Rom

Av Sussie_
24 feb. 2013 17:34
Visningar: 4491
Hej, Har ett annat inlägg om Paris då jag inte kan bestämma mig, det står mellan Rom eller Paris i 5 nätter.
Kommer flyga dit, jag önskar tips och råd Rom.
Har Du varit både i Rom och Paris? Vilket rekommenderar du? Kan tänka mig att det är varmare i Rom än Paris på sommaren, eller?

Har aldrig varit i Rom. Åkr jag dit så blir det med Norwegian, paket med flyg och hotell, verkar smidigt.

har du tips, hur jag bäst tar mig runt, etc?
24 feb. 2013 17:47
Hej!
Jag tycker det är hugget som stucket.
Välj det alternativ som DU tycker har bästa flygtiderna och mest attraktiva hotellet. För båda städerna kommer du vara nöjd med.

Ja, det är förmodligen hetare på sommaren i Rom - men det är ju inte garanterat. Det kan vara hett i Paris också.
Av Annl
24 feb. 2013 18:20
Jag har varit i både Rom och Paris och på sommaren i båda städerna. Vi hade 40 grader på båda ställena men generellt sett är det nog i allmänhet något varmare i Rom på sommaren än i Paris.

Båda städerna är fantastiska tycker jag och har ju en massa kulturskatter även om de är olika till sin karaktär eftersom Rom ju är så mycket äldre.

I båda städerna får du fantastisk mat - dock lite olika till sina karaktärer; i Paris är det finare mat medan det i Rom är mera rustikt. Men jättegott alltsammans så länge man avhåller sig från trippa (komage) tycker i alla fall jag.

Svårt att tipsa om vilken stad du ska välja då det ju beror lite på vad du är intresserad av. Kultur? Historia? Konst?

Förstod inte riktigt på din fråga om du varit i Paris tidigare. Är det så skulle jag satsa på Rom eftersom båda städerna är så intressanta och sevärda.

Hur man tar sig runt i Rom frågar du? Till fots är ett bra sätt och så finns det en smidig tunnelbana. Viktigt är att bo bra mitt inne i smeten och inte nära centralstationen där man aldrig ska bo i Italien (på grund av säkerhetsmässiga skäl).

Återkom gärna när du bestämt dig så kan vi komma med mera konkreta tips.
Av Sussie_
24 feb. 2013 18:41
Hej, Tack för svaren. Jag har varken varit i Rom eller Paris. Har sen i höstas tittat endel på Rom och då tänkte jag till och med ut ett hotell, det ligger rätt nära Termini på Via Natzionale, är det i det området du menar att man inte ska bo?

Jag gillar gamla byggnader som Rom har. Har varit inne på Google earth och har lärt mig hitta någotlunda nu, men nu när Paris kom upp i tankarna så måste jag tänka om.

I somras var jag i Krakow och Auschwiz och det var 35 grader ute, en aningen för varmt och risken finns att det är varmare i Rom under juli. Kanske bättre att åka dit före eller efter sommaren.
Av Annl
24 feb. 2013 19:03
Just det - i det området ska du inte bo.

Jag skulle föreslå att du bor nära Spanska trappan eller Piazza Navona - då har du ett väldigt bra utgångsläge för att utforska stan.

Om du måste resa i juli och inte kan förlägga resan till en annan tid så skulle jag säga att det är bättre att åka till Rom på våren eller på hösten. Varför inte sticka iväg till kristi himmelsfärdshelgen om det är möjligt. Perfekt för Rom då skulle jag säga och så kan du sitta ute och äta och njuta av värmen.

Senast vi var i Rom - och det var i juli - så var det så hett att vi inte kunde sitta ute och käka förrän sent, sent på kvällen och då hade vi en fantastisk takterass där vi gärna ville äta middag, sippa på ett glas vin och kolla ut över takåsarna i Rom.
Citerat från sussie_:
Hej, Tack för svaren. Jag har varken varit i Rom eller Paris. Har sen i höstas tittat endel på Rom och då tänkte jag till och med ut ett hotell, det ligger rätt nära Termini på Via Natzionale, är det i det området du menar att man inte ska bo?

Jag gillar gamla byggnader som Rom har. Har varit inne på Google earth och har lärt mig hitta någotlunda nu, men nu när Paris kom upp i tankarna så måste jag tänka om.

I somras var jag i Krakow och Auschwiz och det var 35 grader ute, en aningen för varmt och risken finns att det är varmare i Rom under juli. Kanske bättre att åka dit före eller efter sommaren.
24 feb. 2013 19:07
Generellt skall du aldrig bo i området kring tågstationerna i stora städer, och speciellt inte i Rom.

Försök att prioritera att bo i ett område som ligger nära sevärdheterna du vill se eller shoppingen för att slippa trava gata upp och gata ner varenda dag.
Av Annl
24 feb. 2013 19:09
I Italien ska man aldrig bo nära tågstationen - det finns bara ett undantag och det är i Florens; där funkar det.
Citerat från nisse2ears:
Generellt skall du aldrig bo i området kring tågstationerna i stora städer, och speciellt inte i Rom.

Försök att prioritera att bo i ett område som ligger nära sevärdheterna du vill se eller shoppingen för att slippa trava gata upp och gata ner varenda dag.
Av Sussie_
24 feb. 2013 19:15
Det var tur att jag frågade här, visste inte att det är farligt att bo där. Tyckte hotellet såg så bra ut och nära till stationen då man ska tillbaka till flygplatsen.

Då lägger jag Rom på hyllan och kollar in en annan period än sommaren och ett annat hotellområde.

Måste ju fråga, är det mycket skummisar längs tågstationer i allmänhet?

Det är klart, jag håller mig gärna från centralstationen i Sthlm kvällstid:-)
Av Annl
24 feb. 2013 19:29
I Italien är det i alla fall så att det hänger en hel del skummisar runt tågstationerna och precis som du skriver så vistas man ju inte gärna i motsvarande område i Stockholm heller på kvällstid och detsamma gäller ju för oss i Göteborg.
Citerat från sussie_:
Det var tur att jag frågade här, visste inte att det är farligt att bo där. Tyckte hotellet såg så bra ut och nära till stationen då man ska tillbaka till flygplatsen.

Då lägger jag Rom på hyllan och kollar in en annan period än sommaren och ett annat hotellområde.

Måste ju fråga, är det mycket skummisar längs tågstationer i allmänhet?

Det är klart, jag håller mig gärna från centralstationen i Sthlm kvällstid:-)
27 feb. 2013 14:29
Båda städerna är fantastiska men jag upplevde nog Rom som snäppet bättre än Paris för alla de sevärdheter som finns där. Åk inte till dessa städer på högsommaren då det är väldigt varmt, välj vår eller höst istället.

Det är lätt att ta sig runt i båda städerna med metro eller bussar.

Läs om hur jag tillbringade mina dagar i Rom. Kanske hittar du vad du söker?

www.stalvik.se
27 feb. 2013 15:17
Sussie_ stäng tråden så slipper du fler svar då du redan bestämt dig flr Paris :)
Av Sussie_
28 feb. 2013 08:12
Citerat från nisse2ears:
Sussie_ stäng tråden så slipper du fler svar då du redan bestämt dig flr Paris :)
Har inte bestämt mig klart ännu.
Rom känns fortfarande intressant och lockar mer och mer. Tror inte att det är någon fara att bo på det hotell jag tänkte på som ligger på Via Nazionale, kommer inte vara ute på nätterna.

Att det blir varmt på sommaren kan jag tänka mig, men jag har ingen möjlighet att ta ledigt under en annan tid än just sommaren så det bli i juli månad.

Mer info och praktiska tips mottages tacksamt.
1 mars 2013 15:44
Jag vet hur du skall göra för att bestämma dig. Spela , sten, sax och påse med någon(:-
Oavsett vilken stad det blir så bör du vid annat tillfälle åka till den andra.
Mikael
Av Sussie_
1 mars 2013 21:35
Citerat från mickenyfiken:
Jag vet hur du skall göra för att bestämma dig. Spela , sten, sax och påse med någon(:-
Oavsett vilken stad det blir så bör du vid annat tillfälle åka till den andra.
Mikael
Ju mer info och kartor jag kollar på så lutar det starkt år Rom. Paris får bli ett annat år.

Att det kommer vara varmt, ja det är bara acceptera, det är ju ändå sommar. Har fått olika upplysningar om man kan dricka vattnet i kranen, vissa sger nej tex italienska turistbyrå, andra säger att det går bra att dricka det, hur är det egentligen, drack DU vattnet i kranen i Rom?

Skriv gärna egna erfareheter från er resa till Rom. Undvik länkar till andra sidor.
1 mars 2013 22:05
Har varit i både Rom och Paris, dock inte mitt i sommaren. I Paris på våren och i Rom då det var månadsskifte sept/oktober.
Jag tycker att det är två helt skilda städer. I Rom kände man verkligen medelhavskänslan även om det är ett par mil till kusten. Dofterna, varma kvällar, miljön osv. I Rom bodde vi stadsdelen Trastevere vilket vi tyckte var kanon med närhet till restauranger, St Maria torget som är mysigt om kvällarna, det är ganska turistiskt på restaurangerna i området men vi hittade ett par pärlor. Precis som Anni skriver så är området kring piazza Navone fantastiskt men jag gissar att det är andra priser på boendet i det området. Rom är härligt men är det bättre än Paris ja, jag vet inte.
I Paris har vi bott 5:e arr och i 1:a. Paris är mer en traditionell storstad med mycket, mycket mysigt och vackert att se.
Du kommer nog att bli nöjd emd vilket du än väljer, jag hade dock inte valt att åka mitt i sommaren med det är en smaksak.
Trevlig resa!
Av Sierra
1 mars 2013 22:44
Citerat från sussie_:
Att det kommer vara varmt, ja det är bara acceptera, det är ju ändå sommar. Har fått olika upplysningar om man kan dricka vattnet i kranen, vissa sger nej tex italienska turistbyrå, andra säger att det går bra att dricka det, hur är det egentligen, drack DU vattnet i kranen i Rom?

Skriv gärna egna erfareheter från er resa till Rom. Undvik länkar till andra sidor.
Vi har alltid fyllt på våra vattenflaskor på de ställen detta erbjuds och det har gått bra de gånger vi besökt Rom.
By the way, varför undvika sökrutans länkar där du kanske finner info om frågor du har om i detta fall Rom?
Av Sussie_
1 mars 2013 23:03
Citerat från sierra:
Vi har alltid fyllt på våra vattenflaskor på de ställen detta erbjuds och det har gått bra de gånger vi besökt Rom.
By the way, varför undvika sökrutans länkar där du kanske finner info om frågor du har om i detta fall Rom?
Jag undviker inte sökrutan, jag kollar där för fulla muggar, upptäckte det dock för sent eftersom det inte verkar som att man får fråga om vad som helst här då det redan finns såå många trådar om ROM. Dock är många inlägg väldigt gamla..

Tack till alla som gett mig tips.
Av Aerozex
2 mars 2013 00:02
Defintitivt paris om det gäller mitt i sommaren. Det kommer vara mycket turister i båda städerna, men något skönare klimat i paris. Jag var i Rom i juli ett år och det var på gränsen till för varmt. Stadsborna lämnar själva stället den tiden på året av en anledning :)
Av Annl
2 mars 2013 09:46
Väljer du att åka till Rom på sommaren så är ett bra tips att gå ut tidigt på morgonen/förmiddagen då det fortfarande är OK temperatur och sen är det inte så dumt med en siesta efter lunch - det behöver man i den hettan.
Av Sussie_
2 mars 2013 22:43
Har läst att man bör förköpa biljetter till Colosseum och Palatinen, jag inte läst var man kan köpa dessa biljetter, någon som vet?
Av Annl
3 mars 2013 11:04
Om du vill besöka dessa platser så är ett bra tips att hyra en egen guide - det gjorde vi och det var kanon. Eftersom ungdomarna var relativt unga vid den tiden så hyrde vi en svensktalande guide och hon guidade runt oss under tre timmar på Pallatinen, Forum Romanum och Colosseum. En riktig höjdare och en helt annan upplevelse än att strosa runt där själv med guideboken.
Citerat från sussie_:
Har läst att man bör förköpa biljetter till Colosseum och Palatinen, jag inte läst var man kan köpa dessa biljetter, någon som vet?
3 mars 2013 11:24
Citerat från sussie_:
Har läst att man bör förköpa biljetter till Colosseum och Palatinen, jag inte läst var man kan köpa dessa biljetter, någon som vet?
Vi köpte via omniticket förra året:

http://www.ticketclic.it/gb/html/musei/colosseo.cfm

Skrev ut hemma - funkade perfekt. Biljetten är giltig 2 dagar efter varandra på Colosseum, Forum Romanum och Palatino Hills (med reservation för vad de heter på italienska, svenska resp engelska, men du fattar vilka ställen jag menar). €13.50

Förköpt biljett gör att du slipper börja besöket med att stå i en låååång kö!
Av Sussie_
3 mars 2013 11:25
Jag har börjat med en lista av saker som jag vill besöka och se. Vi har tänkt stanna i 5 nätter, undra om man hinner med allt, förmodligen inte.. Har så smått börjar hitta och lokalisera mig i Rom via Google Earth.

Detta är på min lista nu:
Colloseum
Vittorio Emanuele II Monument
Spanska trappan
Vatikanstaten
Piazza del Popolo
Temple of Minerva Medica
Porta Maggiore
Santa Maria Maggiore
Piazza del Quirinale 42
Augustus mausoleum
Palazzo Di Gustizia Rome
Castel Sant'Angelo
Ponte Vittorio Emanuele II
Isola Tiberina
Marcellusteatern
Av Sussie_
3 mars 2013 21:47
Citerat från nisse2ears:
Citerat från sussie_:
Har läst att man bör förköpa biljetter till Colosseum och Palatinen, jag inte läst var man kan köpa dessa biljetter, någon som vet?
Vi köpte via omniticket förra året:

http://www.ticketclic.it/gb/html/musei/colosseo.cfm

Skrev ut hemma - funkade perfekt. Biljetten är giltig 2 dagar efter varandra på Colosseum, Forum Romanum och Palatino Hills (med reservation för vad de heter på italienska, svenska resp engelska, men du fattar vilka ställen jag menar). €13.50

Förköpt biljett gör att du slipper börja besöket med att stå i en låååång kö!
Jag fattar vad du menar, Tack för länken.