Roadtrip i Kalifornien

Av Tildat
14 nov. 2011 11:15
Visningar: 1540
Hej hej! Jag har tänkt dra på en roadtrip i ca. en månad på USA västkust till sommaren, och tänkte höra om det är någon som har bra tips på vad man MÅSTE se, och vad man kan skippa.

Tänkte typ San Francisco till Los Angeles.
Är det bäst att åka från SF till LA eller tvärt om?

Vad ska man tänka på innan man drar till USA?
Behöver man visa och såna saker?
14 nov. 2011 11:47
Många anser att det är bättre att köra San Francisco till LA för då har man havet på rätt sida så att säga. Men tycket väl inte att det spelar så stor roll.

Typiska stopp på vägen är Monterey med sitt fantastiska akvarium, mysiga Carmel, Santa Cruz, Hearst Castle (boka biljett i förväg på nätet), den vackra kusten vid Big Sur och den lilla danska byn Solvang.
Santa Barbara är också mysigt.

Men jag älskar San Diego så har ni tid att åka dit så gör det.

Man kan åka till USA utan visum, men man ska fylla i ESTA före avresa (vilket i praktiken blir som ett visum, det kostar dessutom 14 dollar) och detta görs på Internet, https://esta.cbp.dhs.gov.
Av Mjb
14 nov. 2011 15:20
San Francisco är grymt!
En helt fantastisk stad med mycket att se och hitta på och lätt att ta sig runt i tycker jag. Fin stämning, stor stad men känns mycket närmre på nåt vis ändå. Tycker absolut att du ska spendera lite tid där och kanske unna dig nån dag att bara vara om du har tid. Fin stad för det.
Finns en liten fin hamburgerbar i S.F. på Post Street om jag inte minns helt fel som har fått pris för bästa hamburgare i San Fransisco Chronichle för ett par år sedan, smaka & njut! ;)

Los Angeles är grymt med men på ett helt annat sätt. STOOOORT och långa avstånd. Venice Beach må hända får överdrivet mycket reklam men jag tyckte verkligen om det ändå. Stranden är fanastisk, breeeed och lång. I L.A. känns allt du sett på tv verklighet och staden andas verkligen drömmar.

Carmel & Monterey som ovan nämnt är fantastiskt fina små kuststäder. Jag vet inte om jag bara hade otur när jag var där eller var trött och ouppmärksam efter färden men det var superfint och så men ändå inget wow. Carmel kändes lite snobbigt, lite sömnigt och kanske mer för lite äldre personer. Stranden var dock ett litet guldkorn, vi bara sprang med spring i benen efter timmars åkande och kände oss som små barn igen.

Santa Barbara.. kanonfin, mindre stad med go 'känsla'. Önskar jag hade varit lite mer där. SURFA!

Något jag varmt rekommenderar är att gå på något event, exempelvis baseball eller amerikansk football (tror dock inte det är säsong för footballen på sommaren men jag kan ha fel..). Väldigt kul oavsett om man är superintresserad av sport eller ej! Jag var på en match nån dag innan 4th of July (nationaldagen) och det var pompa & ståt med giveaways och amerikanska soldater som hoppade fallskärm över planen med amerikanska flaggan samtidigt som nationalsången sjöngs för fulla muggar. Överdådigt, patriotiskt och mäktigt i typisk amerikansk anda. Oavsett vad man har för åsikt till det så var det mäktigt i vilket fall!

Såg att ovan även nämnt San Diego och jag kan bara instämma. ÅK DIT. Det hinner du gott o väl på en månad. : )

Tänk på att klimatet varierar, San Francisco kan ofta vara lite disigt/dimmigt och lite kyligare. Medan L.A. och däromkring är betydligt varmare. Ska du köra bil kanske du behöver internationellt körkort? Osäker om det men kan va bra och titta upp, inte speciellt svårt att skaffa.

ESTA "visa" - https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Går ganska snabbt att fixa, måste göras 72h innan avresa men lika bra o göra det lite mer i förväg ändå för o vara på den säkra sidan.

En gps vore nog ingen dum idé, på vissa vägar går det åtta filer åt ena hållet och åtta åt andra och ibland kan det kännas som vissa förare ser det som en sport att sick-sacka mellan filerna lite hursomhelst utan större förvarning.. störst går först.

Ååh. Blir jättesugen att åka iväg igen nu när jag sitter o tänker tillbaka. ÅÅÅÅÅK! And have the time of your life!!
Av Tildat
15 nov. 2011 12:54
Ååh tack så jätte mycket för tipsen! :D Längtar som bara den!!
Vet ni ungefär hur långt i förväg man hittar dem billigaste flygbiljetterna?
Av Annl
16 nov. 2011 13:08
Kan bara instämma att det är kul i Kalifornien och det finns ett antal gamla länkar på samma tema som du kan kolla på.

Delar dock inte uppfattningen om vencie beach och att det är kul där - det var en massa konstiga typer och man sålde "medicinsk marijuana" helt öppet...

Viktigt att tänka på när du lägger upp rutten är att inte ha för många korta stopp utan att du verkligen hinner att uppleva allt kul.

GPS är ett måste eftersom USA är enormt stort.

Och vad gäller flygbiljetter så är det en god tanke att börja kolla redan nu - jag bokade våra flygbiljetter till i somras vid den här tiden förra året.

Trevlig resa!
Citerat från tildat:
Ååh tack så jätte mycket för tipsen! :D Längtar som bara den!!
Vet ni ungefär hur långt i förväg man hittar dem billigaste flygbiljetterna?
19 feb. 2012 23:07
San Francisco, Los Angeles, Las Vegas är ju städerna som jag tycker är viktigast, brukar lägga mest tyngd på LA och SF men några vilodagar i Las Vegas...

Brukar göra den roadtrippen en gång per år och fotar mycket!
Vill du se bilder så kolla gärna in min hemsida!

http://www.davidthornell.com är adressen!!

Mvh
David