Resa själv.. OROLIG!!

5 nov. 2015 13:21
Visningar: 172
Hej!

Det är som så att jag ska åka till New Haven nu den 19:e november, ska byta plan i England sen direkt över till New York.
Jag ska dit och träffa en kompis som bor där men som kommer ifrån Sverige och ska flytta hem igen..
Vi ska åka Queen Mary2 den 25:e november, och jag har e-ticket därifrån.

Jag har varit i Seattle för 2 år sen och det var bara vanliga frågor dom ställde men som sagt nu åker jag själv..

Är dom mer hårda i tullen när man är en kvinna som reser själv? Vilka frågor ska jag vara beredda på att få?
Och räcker det med e-ticketen till båten?

Jag har inget att dölja inför tullen, det är mest nervositet att jag inte ska komma igen..

Tack på förhand!
5 nov. 2015 14:53
Hallå!
Spännande att kryssa med Mary 2 :)

Du har väl en returbiljett till Sverige också?

De brukar fråga vad man skall göra och hur länge man skall vara i landet. Skall du stanna länge kanske de frågar om ekonomin.

Ja visst kan det vara pirrigt men har du inget att dölja och din resa är "helt normal" så skall du inte behöva stressa upp dig i onödan. Var bara trevlig och svara på frågorna.
5 nov. 2015 15:31
Det ska bli riktigt spännande :) Båten går ju til Southampton, sen ska vi tågluffa hem, men det borde väl inte vara några problem? För vi ska boka tågbiljetterna när jag är på plats.
5 nov. 2015 15:39
Aah, då fattar jag. Jag var lite för snabb där.

Du har därmed en biljett hem från USA, det behöver ju inte vara med flyget.

Ta du det lugnt och ladda inför resan - hur lång tid tar båtturen över Atlanten?
Av Hawaii
5 nov. 2015 15:42
Du har inget att oroa dig för, och detta har blivit helt överdrivet. Och liten detalj - i tullen (Customs) är det stor chans att ingen bryr sig om dig överhuvudtaget och att du bara seglar rakt igenom. Blir det några frågor blir det i passkontrollen (Immigration), som du passerar allra först. Men som sagt - bara rutinfrågor (typ hur länge du ska vara i USA och anledning till resan).
5 nov. 2015 15:46
8 dagar tar det, blir en häftig resa :)
6 nov. 2015 16:05
Citerat från Mrsjessan:
Det ska bli riktigt spännande :) Båten går ju til Southampton, sen ska vi tågluffa hem, men det borde väl inte vara några problem? För vi ska boka tågbiljetterna när jag är på plats.
Nej det blir nog Inga problem så länge ni har tid att resa dagtid eftersom det knappt går några nattåg längre. Det lär också bli betydligt dyrare för er än om ni förbokar - speciellt Eurostar från England kan jag tänka mig (men ni kanske tänkt ta någon båt?).

Southampton-London är ju ingen extremt lång sträcka men lång nog för att förköp ska vara billigare.