Pappa fyller 60år och skall firas i thailand. tips från erfarna!!

Av Ana_k
23 juni 2010 14:50
Visningar: 752
Vi är ett sällskap på 7 personer som skall till thailand i två veckor i december 2011 och fira pappa.

jag funderar på något bra ställe där man kanske kan byta öar och stränder så man får se lite olika ställen. De flesta i sällskapet är nöjda med bad och sol dock är pappa en av det mest rastlösa personerna jag vet. Så gärna något ställe där man kan vandra runt på egen hand med spännande natur, kanske någon fisketur man kan åka med på eller liknande så pappa blir lika nöjd som oss andra.
Förslagen som kommit fram hittills är koh lanta och krabi men när jag läser här på forumet så känns det som man kan gå miste om mycket om man inte kastar ut frågan. =)

snälla kom med tips!! gärna på boenden också som inte är allt för dyrt men ändå dugligt med bra sängar o dyl.
Tackar så hemskt mycket på förhand!
24 juni 2010 09:22
Ao Nang är perfekt! Vi - medelålders par gillar det - och rastlösa grannen på drygt 60 m familj har varit där tre gånger på mindre än ett år.... Det finns mycket att göra - allt från båtutlfykter, rida på elefant, besöka grottor, vattenfall & djungel, mata apor, få spabehandlingar, massage, åka till Phi Phi öarna, shopping mm.

Koh Lanta är vår absoluta favorit men jag tror inte jag skulle rekommendera det om man är VÄLDIGT rastlös för på Koh Lanta råder lugnet. Dock har du underbara stränder och en fantastisk ö-värld som dock kräver utflykt med speedboat. I Ao Nang ligger öarna på närmare håll så till dem åker du sk lonagtailbåt. Det kan ju vara kul att avsluta med ca 5-6 dagar på Koh Lanta när pappa varvat ner i Ao Nang!

Vi brukar bo här i Ao Nang: www.aonangvilla.com Direkt på Ao Nang beach - ett stenkast till stranden, ett stenkast till longtailbåtarna station och huvudgatans början.

Läs mer om boende & standard & recensioner mm på www.sawadee.com Runt Ao Nang Beach är trevligt att bo!

På Koh Lanta
bor vi här www.royallanta.com - mycket prisvärt med kanonläge på Klong Dao-stranden. Här finns ett spa, två pooler, cafeteria, bar mm. Du får en familjebungalow för ca 800,-/bungalow och natt inklusive frukost för fyra personer under högsäsong. Dock är det hög tid att boka då hotellet endast har sex familjebungalows....

Räkna med att alla hotellsängar i Thailand är knallhårda - oavsett om du bor 3-stjärnigt eller 5-stjärnigt!
30 juni 2010 15:11
Hej
Jag håller med föregående talare. Någonstans kring Krabi är nog det bästa stället om man vill ha både ock.

Annette
Av Marika
1 juli 2010 00:02
Håller inte med föregående talare... det är väl Thailand ni vill uppleva och inte ett svenskt turistgetto? Har hört många besvikna förstagångsbesökare i landet som tycker det var värdelöst med den långa flygresan bara för att komma till något som de kunde fått på Kanarieöarna - svensk mat, turister och försäljare i mängder!

Jag skulle istället valt Koh Samui. Visst det är exploaterat där med men det går inte att jämföra med södra Thailand.

Förslag till resplan:

Bo på The Fairhouse på Chaweng Noi (ok kanske lite dyrt men värt varenda krona!)
Gör utflykter med jeep upp i bergen i djungeln till vackra vattenfall, utsiktsplats, besök tempel, rid elefant m.m.
Ta en heldag med båt i vackra Angthong natiopnal marinepark med strandhugg på öar och snorkling
Ta katamaranfärjan till Koh Tao och Koh Phanggan och bo någon natt på nån av öarna
Ta en dagstur till underbart vackra Koh Nangyuan.
Besök Magic Garden - vacker trädgård som skapats av en munk när han gick i pension.
Besök huvudstaden på ön, Nathon.
Besök andra stränder på ön, tex. Bang Poh (Beckhams har sommarstuga här)

Har ni tid över kan jag verkligen rekommendera er att i slutet av resan åka nån dag i förväg till bangkok och ta lokalbussen eller taxi till Kanchanaburi som är känt för bron över floden Kwai ( känd från filmen med samma namn), Ta en tur på Dödens Järnväg, bada med elefanter och bo en natt på flotte (man bor i bungalower byggda på flottar som är förankrade en liten bit från land på floden Kwai - en enorm naturupplevelse och verkligen något utöver det vanliga)

Kan berätta hur mkt som helst men läs gärna mina resealbum först =) http://www.reseguiden.se/minsida/marika

MVH / Marika
1 juli 2010 09:11
Ao Nang börjar bli turistigt med indier (!) som lärt sig några fraser på svenska - men det går inte att jämföra med "Kanarieölika" Phuket (då syftar jag på Paton, Kata och Karon).

Koh Lanta ingår i en marin nationalpark om ca 50 öar och det går färjor & speedboats mellan flera av dem. Bästa snorklingen och dykvatten finns just kring dessa öar med vackra pudervita stränder. Är ni lite "äventyrliga" så passar ni på att besöka några av öarna och bo över (eller nöjer er med en dagsutflykt med speedboat). Här är en karta över öarna kring Koh Lanta: http://www.andaman-island-hopping.com/overviewcentral.htm - klicka på en ö för att se vilka resorts som finns där!: Välj "Southern Part" för att se öarna närmast Malaysia.

Hyr INTE någon bil eller MC i Thailand - det är både vänstertrafik, lokalbefolkningen kör som varje dag var den sista och många vägar är dåliga. Då är det bättre att hyra en minvan med A/C inklusive chaufför!
Av Ana_k
5 juli 2010 12:05
tack snälla ni för tipsen! skall genast börja kolla igenom era förslag!
Av Tinita
5 juli 2010 20:15
Jag håller helt med Marika...

Koh Samui, Koh Pangan och Koh Tao där är allt mycket mindre och närmare på nått vis.
Känner sig inte lika stressad där som i Tex. Phuket. Ändå är inte utbudet på vad man kan
göra nå sämre (snarare tvärt om). Dessutom kan jag nämna att Koh Tao har (tillsammans
med Koh Samet) det bästa vädret iThailand året om. Har varit påSamui där det ösreganat
och tagit båten tillKoh Tao (ca. 2-3 tim. resa) å fått superväder medan regnet fortsatt att
ösa ner på Samui.....

Massor av utflykter att välja på, utan att va svindyrt. Jag är i vanliga fall lite "försiktig" att strö
pengar omkring mig, reser lite halvbudget, men där omkring kostar inte allt skjortan utan
man kan unna sig det mesta. 1/2-dags utflykter eller heldagsturer av alla slag, finns alltid
ngt som passar. KOMMIHÅG alla beöver inte göra samma saker, man kan dela på sig
utan att få panik....man ses ju på eftermiddan/kvällen igen.

Hoppas det blir en lyckad födelsedagsresa och att ni får mycket kul tillsammans.
Skriv en reseberättelse när ni kommer hem här på R.G så vi får dela era minnen...
Tina.