NY Tips

21 mars 2013 12:38
Visningar: 505
Hej!

Jag åker årligen till NY och vill ha lite tips på "udda" platser.

Förutom traska runt på manhattan så brukar jag gå en promenad: tex

-Brooklyn bridge-Brooklyn-bedford st-williamsburg-tbana över hudson tillbaka

-Gå upper west side till 125e gatan i harlem äta luch och gå tillbaka via upper east side.

Har du kanske några fina tips på "cool" platser/kvarter i Queens harlem eller andra ställen nära? Jag uppskattar mat och annorlunda miljöer.
Av Peter_o
24 mars 2013 10:44
Om du åker lämplig årstid så föreslår jag en cykeltur runt Manhattan. Jag lyckades inte nå norra udden och det hade inte skadat att jag studerat kartan över Harlem lite bättre före. På Googles Karta kan man få cykelvägar utsatta. Jag hyrde cykel på ett ställe där man kunde lämna tillbaka den ända till kl 24 (säg till om jag ska leta fram det).

Att den turen tillhör Top 10 i New York förstår du efter genomförd runda.

/PeterO
24 mars 2013 11:09
Hej!

Ska dit i sommar så det låter som en bra ide, jag har tävlat i cykel i 15 år så avstånden är inga problem:)

Du får gärna ge tips på cykeluthyrare om du har nån.

Tack

Mvh
Patrik
Av Peter_o
24 mars 2013 16:26
Jag hyrde på http://www.bikerentalcentralpark.com och de har fortfarande öppet till 24.

Följande skrev jag efter cykelturen 2010:

I början av juni var jag i New York och en dag ägnade jag åt att cykla runt Manhattan. Det finns fina cykelvägar runt praktiskt taget hela ön.

Jag lånade cykel hos Bike Rental Central Park, 348 W 57 Street (vid 9th Avenue) bl a för de har de generösaste öppettiderna (7:30-23:30) och att lås och hjälm ingick i de $35 det kostar att låna cykeln hela dagen. De vill ha pass eller ett ID-kort som pant under tiden man lånar cykeln.

Jag cyklade på fina cykelbanor nedåt Hudson River Greenway till Battery Park och upp mot Harlem på östra sidan via East River Bikeway. På ett par ställen pågår byggen och upp mot FN-huset måste man in till 1:a avenyn. Det finns skyltar som markerar vägen, men det är ju bra om man får fatt i en cykelkarta.

Det finns en karta hos http://www.bikeandroll.com/images/map-ny.jpg men den visar endast södra Manhattan. En annan på: http://www.nycbikemaps.com/maps/manhattan-bike-map/
men om man går över till 'Google.com in English' så kan man markera bicycling under More.

Uppe i Harlem tog jag vägar lite mer inne i Harlem vilket gjorde att det blev lite backigare. I höjd med W 172 Street försökte jag ta mig till en fin cykelväg som jag såg en bit ner mot östra stranden. Det visade sig att den slutar vid en avstängd bro. Via Googles Karta ser jag nu att vägen till bron heter High Bridge. Ta alltså inte den vägen! Men så småningom kom jag ner till stranden på västra sidan i höjd med det som borde vara 200-e gatan. Just det numret saknas.

Här letade jag mig ut till stranden och hittade en grusad gång/cykelväg som följde stranden. Jag frågade ett par killar som just gick in genom en annan grind om jag kunde passera in förbi grinden som ledde in till grusvägen och de svarade jakande.

Men innan jag fortsätter vill jag säga att om man tar sig mot västra stranden via Riverside Drive (se Googles Karta) så ska man inte fortsätta över järnvägen utan leta fram Hudson River Greenway.

Men jag kom alltså lite för nära floden där jag hittade en grusväg.Det gick bra att cykla även om vägen inte var lika fin här som den varit tidigare, men jag blev lite misstänksam då vägen övergick till att bli en stig. Men som tur var kom en japan gående och jag frågade honom om man kunde fortsätta stigen så man kom ut på större väg. Ja, ja, svarade han.

Då vi gått en bit, att cykla var det inte tal om, fick man gå genom ett hål i staketet och följa järnvägsspåret. Jag frågade igen om det verkligen gick att gå den här vägen. Ja, ja, vi viker av vid 79:e gatan svarade han.

Jag som nyss var på gata 200 skulle alltså följa järnvägen motsvarande ungefär 100 kvarter!

Men som tur var använde han sig av lokal jargong och menade 179th Street där jag så småningom fick fast asfalt under ringarna. Sedan gick turen ner till övergångsstället vid 55th Street som en dans. Totalt tog rundan 7,5 timmar inkl paus för lunch och lite småstopp för fotografering.

/PeterO
26 mars 2013 12:02
tack för dina fina tips och utförliga beskrivningar.

/Patrik
27 mars 2013 15:26
Du kan ju alltid ta gratisfärjan till Staten Island. Helt klart annorlunda känsla där (inte så rolig miljö kanske).
27 mars 2013 16:31
Om du är sötsugen efter din cykletur så rekommenderar jag Café Lalo som har ett otroligt sortiment på fikabröd bl a :)
De ligger uppe på West side vid 83e/Amsterdam.

http://cafelalo.com/cafe/

Om du nu inte gillar fikabröd så kanske nån annan har nytta av tipset :)