Resa med tonårsbarn i 3 veckor i USA (Juni/Juli 2012)

Av Carswar
1 nov. 2011 10:05
Visningar: 2432
Kan väldigt lite om USA men nu har vi bestämt att våra stora tonårsbarn skall få en 3 veckors USA resa i "present" eftersom dom gjort ett suprbra jobb i skolan och nu går sonen ut 9:an och dottern tar studenten!
Vi har en ide om att utgå ifrån san fransisco(3dgr) sen köra mot Los angeles (stnna där i 3dgr) vidare mot San Diego ( stanna 2 dgr) vidare mot Palm Springs (stanna 2 dgr) vidare mot Las Vegas (stanna 2 dgr) fortsätta till Grand canyon (2 dgr) och sen en natt i Phoenix och 2 nätter i Washington.... Är detta en rimlig rutt tidsmässigt och vad skall vi tänka på? tips?
Förslag på alternativ rutt?!
1 nov. 2011 10:43
Allt är ju personligt men jag tycker Ni tar alldeles för kort tid på varje ställe, finns ingen möjlighet att uppleva städer som San Francisco, LA, Las Vegas osv. på så kort tid, massor med åkande och väldigt stressigt. Får dessutom inte ihop dagarna till att bli 3 veckor. Vi hade fler dagar på de flesta ställen när vi åkte, och vi var borta i 3 1/5 veckor. Vi skulle gärna haft fler dagar på alla ställen men speciellt i San Diego och Las Vegas där vi bara tre respektive två nätter. (L.A & SF var vi ca en vecka)
1 nov. 2011 13:05
Hej. Jag har bara varit i LA för ett par år sedan. Jag och en kompis var där i två veckor, lite onödigt lång tid för bara LA, fast detta var slutet för en långresa så vi orkade inte stressa runt. Jag utgår ifrån att ni har en hyrbil i alla fall och då sparar ni en hel del tid, för istället som vi gjorde och tog oss fram med buss och tunnelbana. Nöjesfält tycker jag inte ni får missa när ni är där.. Gillar ni/barnen berg-och-dal-banor så är ett besök på six flag (Magic Mountain) ett måste. Där finns flera banor som står med i Guinnes Rekordbok. Annars så är Universal Studios en roligare park att gå runt i och även där finns många och mkt roliga attraktioner.. Att tänka på är att varje park tar 1 dag. Skulle jag välja en idag hade det blivit Universal Studios. Sen är ju Hollywood och Berverly Hills självklarheter, även "downtown" var ganska intressant. Man känner igen sig en del från filmer osv... Hollywood tycker jag var bra som utgångspunkt. Är man effektiv så kan man hinna med det mesta av värde på 3-5 dagar, fast jag tyckte det var bra att "bara" vara i LA så pass länge för då känns det lite som att jag varit där och inte bara passerat och sett på och fotat de turistiska sakerna..
Av Bent
1 nov. 2011 14:38
Jag skulle satsa på minst 5 nätter i LA, där finns hur mycket som helst att göra. Universal studios, Disney, Hollywood, Berverly Hills, Sunset Bouleward, Rodeo Drive, Downtown, och alla beacher. LA är stort så det tar tid att förflytta sig inom staden. Vi bodde där 5 nätter men det tyckte vi var för lite.
Ta minst 2 övernattningar på Highway 1 mellen San Francisco och LA.
Av Isnor
8 nov. 2011 22:27
Hej!
Också på väg till USA juni/juli 2012 med våra två tonåringar.
Var i Chicago + bilsemester hösten 2009 men är nu sugna på Kalifornien.
Vår plan är att flyga till San Francisco, bo där i 4 nätter, köra vidare mot Las Vegas, 1-2 nätter på vägen dit, 2-3 nätter i Las Vegas, köra vidare mot San Diego, 1-2 nätter på vägen dit, 3 nätter i San Diego, 5 nätter i Los Angeles, 2 nätter på vägen mot San Francisco och sedan avsluta med resterande nätter i San Francisco med omnejd innan vi flyger hemåt igen.
När har ni tänkt åka? Vi har planer på mitten av juni och hem efter cirka 3 veckor.
Vore kul att höra hur er planering går.
MVH
Isabell
Av Annl
9 nov. 2011 12:51
Hej,

Vi var på roadtrip i Kalifornien sommaren 2010 och hade då tre veckor där (och en vecka på östksuten). Vi lärde oss då att det gäller att inte ha för korta stopp och för många stopp - det blir slitigt och ni hinner inte se något.

Dessutom är det en stor fördel att lägga in några längre stopp på en sex sju dagar på ett ställe för att man skall kunna slappa och sola och bada och vila sig. det behövs - och särskilt med barn.

Washington DC (som jag antar att du menar) är en fantastisk stad men jag skulle överväga att skippa det och bara hålla mig på västkusten på den resan.

Och vad gäller Grand Canyon så vill jag skarpt rekommendera er att åka till norra rimmen i stället för södra rimmen, dit över 90 procent av alla GC:s besökare kommer. Det är bökigare att ta sig till norra rimmen men helt klart värt det och med fantastiska naturupplevelser. De amerikanare som vi pratade med som även varit på södra rimmen sa att det var väldigt stor skillnad och inte alls lika "busy" på norra sidan.
Av Carswar
11 nov. 2011 09:05
Hej Isnor och alla andra!

Våra planer är nu att hålla oss på västkusten detaljernma kvarstår att reda ut. Vi åker troligen 16-17/6 när skolavslutningarna är klara och planen är att vara i USA ca 3 v.
Tack för alla tips och erfarenheter ni delar med er, jag suger i mig som en svamp!