Santorini, Korfu eller Karpathos?

2 aug. 2010 11:30
Visningar: 3447
Vi är tre stycken som ska åka till Grekland i slutet av augusti, vi väljer mellan dessa öar då våra dagar för utresa är lite begränsat.

Vill gärna höra vilken ö ni hade valt och varför!

Har varit på Kefalonia innan, den ön älskade vi!! Vill gärna ha en ö som har liknande miljö!!

Lutar mycket åt Santorni då vi kanske endast kan åka ut den dagen, men har hört/läst mycket "negativt" om ön, är den så "tråkig" om man jämför med de andra grekiska öarna?
Av Homeros
4 aug. 2010 09:16
Hej!
Vill ni ha en ö med liknande miljö så är inte Santorini det ni söker. Dock har den en stil som inte finns att hitta någon annanstans. Utsikten från Fira är något av det finaste jag varit med om!! Lavastränderna är härliga med svart och röd sand. Kamari och Perissa är supersköna ställen. Förstår inte alls hur man kan ha tråkigt där.

Korfu har ju en liknande växtlighet som Kefalonia och är en helt underbar ö med en massa olika ställen att åka runt på. Mycket mer nattklubbar, barer och discotek än Santorini men frågan är vad ni är ute efter. Två helt olika öar.

Karpathos har jag inte varit på men hört en massa positiva saker om ön.

Men åker man till Santorini är det ju lätt att åka runt på andra öar i Kykladerna så som Naxos, Paros, Ios och Amorgos m.fl.

Hade jag varit tvungen att välja att vara på samma ställe hela tiden så hade jag valt Korfu då utbudet är så mycket större. Korfu stad, Gouvia, Dassia, Ipsos, Paleokastritsa. Utsikten från Kanoni, ja listan kan göras lång. Men som sagt, allt handlar om vad ni är ute efter.

Trevlig resa!!!
4 aug. 2010 15:26
TACK för ditt svar! Har väntat på svar i denna tråden länge nu, eller i 2 dagar rättare sagt ;)

Det är svårt att välja ö, och vi ska ju bara resa i en vecka därför är det skönt att vara på en ö och inte åka runt till andra öar, vilket man kanske "bör" göra om man åker till Santorini.

Just nu lutar det mycket åt Korfu, och inte mindre efter att läst vad du skriver, låter som Korfu passar oss bra! Men jag är nyfiken på Santorini med. Får se vad det blir.

I Kefalonia hyrde vi moppar och åkte runt på ön och letade upp dom finaste stränderna och kollade på landskapet. Det är det vi är ute efter nu med, en liknande resa.

Ikväll får vi besked om vi kan åka till Korfu, jag hoppas verkligen det!
Av Homeros
4 aug. 2010 19:35
Ja är det något liknande ni är ute efter så är Korfu det definitiva alternativet! Kryllar av härliga ställen på ön och man hinner inte igenom det på en vecka..Santorini är mer än 2-3 dagars ö...Missförstå mig inte, det är helt otroligt men vill man se lite mer än klippor och fin utsikt så bör man åka till en annan ö...Santorini är bland det vackraste jag sett men skulle nog inte stanna där en vecka..