Resetips till New York och Miami

Av My86
6 juli 2013 13:50
Visningar: 1016
Jag ska till New York den 12 juli med ett par vänner och åker sedan vidare till Miami, blir totalt borta i två veckor.

Jag vill givetvis inte missa smultronställena som finns i NY och Miami som exempelvis mysiga och prisvärda uteserveringar, fik, varuhus, marknader och sevärdheter som man inte bör missa!

Så kom gärna och dela med era tips och förslag, skulle uppskattas väldigt mycket!

Tack!
7 juli 2013 14:25
Skippa staden Miami. Inget att ha. Mycket våld och skit. Ta ett par dagar i Miami Beach istället, det räcker. Satsa resten av tiden på Key West och öarna söderut istället. Shoppa på outlet centers i Florida. Shopping i New York är lika dyrt som i Sverige. Och kom ihåg. Ni måste hyra bil i Florida annars kommer ni ingenstans. Det gör ni billigast från Sverige.
7 juli 2013 16:32
Missa absolut inte Miami, har varit där otaliga gånger och aldrig sett något våld eller skit där. Där finns mycket att se, mycket mer än ni kommer hinna med så planera väl :-) (Det finns områden att undvika (som i alla städer) men där har man inget att göra som turist ändå)
Bo är dock mycket trevligare att göra i Miami Beach, då man förutom stad, har den underbara stranden där.

Downtown Miami, Coconut Grove, Visqaya Museum and Gardens, Coral Castle, Little Havana, Zoo Miami, Seaquarium, Espanola Way, Holocaust Memorial, Miami Beach Botanical Garden, Ocean Drive, Lincoln -road Mall, South -point Park, Dolphin Mall, Bayside Marketplace är lite att börja söka på, ett besök i Everglades är obligatoriskt förde flesta.
Av Peter_o
7 juli 2013 16:35
Sedan www.ettannatnewyork.com startat är det nog enklast att man letar upp sina (mat) smultronställen i New York själv. Obs att det en liten bit ner i bloggen finns länkar i högermarginalen så man får fram inlägg av vald typ.

Varuhus finns väl bara två, Macy's och Bloomingdales, men shopping finns ju på alla avenyer och de större tvärgående gatorna. I alla fall söder om Central Park. Så det beror ju på vad du söker.

Då det gäller sevärdheter så lär du ju inte kunna undvika Empire State Building, men du kan välja att i stället åka upp i Top of the Rock i Rockefeller Center och titta på ESB i jämnhöjd.

Frihetsgudinnan, High Line, Central Park, Times Square och Rockefeller Center är ju kul att ha bilder på/från, men största smultronet är att ströva runt. Många uppskattar områdena söder om 14:e gata (Chinatown m fl områden).

/PeterO
23 juli 2013 20:45
aventura mall i North Miami beach!! våran favo ställe!! där finns allt och lite till, missa inte detta. bussarna går från Downtown till aventura!!!
http://www.aventuramall.com/
Av My86
24 juli 2013 06:33
Tack så mycket för era tips!!
Av Maka67
24 juli 2013 10:44
När du ändå är i Florida så rekommenderar jag att du besöker St Augustine.

Du kan även läsa mer här http://www.florida.nu/ En jättebra sida som jag använde mig massor av när jag var dit. Den som håller i hemsidan är helt fantastisk på att informera och rekommendera utifrån just dina behov och önskningar.
Av Oscared
29 juli 2013 15:51
The High Line är den nyare av sevärdheterna! Coolt, mitt i MeatPacking district som också det anses vara "inne". Chelsea är angränsande, gå in på Chelsea market där!
Annars det jag minns mest från trippen dit var nog när vi tog tunnelbanan ut till Brooklyn för att sedan gå tillbaka till Manhattan över Brooklyn Bridge i solnedgången. Häftigt att se solen gå ner över staden! Annars Klassiker som hyra cykel i Central Park!
6 aug. 2013 00:39
Vad är du intresserad av? Sevärdheter, matkultur, nattliv, livemusik/musikaler, shopping...? Listan kan bli lång. Vill du göra typiska "turistgrejer" (som förvisso kan vara riktigt trevligt) eller vill du känna dig som en riktig inföding? Kan hjälpa dig lite med NY iaf...
6 aug. 2013 01:27
my - nu har du väl kommit hem och behöver inte fler tips för denna resa?
Av Mdivall
6 aug. 2013 15:12
Citerat från Lumiaworld:
aventura mall i North Miami beach!! våran favo ställe!! där finns allt och lite till, missa inte detta. bussarna går från Downtown till aventura!!!
http://www.aventuramall.com/
Aventura är riktigt bra, dock är priserna något högre där jämfört med Sawgrass Mills eller Dolphin Mall, men man kan ju besöka alla tre ;-)