om man vill bo med lite mer "djungelkänsla". Bada, upptäck naturen och spana in djuren. Inte minst de enorma varanödlorna! Mellan Koh Lipe och Koh Bulon ligger Koh Tarutao som jag själv inte besökt, men funderar på att besöka nästa år. Där hyr man bungalow genom den thailändska staten. Eller tält. Där vandrar man i djungeln, besöker vattenfall, grottor och spanar på djur. Jag misstänker att det är fina bad och kanske bra snorkling också. Liknande boende finns även på ön Koh Adang. Lite längre norröver ligger de tre öarna Koh Ngai, Koh Kradan och Koh Mook. Jag har besökt alla tre och gillar de två förstnämnda. Jag blev väldigt besviken på Koh Mook, där vi bodde på det hemska Charlie Beach Resort. Fast en del älskar det stället, som sagt så är det olika vad man tycker. Ni ska hur som helst inte missa att besöka Emerald Cave på Koh Mook, men det kan ni göra från både Koh Ngai och Koh Kradan. Prisnivån är relativt hög på Koh Kradan, både på boende och mat. Om det inte är ett bekymmer, så tycker jag ni ska åka dit. Superfina stränder och fantastiskt fint vatten! Om ni väljer nån av dessa öar längre norröver ihop med Koh Lipe, är det smart att flyga till Trang och från Hat Yai eller tvärtom. Trang ligger närmare öarna norröver och Hat Yai ligger närmare Koh Lipe, Koh Bulon och Koh Tarutao. Det finns mycket bra info på sajten kohlipeportalen.se
14 mars 2017 21:40
Hej!
Koh Lipe är en fantastisk ö och efter andra besöket där vill jag bara dit igen.
Om ni är beredda på att åka speedboat så rekommenderar jag att ni flyger till Phuket Airport, tar er till Phuket Rassada Pier där ni kan köpa speedboatbiljett hela vägen till Koh lipe. Båtresan går Phuket Rassada Pier-PhiPhi-Koh Lanta-Koh Lipe och tar ungefär sex timmar.
Alternativt flyger ni till Krabi Airport där ni enkelt tar taxi till Koh Lanta och åker speedboat (inte Ferry) direkt till Koh Lipe, tar ungefär tre timmar med speedboat. Jag rekommenderar speedboat före ferry eftersom det går snabbare, men man får vara beredd på fullsatta båtar och lite gupp.

Jag rekommenderar starkt att ni tar en longtailbåt och snorklar vid öarna kring Koh Lipe. Vi betalade 600bht för en privatbåt där vi besökte fyra olika snorkelställen under fyra timmar Det var fantastiskt bra snorkling. Något som ni borde göra på en lite molnigare dag är att besöka grannön Koh Adang och gå upp till vievpoint. Även om det är en svettig upplevelse så är det helt klart värt det. Koh Adang Vievpoint bjuder på en enastående utsikt över Lipe och havet.

Ha en supertrevlig resa!
Av Kissia
15 mars 2017 20:28
Jag är så tacksam för alla tips och svar - tack alla! :-)

Nu undrar jag om det är någon som har tips på boende i Ko Lipe..... skulle vilja bo nere på stranden ;-) - är det någon av ständerna som är mysigare än den andra där? Vart hittar man bästa boendena, tycker inte Booking.com har så mycket....

/Christine
17 mars 2017 14:18
Vill ni bo på stranden kan jag rekommendera några nätter på Sanom Beach Resort med bara 12 bungalows och en egen fantastisk strand. Boendet är lite småskabbigt men känslan att bo så på stranden var helt underbar. Vi har också bott på Akira Beach och Wapi Resort och är helnöjda. Kan vara så att alla hotell inte ligger på booking än, men de kommer nog snart. Sanom får ni boka via deras hemsida.
9 apr. 2017 19:24
Hej! är det lika enkelt som att köpa minibuss biljett till Koh Chang som till Koh Lipe?,.... Paketresa, buss till flygplatsen/flygbiljett/ minibuss som hämtar upp utanför flygplats, som sedan åker till piren (båtarna som tar en över till Lipe? . Ingen risk att man missar båten över till Lipe?,.. Eller får man fixa taxi själv till piren när man är i Hat Yai?,..Många frågor från en lite orolig Moonfrost. >Citerat från Annaer:
Köp biljetter tor bangkok, stanna i ngr dagar för att se staden. Boka inrikesflyg till lipe, både airasia & nokair har biljett för hela resan till lipe, flyg till hat yai, transfer till hamnen i pakbara & båt till koh lipe, allt i samma biljett. Vi gjorde så sommaren 15, funkade väldigt smidigt 😊 finns många fina öar norr om koh lipe, mook, kradan, ngai osv. Ta båt från lipe till ngn annan ö & sen till bangkok från där med komb flyg+båt+transfer biljett. De har komb.biljetter till många av öarna numera.
//Anna
Av Annaer
10 apr. 2017 16:57
Hej :-)
Alla är vi oroliga inför ngt nytt :-)

Ja det är lika enkelt! Du får ordna transport (taxi) från hotellet till flygplatsen själv, Air Asia flyger i Bangkok från Don Mueng. Taxi kan du be receptionen ordna eller så stannar du en på gatan/taxistoppet.
Vi bokade vår "paketresa" till Lipe med Airasisa hemifrån då vi visste vilka datum vi ville resa. Det som ingår är, flyg till Hat Yai, transfer till hamnen i Pakbara & båt till Lipe. Transfern är markerad & väntar på er, & andra Liperesenärer, utanför ankomsthallen, den kör er direkt till hamnen där en båt väntar som tar er till Lipe.
Kolla Airasias hemsida http://www.airasia.com/ot/en/home.page?cid=1 & sök avgång Bangkok & ankomst Lipe (står under Thailand Island transfer).
Vi Tyckte detta sätt var otroligt smidigt att ta sig till Lipe, vi har varit där förut & bokat minibuss & båt från Ao Nang vilket har funkat bra men detta var klart bäst.

Lycka till :-)

// Anna
Citerat från Moonfrost:
Hej! är det lika enkelt som att köpa minibuss biljett till Koh Chang som till Koh Lipe?,.... Paketresa, buss till flygplatsen/flygbiljett/ minibuss som hämtar upp utanför flygplats, som sedan åker till piren (båtarna som tar en över till Lipe? . Ingen risk att man missar båten över till Lipe?,.. Eller får man fixa taxi själv till piren när man är i Hat Yai?,..Många frågor från en lite orolig Moonfrost. >Citerat från Annaer:
Köp biljetter tor bangkok, stanna i ngr dagar för att se staden. Boka inrikesflyg till lipe, både airasia & nokair har biljett för hela resan till lipe, flyg till hat yai, transfer till hamnen i pakbara & båt till koh lipe, allt i samma biljett. Vi gjorde så sommaren 15, funkade väldigt smidigt 😊 finns många fina öar norr om koh lipe, mook, kradan, ngai osv. Ta båt från lipe till ngn annan ö & sen till bangkok från där med komb flyg+båt+transfer biljett. De har komb.biljetter till många av öarna numera.
//Anna
10 apr. 2017 22:28
Tack så mycket för ditt svar :-)

Mvh Moonfrost
Citerat från Annaer:
Hej :-)
Alla är vi oroliga inför ngt nytt :-)

Ja det är lika enkelt! Du får ordna transport (taxi) från hotellet till flygplatsen själv, Air Asia flyger i Bangkok från Don Mueng. Taxi kan du be receptionen ordna eller så stannar du en på gatan/taxistoppet.
Vi bokade vår "paketresa" till Lipe med Airasisa hemifrån då vi visste vilka datum vi ville resa. Det som ingår är, flyg till Hat Yai, transfer till hamnen i Pakbara & båt till Lipe. Transfern är markerad & väntar på er, & andra Liperesenärer, utanför ankomsthallen, den kör er direkt till hamnen där en båt väntar som tar er till Lipe.
Kolla Airasias hemsida http://www.airasia.com/ot/en/home.page?cid=1 & sök avgång Bangkok & ankomst Lipe (står under Thailand Island transfer).
Vi Tyckte detta sätt var otroligt smidigt att ta sig till Lipe, vi har varit där förut & bokat minibuss & båt från Ao Nang vilket har funkat bra men detta var klart bäst.

Lycka till :-)

// Anna
Citerat från Moonfrost:
Hej! är det lika enkelt som att köpa minibuss biljett till Koh Chang som till Koh Lipe?,.... Paketresa, buss till flygplatsen/flygbiljett/ minibuss som hämtar upp utanför flygplats, som sedan åker till piren (båtarna som tar en över till Lipe? . Ingen risk att man missar båten över till Lipe?,.. Eller får man fixa taxi själv till piren när man är i Hat Yai?,..Många frågor från en lite orolig Moonfrost. >Citerat från Annaer:
Köp biljetter tor bangkok, stanna i ngr dagar för att se staden. Boka inrikesflyg till lipe, både airasia & nokair har biljett för hela resan till lipe, flyg till hat yai, transfer till hamnen i pakbara & båt till koh lipe, allt i samma biljett. Vi gjorde så sommaren 15, funkade väldigt smidigt 😊 finns många fina öar norr om koh lipe, mook, kradan, ngai osv. Ta båt från lipe till ngn annan ö & sen till bangkok från där med komb flyg+båt+transfer biljett. De har komb.biljetter till många av öarna numera.
//Anna
12 apr. 2017 10:31
Citerat från Sierra:
Citerat från Zoega:
Bo en natt i närheten av flygplatsen och nästa morgon ta båten till Ko Lipe. Är ju nästan gångavstånd mellan flygplatsen och färjeläget så en taxi lär inte kosta många kronor.
Det är inte gångavstånd till Telaga Harbour från Langkawi Airport. Det är ca 10 km och taxi tar 10-15 min. Taxi är billigt och de kör på fasta priser (kontant betalning i MYR).

Visst kan ni bo nära hamnen, t ex på "The Danna Langkawi" men det är kanske trevligare att på i Cenang där ni har boende i olika prisklasser och många restauranger att välja på. Från Cenang som ligger 10 min från flygplatsen tar det knappt 25 min till hamnen.

Färjan från Telaga: http://telaga-terminal.com/
Hej

Kastar in min fråga här!

Vi kommer boka flyg Köpenhamn - KL och sedan boka flyg KL - Langkawi. Min fråga är hur lång tid man måste ha mellan de båda flygen för att hinna hämta ut bagage, checka in bagage mm. Vill ju inte missa flyget till Langkawi!
Om man landar i KL kl 08.05 hinner man då med flyg till Langkawi kl 10.00 eller 11.45?

Tacksam för svar och hjälp!/ Camilla
Av Sierra
12 apr. 2017 22:30
@Livsresan (Camilla),

Du hinner inte med flighten 10:00. Det är för kort tid så sikta på 11:45.
Kuala Lumpur Airport säger själva att du skall ha 3 tim mellan flighterna i ditt exempel!
5 nov. 2017 13:07
Nu kommer ytterligare en fråga i denna tråden...finns det någon charterresa till koh Lipe?
Har aldrig varit i Thailand men nu kanske det ska bli. Charter känns tryggt första gången.
Av Sierra
5 nov. 2017 16:05
Nej, det finns ingen charter till Lipe.
Apollo körde en säsong för några år sedan men det var lite krångligt med transfer för så många så de la ner det.