Reser ensam inom Thailand, vad tror ni om detta?

Av Melodic
17 feb. 2017 23:32
Visningar: 232
Tänkte dra till Thailand i mars. Är kille och åker för första gången ensam vilket jag tycker ska bli spännande. Är runt 30 år.

Syftet med resan är att njuta av sol och bad, träffa på härliga människor, njuta av nattlivet, äta gott och försöka uppleva lite äventyr samt dyk/snorkling.

Min plan är följande:

Starta i BANGKOK, sedan flyg till KRABI och vidare till PHI PHI, därefter KOH LANTA. Sedan flyg från KRABI till SURAT THANI varifrån jag reser till KOH PHAGNAN. Efter detta tillbaka till BANGKOK och sedan vidare till KOH CHANG där jag avslutar innan jag kommer tillbaka till BANGKOK och åker hem.

Vad tror ni om resmålen? Kommer det vara naturligt att komma ensam till dessa platser? Jag brukar ha ganska lätt för att träffa folk när jag är ute och reser men det bygger ju på att det är en sån kultur där man är (jag är inte ute efter att träffa thailändare primärt utan mestadels andra västerlänningar som man kanske har lite gemensamt med). Hur är t.ex. Koh Lanta? Lätt att träffa likasinnade?

Vad tror ni om resmålen?
18 feb. 2017 07:57
Verkar väldigt spretigt att uppleva alla nämnda resmål på en och samma resa. Förslagsvis borde du spara Koh Chang till ett annat tillfälle. Det tar lång tid att ta dig från Koh Phangan till KC, sedan ska du även tillbaka till BKK från KC.
Av Sierra
20 feb. 2017 22:47
- Det finns inget flyg från Krabi till Surat Thani. Det går buss.
- Du flyga med Bangkok Airways som har en daglig direkt flight 13:45 från Krabi till Samui.
- Från Samui avgår dagligen ett 15-tal färjor till Phangan. Snabbaste tar 20 min och den långsammaste tar 1 tim 30 min.

Ett annat och billigare alternativ är att boka en combo ticket från Krabi Town till Phangan. Det innebär buss till Donsak Pier och färja därifrån direkt Phangan. Restid mellan 4,5 - 5,5 tim beroende på vilken avgång från Krabi du väljer.
21 feb. 2017 18:46
Inga problem att resa själv. Man träffar andra människor lätt och det är otroligt många andra som också reser själva i Thailand. Kör på. Av de resemålen du nämner så har jag varit i Bangkok och Koh Chang. Bangkok är gjort för att träffa nya människor om du är på rätt platser.
Koh Chang också, om du åker till Lonely Beach i alla fall.
Av Melodic
21 feb. 2017 21:50
Lutt1337: tack för tipset!

Sierra: hade helt missat att den flygrutten inte fanns. Tack för info.