Safari

Av Rumpa
4 sep. 2015 10:42
Visningar: 621
Hej,

Vi tänkte åka på Safari i Juni 2016.

Vilket reseföretag anordnar de bästa paketresorna till Tanzania alt Kenya.
Har kollat lite på Temaresor och Afrikasafari, men det finns så många. Vilka har ni åkt med? Önskar alla tips och råd kring safari.
7 sep. 2015 22:07
Hej! Har ni varit iväg? Hur lång safari har ni varit ute på? Vilken arrangör anlitade ni? Några tips att delge? Vi är tre personer som tänker oss ut på safari i december, 5 dagar, 4 nätter o är tacksam för tips o annan nyttig information.
7 sep. 2015 22:19
Ursäkta mig - nu ser jag att ni planerar resa 2016. Vi åker i december o ordnar allt på egen hand o har tänkt arrangerad safari under 5 dagar, 4 nätter. Har fått ett pris o förslag på upplägg från www.jmtours.co.tz baserat på en grupp om tre personer, önskar gärna att man var 7 då det är vad som ryms i ett fordon o kan få ner priset/person.
Vårt upplägg är att vi landar i DeS, flyger inrikes till Arusha, safari enl ovan, vidare några dagar till Moshi för lite turer däromkring bl a till foten av Klilimanjaro och sedan flyg ut till Zanzibar och vistelse där 10 dagar. Där bor vi på östra sidan o kommer också att göra utflykter o upptäcka ön med omgivningar. Från Zanzibar åker vi båt till DeS o direkt vidare till flygplatsen.
Av Annans
15 sep. 2015 11:52
Jag reste på egen hand i Tanzania, mycket enklare och billigare. Två safaris gjordes, till Ngorongoro samt Lake Manyara. Dessa gjordes tillsammans med andra människor.
Vad jag försöker saga är att ni köper en flygbiljett till Arusha, från Arusha låter ni en lokal guide ordna allt.
Vill du ha tips på en bra privat lokal safariarrangör så hör av dej.
Det jag gjorde var alltså två nationalparker, en tur till det vackra Usambaraområdet samt 5 dagar på det fantastiska Mafia Island med valhaj och bra snorkling.
16 sep. 2015 13:13
Tack Annans för svaret!
Har du mailadress till någon lokal safariguide? Tacksam om du kunde sända den/dem isf.
29 sep. 2015 23:01
Tack än en gång, Annans! Har fått förslag på upplägg. Minns du vad priset/dag o person var vid din safari? Hur många var ni i fordonet? Är det bra att ha med eget moskitnät?
Av Sari_
14 okt. 2015 18:46
Hej!
Jag rekommenderar defenitivt safari i Tanzania! Har hört av flera som varit i både Kenya och Tanzania att de gillat Tanzania mer.

Jag åkte till Tanzania, Arusha, på egen hand 2014 och bokade safari med ett lokalt safariföretag. Det blir mycket mer genuint så och kostar inte lika mycket som genom resebolag och dyl. (Inga mellanhänder)

Safari företaget jag åkte med heter Lemasani Safari (www.lemasanisafari.com) och ägs av bl.a. en svenska! Detta underlättade vår kommunikation och alla mina frågor besvarades. Super smidigt! De gav jätte bra service och la upp ett program exakt enligt mina önskemål. Jag vet att de skräddarsyr program, allt från budget till lyx, boende på lodger eller sova i tält! Vi hade med oss en fantastisk guide som var otroligt kunnig om landet, djurriket, naturen, ja allt som vi fick se och uppleva kunde han samtidigt lära oss en massa om! Hade dessutom en jätte duktig kock med oss som lagade fantastiskt goda rätter!

Tycker att ni som vill åka på safari definivt ska kontakta Lemasani. Tack vare dem fick jag uppleva en magisk safari! De ordnar även resor till Zanzibar och Kilimanjaro.

Trevlig resa!
Av Afi
16 feb. 2016 10:18
Hej!
Undrar om ni varit på resan planerar själva att åka i början på juni! Tacksam om du kan ge tips!
30 maj 2016 21:38
Var i Tanzania februari 2015 och besteg Kilimanjaro. Kan rekommendera att ni kontaktar (Logga in för att se e-postadress) .Han bor i Arusha och jobbar på Dahls safaris som drivs av en svensk och hans Tanzaniska fru. Vet inte om Nelson fortfarande jobbar för dem, men han var en jätte trevlig person och en riktig fixare. På berget bestämde vi oss för att försöka stanna 3 dagar till för att klämma in en kortsafari. Med mycket kort varsel fixade Nelson detta på plats i Arusha. Han sa bara hela tiden "Hakuna Matata" som typ betyder inga problem. Vi tog ut pengar på bankomaten i Arusha och sedan var det bara att åka iväg. Vi var jätte nöjda med vår chaufför Ernesto. Det han inte vet om fåglar är inte värt att veta.