Risk för beslagtagning av bl a laptops i USA!!!

27 aug. 2008 13:45
Visningar: 635
Hallå där!! Tänk er för vad ni tar med er till USA när ni reser dit, nedan info fick vi på på Volvo Personvagnars News idag:

Om du reser till USA riskerar du att bli av med din bärbara dator vid gränsen. Amerikanska myndigheter får beslagta alla typer av IT-utrustning, pappersdokument och böcker utan misstanke om brott.

Beslagen får göras under obestämt tid och myndigheter får dela med sig av beslagtaget gods till privata företag för till exempel avkryptering, översättning och analys.

För att förbereda dig för eventuell beslagstagning föreslås att kryptera alla känslig affärsinformation. Du kan också lagra den information du behöver för att klara ditt affärsuppdrag på nätet i krypterad form.

Undvik också att ha affärskritisk information på papper vid inresan till USA.

Källa: volvocars.ford.com
27 aug. 2008 14:10
Hej,
Det är USA och inte Ryssland du talar om?
Ingemar
27 aug. 2008 14:13
Citerat från ingemar_e:
Hej,
Det är USA och inte Ryssland du talar om?
Ingemar
Yes, USA...
Av Joje_66
27 aug. 2008 14:17
Ja de har ganska stora befogenheter men det behövs.
Inte så att de står och blädrar igenom varenda bok, tittar i alla datorer, kroppsvisiterar alla o.s.v. men om någon är misstänkt för något eller man vill göra en stickkontroll så har dom rätt attt göra det. Tror man kan råka ut för sånt i de flesta länder faktiskt.

Att kryptera informationen torde inte vara någon idé då de, som Du själv skriver, kan avkryptera innehållet, är det inget olagligt på datorn kan det vara lite trist att bli av med datorn bara för att man vägrar visa vad man har på den.
Av Mpc
27 aug. 2008 14:26
Samhälle Amerikanska myndigheter får rätt att beslagta datorer vid gränsen utan misstanke om brott. Det står klart efter att Department of Homeland Securitys policy släppts på grund av påtryckningar

sen får dom

Federal myndighetspersonal får ta en bärbar dator eller annan elektronisk utrustning i beslag och undersöka den på en annan plats. Det finns inga begränsningar för hur länge de får behålla utrustningen, skriver Washington Post.

Dessutom får de dela med sig av informationen på datorn till andra myndigheter samt privata aktörer för till exempel avkryptering eller översättning.

Dessa regler har gällt under lång tid men det var först 16 juli som de offentliggjordes efter påtryckningar från reseorganisationer. Påtryckningarna kom efter att mer och mer utrustning tagits i beslag de senaste månaderna, och hållits kvar i förvar under lång tid.

Reglerna ger federala agenter rätt att beslagta många olika typer av utrustning. I stort sett alla it-produkter som kan lagra information är fritt fram att ta, liksom pappersdokument och böcker.

Samtliga resenärer som reser in i USA omfattas av dessa regler, inklusive landets medborgare.

källan http://www.idg.se/2.1085/1.172956
27 aug. 2008 14:53
Anfall är bästa försvar? Måste vara jobbigt att vara en supermakt, men ändå livrädd för allt och alla...
Av Joje_66
27 aug. 2008 15:06
Hur många fler människor hade dött om inte säkerhetstjänsterna i USA, Storbritanien, Tyskland, Frankrike, Japan m.fl. inte fått skydda sina och andras medborgare och territorier?
Kanske bättre att stanna i Sverige där vi inte har minsta kontroll på medborgarna och folk som reser in och ut ur landet om man är rädd för att bli kontrollerad.

Hur det skulle vara "anfall" att försvara sina gränser mot diverse hot begriper inte jag.
27 aug. 2008 16:07
Att beslagta alla typer av IT-utrustning, pappersdokument och böcker UTAN misstanke om brott får mig att tänka på diktatur faktiskt. Jag förstår absolut att man vill skydda sitt land och dess medborgare mot utomstående hot, men någonstans får man väl dra en mänsklig gräns. Annars kan man ju lika gärna bygga upp en mur mot omvärlden. Eller vänta lite, det har ju redan hänt en gång i tiden.

Leroslover, tack för varningen, då jag ska åka till USA senare i höst.

Och Joje_66: jag är inte rädd för att bli kontrollerad. Jag är däremot rädd för när statliga institutioner tappar kontrollen. Och ser hot överallt.
Av Joje_66
27 aug. 2008 16:48
Citerat från tonygeorgsson:
Att beslagta alla typer av IT-utrustning, pappersdokument och böcker UTAN misstanke om brott får mig att tänka på diktatur faktiskt. Jag förstår absolut att man vill skydda sitt land och dess medborgare mot utomstående hot, men någonstans får man väl dra en mänsklig gräns. Annars kan man ju lika gärna bygga upp en mur mot omvärlden. Eller vänta lite, det har ju redan hänt en gång i tiden.

Leroslover, tack för varningen, då jag ska åka till USA senare i höst.

Och Joje_66: jag är inte rädd för att bli kontrollerad. Jag är däremot rädd för när statliga institutioner tappar kontrollen. Och ser hot överallt.
Verkligheten är tyvärr sån att hot finns överallt :-(
Du ska ju snart åka dit så Du får se själv hur det går till vid in och utresa, kanske Du inte känner samma rädsla sen.
Att tappa kontrollen anser jag det vara om man skulle låta alla vapen, knark, sprängmedel, terorister mm. passera fritt över gränsen.
Det är lite väl sent att beslagta en bomb som har exploderat eller knark som redan brukats......

Mvh. Jörgen
27 aug. 2008 16:57
Där håller jag fullständigt med dig Jörgen. Utan tvekan.

Och jag hoppas (och tror) att jag faktiskt kommer känna att det inte var så otrevligt att komma till USA. Lovar dessutom att se så osuspekt ut som möjligt :)
Av Nickeb
27 aug. 2008 17:14
Det lustiga är att dom som ivrigt hejar på USA´s överkontroll lika snabbt fördömer rysslands och kinas dito.

I min värld är dom hypernojjiga paranojastater alla tre..................
Av Joje_66
27 aug. 2008 18:36
Citerat från nickeb:
Det lustiga är att dom som ivrigt hejar på USA´s överkontroll lika snabbt fördömer rysslands och kinas dito.

I min värld är dom hypernojjiga hypokondristater alla tre..................
Vilka stater är inte det i dina ögon? Har Du besökt alla de länder Du jämför här?
Jag har inte fördömt något av länderna iallafall och hejar inte på någon kontroll utan accepterar att den behövs.
Av Nickeb
27 aug. 2008 19:56
Citerat från joje_66:
Citerat från nickeb:
Det lustiga är att dom som ivrigt hejar på USA´s överkontroll lika snabbt fördömer rysslands och kinas dito.

I min värld är dom hypernojjiga hypokondristater alla tre..................
Vilka stater är inte det i dina ögon? Har Du besökt alla de länder Du jämför här?
Jag har inte fördömt något av länderna iallafall och hejar inte på någon kontroll utan accepterar att den behövs.
Jag har inte besökt alla dom stater jag omnämner, måste man det för att tycka att dom är nojjiga?? Går det inte att bilda sig en uppfattning via tex. media.

I mina ögon är dom flesta länder INTE särskilt kontrollerande och hispiga, men nämda tre tillhör väl kontrollnationernas elit.
Av Joje_66
27 aug. 2008 21:21
Citerat från nickeb:
Citerat från joje_66:
Citerat från nickeb:
Det lustiga är att dom som ivrigt hejar på USA´s överkontroll lika snabbt fördömer rysslands och kinas dito.

I min värld är dom hypernojjiga hypokondristater alla tre..................
Vilka stater är inte det i dina ögon? Har Du besökt alla de länder Du jämför här?
Jag har inte fördömt något av länderna iallafall och hejar inte på någon kontroll utan accepterar att den behövs.
Jag har inte besökt alla dom stater jag omnämner, måste man det för att tycka att dom är nojjiga?? Går det inte att bilda sig en uppfattning via tex. media.

I mina ögon är dom flesta länder INTE särskilt kontrollerande och hispiga, men nämda tre tillhör väl kontrollnationernas elit.
Nej.
28 aug. 2008 11:33
Citerat från tonygeorgsson:
Leroslover, tack för varningen, då jag ska åka till USA senare i höst.
Och Joje_66: jag är inte rädd för att bli kontrollerad. Jag är däremot rädd för när statliga institutioner tappar kontrollen. Och ser hot överallt.
Varsegod! Jag är inte heller rädd att bli kontrollerad, har inga problem med det. Men huvudsyftet med varningen är ju att tala om för RGs medlemmar att man kan bli av med sina grejor och det skulle vara jättetråkigt tycker jag. Med den risken får datorn stanna hemma och man får köra via internet café eller om hotellet har internet service istället.
Av Joje_66
28 aug. 2008 12:01
Citerat från leroslover:
Citerat från tonygeorgsson:
Leroslover, tack för varningen, då jag ska åka till USA senare i höst.
Och Joje_66: jag är inte rädd för att bli kontrollerad. Jag är däremot rädd för när statliga institutioner tappar kontrollen. Och ser hot överallt.
Varsegod! Jag är inte heller rädd att bli kontrollerad, har inga problem med det. Men huvudsyftet med varningen är ju att tala om för RGs medlemmar att man kan bli av med sina grejor och det skulle vara jättetråkigt tycker jag. Med den risken får datorn stanna hemma och man får köra via internet café eller om hotellet har internet service istället.
Hej, För det första, det är inte ett citat av något jag sagt! Läs inläggen!

Var och en gör som den vill, tror Du det finns risk att Du ska bli misstänkt och inte vågar visa vad den innehåller så lämna datorn hemma. Jag gav bara en bild av hur verkligheten är. Risken att dom tar en vanlig turists dator är säkert en promille av risken att den blir stulen eller bortslarvad under resan.

Mvh. Jörgen
28 aug. 2008 12:21
Suck... Detta var menat som en varning. Jag känner mig inte misstänkt men det hindrar väl inte dom amerikanska myndigheterna att misstänka mig i alla fall?? Och ja, jag har läst alla inlägg. Joje 66: förstår inte riktigt din kommentar, någonstans blev det missförstånd. Ber om ursäkt.
Av Joje_66
28 aug. 2008 12:44
Citerat från leroslover:
Suck... Detta var menat som en varning. Jag känner mig inte misstänkt men det hindrar väl inte dom amerikanska myndigheterna att misstänka mig i alla fall?? Och ja, jag har läst alla inlägg. Joje 66: förstår inte riktigt din kommentar, någonstans blev det missförstånd. Ber om ursäkt.
Visst, inte kul att bli tillskriven andras åsikter bara.

Vad är det Du inte förstår?
Nej det hindar inte dem men tror Du i din vildaste fantasi att dom har tid att bry sig om din dator om Du inte gjort eller gör något konstigt?
Som jag sa vill jag bara ge en bild av hur verkligheten ser ut för att balansera upp jämförelser med Ryssland och Kina mm. mm. (har inte varit i de länderna så jag kan inte jämföra).

Det är bra att folk vet att de har rättigheterna att göra kontroller, men att folk skulle lämna datorn, mobilen, kameran, böcker mm. hemma för det är ju horibelt.
Om Volvo är så paranoida så de tror att tulltjänstemännen skulle stjäla affärshemligheter och sälja dessa till GM så är det upp till dem men mitt råd till turister är att göra som vanligt (dessa regler har ju funnits länge dessutom) men ha inte piratkopierat material eller om läggning för sån't finns barnporr och liknande (gör kanske inte så mycket om sån't åker fast kanske) ifall din dator skulle råka bli kollad.

Mvh. Jörgen
28 aug. 2008 12:48
Citerat från joje_66:
Hur många fler människor hade dött om inte säkerhetstjänsterna i USA, Storbritanien, Tyskland, Frankrike, Japan m.fl. inte fått skydda sina och andras medborgare och territorier?
Kanske bättre att stanna i Sverige där vi inte har minsta kontroll på medborgarna och folk som reser in och ut ur landet om man är rädd för att bli kontrollerad.

Hur det skulle vara "anfall" att försvara sina gränser mot diverse hot begriper inte jag.
Tja, det är ju idag en allmänt rådande mening på gränsen till fakta att USA efter GWBs insatser är ett än mer isolerat och osäkert land än innan han tog över. Det är en sak att anfalla i försvarssyfte (även om det är i sig tveksamt - Kalle dussin gjorde ju det) och en annan sak att anfalla i monetärt.

Jag tror m a o inte att uppskattningsvis 200,000 plus människor dött i USA om dessa åtgärder ej skett för det är en låg uppskattning av dödsfallen i Afghanistan och Irak där det fanns visst försvarspolitiskt fog för anfallen på den förstnämnda men så gott som inga (förutom monetära) vad gäller den andra.
Av Joje_66
28 aug. 2008 14:33
Citerat från robbowan:
Citerat från joje_66:
Hur många fler människor hade dött om inte säkerhetstjänsterna i USA, Storbritanien, Tyskland, Frankrike, Japan m.fl. inte fått skydda sina och andras medborgare och territorier?
Kanske bättre att stanna i Sverige där vi inte har minsta kontroll på medborgarna och folk som reser in och ut ur landet om man är rädd för att bli kontrollerad.

Hur det skulle vara "anfall" att försvara sina gränser mot diverse hot begriper inte jag.
Tja, det är ju idag en allmänt rådande mening på gränsen till fakta att USA efter GWBs insatser är ett än mer isolerat och osäkert land än innan han tog över. Det är en sak att anfalla i försvarssyfte (även om det är i sig tveksamt - Kalle dussin gjorde ju det) och en annan sak att anfalla i monetärt.

Jag tror m a o inte att uppskattningsvis 200,000 plus människor dött i USA om dessa åtgärder ej skett för det är en låg uppskattning av dödsfallen i Afghanistan och Irak där det fanns visst försvarspolitiskt fog för anfallen på den förstnämnda men så gott som inga (förutom monetära) vad gäller den andra.
Men snälla robbowan, diskutionen handlar om tull och gränsskontroll, inte krig.

Finns tydligen inget som går att diskutera utan att det ska vridas över i något helt annat.

Inga fler komentarer från mig i detta ämne, tack.
28 aug. 2008 16:06
Joje: Jag tror i o f s att det ena hör ihop med det andra. Den "externa kontroll" som sker är en dela av hela kontrollsystemet och det har - enligt undertecknad - lett till en allt osäkrare generell situation i vissa länder. En situation där det i längden ej går att kontrollera situationen. Har det blivit säkrare i länderna ifråga? Det är det jag ställer mig tveksam till och därför är det relevant.

Att se endast en bit av problemet (och lösningen) är att inte se till hela bilden.
Av Nickeb
28 aug. 2008 19:15
Citerat från joje_66:
Citerat från nickeb:
Citerat från joje_66:
Citerat från nickeb:
Det lustiga är att dom som ivrigt hejar på USA´s överkontroll lika snabbt fördömer rysslands och kinas dito.

I min värld är dom hypernojjiga hypokondristater alla tre..................
Vilka stater är inte det i dina ögon? Har Du besökt alla de länder Du jämför här?
Jag har inte fördömt något av länderna iallafall och hejar inte på någon kontroll utan accepterar att den behövs.
Jag har inte besökt alla dom stater jag omnämner, måste man det för att tycka att dom är nojjiga?? Går det inte att bilda sig en uppfattning via tex. media.

I mina ögon är dom flesta länder INTE särskilt kontrollerande och hispiga, men nämda tre tillhör väl kontrollnationernas elit.
Nej.
Vad svarar du "nej" på:

Min fråga om man måste besöka länderna för att tycka dom är nojjiga
eller
Min fråga huruvida det går att bilda sig en uppfattning via tex. media
Av Missx
28 aug. 2008 20:11
Tragiskt... det är en sak om de verkligen bara noggrant gick igenom misstänkta personer, men som alla vet som blivit illa behandlade i amerikansk tull/immigration så är ju så inte fallet :(
tur att jag inte har nån laptop
Av Marika
29 aug. 2008 01:01
Tack för att du informerar oss alla om denna risk! Jättebra med sådan här info som är till för att hjälpa andra att undvika hamna i "knipa" - mer sådant =)
Diskussionen är stängd för nya svar