Resa Thailand->Malaysia->Indonesien

27 jan. 2024 19:54
Visningar: 64
Hej! Jag kommer att resa Thailand->Malaysia->Indonesien under några veckor.
Är det någon som har tips på någon som gjort liknande resa & skrivit lite tips på hur man lättast kan ta sig runt & i vilken ordning det blir smidigast att ta platserna?
Jag vill ha både stadsliv och se de vackra platserna ute på öarna. Reser själv & är inte alls van att vara ute och resa.

/ Linn
Av Erik777
30 jan. 2024 22:25
Kanske lite tråkigt svar men alla tre, i synnerhet Indonesien är stora länder, där det lätt går att spendera några veckor. Jag var själv i Norra Väst-Malaysia i sex veckor runt Jul :)
Om jag skulle göra något liknande så skulle jag nog utgå från linjekartor för Air Asia och Batik Air. Och planera efter det.
Kolla upp var det är monsunsäsong när du åker, vissa jättefina öar på ostkusten är inte möjliga att besöka under delar av året.

Glöm inte att du ska ha en biljett ut från det land du åker till, annars kommer incheckningspersonalen i Sverige inte släppa ombord dig på planet. Alltså om ditt första flyg är Stockholm-Bangkok så måste du kunna via upp en flyg-,tåg-,båt- eller bussbiljett till exempelvis Malaysia eller Indonesien.

Men kan iallafall bidra med min gyllene regel för resor i Malaysia och Thailand:
Åk flyg när det inte är för dyrt.
Åk Tåg när det är möjligt.
Åk buss när du verkligen måste.

Samt personliga åsikter:
Skippa Phuket. Lägg hellre dagar i Bangkok än Kuala Lumpur. Om du besöker Penang så måste du dricka öl (eller cider) på Antarabangsa Enterprise.