Rom

28 mars 2022 23:25
Visningar: 575
Hej, är en man (pensionär)som fyller jämnt i September 2022. Jag önskar råd och tips om hotel i centrala Rom, där det är gångavstånd till de flesta sevärdheterna? Det ska inte vara de flådigaster hotellen, utan något mittemellan inklusive frukost. Jag, min fru och 2 vuxna barn ämnar bo i 4 dagar,vill inte bo i nyare områden, utan just det karakteristiska för gamla stan med kullergator med små mysiga kaféer och tavernor/restauranger, ja ni förstår säkert vad jag menar. Familjen ser fram emot era svar, gärna länkar på Hotel m.m. vi har säkert följdfrågor senare. Med vänlig Kjelle
Av Fylke74
29 mars 2022 13:43
Minns inte vad hotellet jag bodde på hette men det låg i området Trastevere som är exakt det du söker.
Gångavstånd till allt (är det iofs var man än bor i de centrala delarna) samt små gator med tavernor och restauranger.
29 mars 2022 17:49
Tack Fylke, ja Trastevere verkar vara det område som gäller kommer du på namnet på hotellet så kan du ju skriva här igen, och om du har andra tips. Det verkar iaf som att du rekommenderar ditt hotel. Ingick det frukost? Mvh Kjelle
Av Fylke74
29 mars 2022 21:30
Mitt hotell var inget särskilt så blir nog bäst om du letar upp ett som verkar trevligt.
Av Marulk
29 mars 2022 21:33
Kan ge recension i slutet av maj. Ska fira mannens 50årsdag i Rom. Har bokat via TUI i 4dgr och hotellet Trevi Collection. Visserligen på andra sidan Tibern från Trastevere men tydligen nära Spanska trappan och gångavstånd till det mesta
30 mars 2022 03:53
Citerat från Marulk:
Kan ge recension i slutet av maj. Ska fira mannens 50årsdag i Rom. Har bokat via TUI i 4dgr och hotellet Trevi Collection. Visserligen på andra sidan Tibern från Trastevere men tydligen nära Spanska trappan och gångavstånd till det mesta
Tack, trevlig resa. Ser fram emot vad ni tyckte om Rom. Mvh.Kjelle
Av Tesson
31 mars 2022 10:39
Hejsan vi var dit för 5 år sen då bodde vi på Academia (tror jag det stavas) det var helt ok hotell o vi tyckte det nära till allt
31 mars 2022 12:27
Citerat från Tesson:
Hejsan vi var dit för 5 år sen då bodde vi på Academia (tror jag det stavas) det var helt ok hotell o vi tyckte det nära till allt
Hej, tycker jag känner igen att jag tittat på det hotellet. Tack för tipset.Mvh.Kjelle
31 mars 2022 19:02
Mitt tips: Il Corso bed and Breakfast. Centralt, fint o bra, väldigt prisvärt, inkl frukost (när jag var där för 5-6 år sen fick man fylla i en lapp med frukostalternativ dagen innan & som sen serverades på rummet morgonen därpå, bröd yoghurt fikabröd juice te kaffe cappuccino)

https://www.ilcorsobedandbreakfast.it/en/
2 apr. 2022 14:52
Citerat från Tintingeling:
Mitt tips: Il Corso bed and Breakfast. Centralt, fint o bra, väldigt prisvärt, inkl frukost (när jag var där för 5-6 år sen fick man fylla i en lapp med frukostalternativ dagen innan & som sen serverades på rummet morgonen därpå, bröd yoghurt fikabröd juice te kaffe cappuccino)

https://www.ilcorsobedandbreakfast.it/en/
Tak det ser intressant ut. Nära till allt. Engelsk frukost? Mvh.Kjelle
3 apr. 2022 00:48
Ni som varit i Rom nyligen, eller ska resa dit i år 2022, jag undrar om restriktioner angående covid, corona att tänka på? Mvh.Kjelle
19 maj 2022 11:01
Jag var där nyligen och de kräver vaccinpass men kollade det aldrig på mig varken på utflykter eller flygplatserna. Dock munskydd typ överallt inomhus.
19 maj 2022 11:02
Munskydd ffp 2. Men vissa hade enklare och såg ingen som blev tillsagd. För alla över 6 år.
Av Marulk
20 maj 2022 19:46
Citerat från Kjelleberglund:
Citerat från Marulk:
Kan ge recension i slutet av maj. Ska fira mannens 50årsdag i Rom. Har bokat via TUI i 4dgr och hotellet Trevi Collection. Visserligen på andra sidan Tibern från Trastevere men tydligen nära Spanska trappan och gångavstånd till det mesta
Tack, trevlig resa. Ser fram emot vad ni tyckte om Rom. Mvh.Kjelle
Då var vi hemma igen efter 4 fantastiska dagar i Rom. Vi bodde på Trevi Collection Hotel med 500m i vardera riktning mao mitt emellan Fontana di Trevi och Spanska trappan/Piazza di Spagna. Lägg därtill ca 1-1,5 km till Colosseum o Forum Romanun eller Vatikanen. Däremellan många fantastiska kyrkor och andra vackra platser.
Det kommer strax ett album med resereportage här på RG
Vi reste med TUI långweekend. En utflykt som vi varmt rekommenderas är ’wine and food tasting in Frescati’
Besök på https://www.santabenedetta.it/

Kort från vår resa, men det kommer som sagt mer
Av Marulk
20 maj 2022 19:50
Citerat från Kjelleberglund:
Ni som varit i Rom nyligen, eller ska resa dit i år 2022, jag undrar om restriktioner angående covid, corona att tänka på? Mvh.Kjelle
Kom hem igår, har inte visat vaccinpass en endaste gång, varken på flygplatserna eller i Rom. Enda stället där det krävdes särskilt klassat munskydd var entrén till Vatikanen. Ingen annan plats krav på munskydd förrän vi skulle gå på planet för flygresan hem
Av Marulk
22 maj 2022 20:35
Finns nu uppdaterat fotoreportage från Rom här på Reseguiden 🇮🇹