Norwegian och namn på biljett, APIS och ESTA?

Av Samurai
6 juni 2017 21:13
Visningar: 4565
Hej,

Jag vet att detta har diskuterats otaliga gånger på forumet men för att stilla min noja skapar jag mig en egen tråd. Hoppas det är OK!

Jag och min sambo reser till USA i augusti och idag började jag klura på det här med rätt namn på rätt plats efter att ha läst lite olika trådar här. Flygbiljetterna är bokade sedan länge och ESTAn är fixad och godkänd sen en tid tillbaks. Det som är kvar är APIS som jag tänkte fylla i idag på Norwegians hemsida men avvaktade för att fråga er här på forumet.

Jag heter Samurai Ninja Krigare, alltså två förnamn och ett efternamn. Samurai är mitt tilltalsnamn och står först i passet.
Jag har rest en del, främst inom Europa och Asien och har alltid bokat mina flygbiljetter genom att enbart skriva Samurai Krigare vilket alltid har fungerat bra.
Jag gjorde felet(?) att boka på samma sätt även denna gång. Det är första gången jag reser till USA och läste nu i efterhand att det tydligen är jätteviktigt med alla namn, speciellt i ESTA (där det förövrigt verkar som att man bara ska skriva ETT förnamn?).

Så på min bokning på Norwegian (som vill ha alla namn) har jag bara Samurai Krigare.

På ESTA har jag bara skrivit Samurai (första namnet på förnamn) och Krigare (efternamn).

Hur hade ni gjort på APIS? Det logiska är att bara skriva Samurai Krigare där men även där står följande "Vänligen kontrollera att alla passagerares namn är identiska med upplysningarna i passet" vilket blir fel om jag utelämnar Ninja.

Har läst att ESTA och APIS måste vara identiska. Stämmer det? I sånt fall måste jag ju utelämna Ninja. Vad tror ni, hur hade ni gjort? Byta namn på Norwegian kan man ju göra för 370kr per person och väg vilket känns lite onödigt om det verkligen inte behövs såklart. Ändrar man namn så stämmer inte ESTAn längre..

Jäkla meck med det här, och ja jag kunde "fyllt i rätt från början" men nu är det för sent.

Hjälp mottages tacksamt, gärna kommentarer från personer som rest med Norwegian med liknande problem innan om hur det gick för er. Är de hårda på namnen?

Mvh Samurai
6 juni 2017 22:05
Du ska inte blanda ihop de olika formulären, vart och ett ska fyllas i enligt respektive anvisningar.
Vet inte hur noga Norwegian är med att man följer deras.
6 juni 2017 22:12 (redigerad)
Tänk så här: När vi som jobbar i checkin lägger in API scannar vi passen och allt kommer in korrekt, dvs ALLA namn. Det är så man ska skriva. ESTA är helt irrelevant för den kopplar bara ihop passnummer med passnummer. Hur du bokat biljetten har heller ingen betydelse. Att använda första namnet i bokningen är fullt tillräckligt.
Av Samurai
6 juni 2017 22:34
Worldofmarie: Så på APIS ska jag skriva ut mitt andranamn men inte ändra varken ESTA eller namnet på biljetten? Då borde allt vara grönt? Att APIS och ESTA måste vara identiskt ifyllda stämmer alltså inte? Blir knäpp på alla olika versioner man läser om.
7 juni 2017 08:16
Citerat från Samurai:
Worldofmarie: Så på APIS ska jag skriva ut mitt andranamn men inte ändra varken ESTA eller namnet på biljetten? Då borde allt vara grönt? Att APIS och ESTA måste vara identiskt ifyllda stämmer alltså inte? Blir knäpp på alla olika versioner man läser om.
Det kvittar hur du gör, säger bara att korrekt sätt är alla namn och ev. Å, Ä och Ö skrivs AA, AE och OE.
Det ska helst matcha ESTA såtillvida att passnummer och de första namnen (för- och efternamn) stämmer, i övrigt behövs inte.

API kan också mycket lätt ändras.
7 juni 2017 09:07
Citerat från Samurai:
Worldofmarie: Så på APIS ska jag skriva ut mitt andranamn men inte ändra varken ESTA eller namnet på biljetten? Då borde allt vara grönt? Att APIS och ESTA måste vara identiskt ifyllda stämmer alltså inte? Blir knäpp på alla olika versioner man läser om.
Du måste boka på något annat sätt än hos Norwegian? för jag tittade just på hur det ser ut och där står inte uttryckligen att alla namn ska vara med, däremot att namnen ska vara identiska med passet vilket man ju kan tolka som att namnen man anger ska stavas som i passet.

I övrigt kan jag bara upprepa att du SKA följa anvisningarna på respektive formulär, de har inget med varandra att göra.
ESTA är knuten till dig genom passnumret inte din biljett. (tillstånd att resa dit, Amerikanska myndigheter) Du har skyldighet att ha detta klart innan resan och om du inte får resa visumfritt istället skaffa visum.

Biljetten är knuten till dig genom ditt namn och verifieras med pass. (tillstånd att följa med på flyget, flygbolaget).

APIS är knuten till ditt namn och pass och är en kontroll innan avresa för att de ska veta vem som verkligen flyger och t.ex. kan stoppa eventuella terrorister (info om dig, Amerikanska myndigheter). Flygbolaget är skyldigt att inhämta detta och vidarebefordra till myndigheten innan planet får lov att lyfta mot USA. De ser om du gjort det annars ser de till att få uppgifterna. Det är bara flygbolaget som kan förlora på att det blir fel.

(andranamn finns inget som heter, vi har ett eller flera förnamn, eventuellt mellannamn och ett efternamn)

Du kan nog vara helt lugn att detta blir rätt nu.....
Av Samurai
7 juni 2017 10:40 (redigerad)
Hej igen och tack för era svar.

Jag har förstått nu att formulären ska fyllas i enligt respektive anvisning. Men som jag skrivit så råder en del förvirring ändå.

Biljetten är bokad på norwegians hemsida och precis som du skriver så står det inte att alla namn ska vara med men identiska med passet. Det kan tolkas på olika sätt ja.
Jag tolkade och bokade som jag alltid gjort. Dvs ETT förnamn och mitt efternamn. Rättstavat såklart.

Som jag skrev i exemplet i första inlägget så heter jag Anders Erik Svensson.

På norwegian så bokade jag Anders Svensson.

På ESTA Anders Svensson eftersom det står klart och tydligt att man enbart skulle ange det första namnet i förnamnet. Vart skulle jag eventuellt skrivit mitt andra förnamn?
ESTAn är godkänd.

API är som sagt kvar och där kvittar det om jag skriver Erik eller inte menar ni?

Nej, Erik är inte ett andranamn/mellannamn. Det är dock så det felaktigt kallas till vardags oavsett vem man frågar. Även jag har sagt så i hela mitt liv.

Hur som helst. Om vi bortser från hur man SKULLE ha gjort, TROR ni jag kommer stöta på problem eller kommer jag komma med planet och in i USA?
7 juni 2017 11:04
Vem säger att du ska ha alla förnamn i ESTAn? Du ska fylla i som det står, ett förnamn. Du har gjort rätt.

APIS fyller du i enligt anvisvningarna, alltså alla namn (förnamn, eventuellt mellannamn och efternamn) Skriv "Anders Erik Svensson"
Av Samurai
8 juni 2017 10:55
Citerat från Floridasidan:
Vem säger att du ska ha alla förnamn i ESTAn? Du ska fylla i som det står, ett förnamn. Du har gjort rätt.

APIS fyller du i enligt anvisvningarna, alltså alla namn (förnamn, eventuellt mellannamn och efternamn) Skriv "Anders Erik Svensson"
Det är ingen som sagt så men folk hävdar på olika forum att det är så man ska göra.

Ett exempel:
"Biljetten är mindre viktigt vad det står på men om inte APIS och ESTA matchar vad som står i passet kan du få problem. Du kommer troligen att komma in i USA oavsett, men du kan mycket väl råka ut för en ganska omständig immigration-procedur."

Jag har sett mängder av liknande svar på andra men även det här forumet.

Samma sak där iofs, det kan tolkas på olika sätt. "Matchar vad som står i passet" är enligt mig samtliga namn men nu det går ju som sagt inte eftersom ESTAn bara vill ha första förnamnet.

Jag hade inte en tanke på att något eventuellt var fel på mina bokningar/ansökningar eftersom jag enligt mig följt respektive anvisning innan jag av en slump kom in på en tråd om just ESTA här på forumet.

Det råder en stor osäkerhet kring ämnet och det borde göras en ordentlig officiell guide om vad som verkligen gäller.
Läser man runt lite så skriver Kalle att man måste göra si och så medan Bertil skriver att han gör tvärtom men att det funkat för honom.
Irriterande.

Tack för svar och en stor eloge till er Floridasidan och Worldofmarie som orkar upprepa sig och svara på frågor som handlar om just detta.
8 juni 2017 12:15 (redigerad)
Citerat från Samurai:
Citerat från Floridasidan:
Vem säger att du ska ha alla förnamn i ESTAn? Du ska fylla i som det står, ett förnamn. Du har gjort rätt.

APIS fyller du i enligt anvisvningarna, alltså alla namn (förnamn, eventuellt mellannamn och efternamn) Skriv "Anders Erik Svensson"
Det är ingen som sagt så men folk hävdar på olika forum att det är så man ska göra.

Ett exempel:
"Biljetten är mindre viktigt vad det står på men om inte APIS och ESTA matchar vad som står i passet kan du få problem. Du kommer troligen att komma in i USA oavsett, men du kan mycket väl råka ut för en ganska omständig immigration-procedur."

Jag har sett mängder av liknande svar på andra men även det här forumet.

Samma sak där iofs, det kan tolkas på olika sätt. "Matchar vad som står i passet" är enligt mig samtliga namn men nu det går ju som sagt inte eftersom ESTAn bara vill ha första förnamnet.

Jag hade inte en tanke på att något eventuellt var fel på mina bokningar/ansökningar eftersom jag enligt mig följt respektive anvisning innan jag av en slump kom in på en tråd om just ESTA här på forumet.

Det råder en stor osäkerhet kring ämnet och det borde göras en ordentlig officiell guide om vad som verkligen gäller.
Läser man runt lite så skriver Kalle att man måste göra si och så medan Bertil skriver att han gör tvärtom men att det funkat för honom.
Irriterande.

Tack för svar och en stor eloge till er Floridasidan och Worldofmarie som orkar upprepa sig och svara på frågor som handlar om just detta.
Hmmm, vet ju inte om jag tolkar citaten likadant men det kvittar ju.
Folk pratar mycket strunt helt enkelt. De ger råd utan att veta fakta, de bryr sig inte om konsekvenserna för andra.
Att folk skriver saker som "det kvittar hur du gör, jag gjorde så och det gick bra även om det är emot alla regler" "bara bryt lagar, det gjorde jag och jag klarade mig" "bara ljug, tänk inte på några konsekvenser, mina fantasier är mer sanning än det som står i reglerna".

Det finns ju regler och lagar av en anledning, det finns i regel anvisningar vad det är man ska fylla i, man bör ju själv läsa och försöka förstå vad som menas, det allra mesta är inte så svårt om man försöker och som du säger så hade du klart för dig men blev osäker p.g.a. alla konstigheter som skrivs. Vem tar ansvar när någon blir lurad, den som blir portförbjuden i tio år för att man ljög i sin ESTAansökan om sitt kriminella förflutna eller för att man stannat för länge i Nordamerika för att någon i ett forum lovat att det går bra.

Tycker nog att många borde tänka sig för innan de uttalar sig bestämt om saker som de inte är säkra på eller som inte ens är lagliga. Om någon uttryckligen ber om samtliga namn så är det INTE okej att säga att det går lika bra med ett av namnen, även om ingen någonsin haft problem med det så kan frågeställaren bli den förste, vem tar ansvar för det rådet? Svaret är ju "det är fel, men det kan antagligen gå bra ändå".
Extra tragiskt är ju att ofta kommer helt felaktig information från de som borde hålla reda på hur det ligger till (som resebyråer och media) innan de ger råd.

Att svara på frågor som "kommer min ESTA bli godkänd.........................." är idiotiskt att ens försöka svara på, det går inte, ändå ser man ständigt svar som, "det är lugnt, det tar i regel några minuter" men vem vet någonting om den som frågar, dennes historia, svaren i ansökan? Ännu dummare är att svara på frågor som, jag åkte fast för narkotikabrott för 5 år sen, kan jag få ESTA godkänt?" med t.ex. "ja bara att svara nej på alla frågor, trevlig resa!"

Kan man inte få fram ett svar som man är helt övertygad om är rimligt genom att rådfråga andra får man fråga den som ber om uppgifterna helt enkelt.
Till sist är det ju upp till var och en att ta ansvar för sina handlingar, man intygar trots allt att man fyllt i rätt om vi nu ska prata ESTA, att sen skylla på att Kalle på Flashback sa att ni aldrig skulle komma på mig, håller nog inte.

Ja, som du ser är det lite frustrerande att hålla på år efter år med samma frågeställningar ;-)
Av Azasjo
9 juni 2017 11:46
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Samurai:
Worldofmarie: Så på APIS ska jag skriva ut mitt andranamn men inte ändra varken ESTA eller namnet på biljetten? Då borde allt vara grönt? Att APIS och ESTA måste vara identiskt ifyllda stämmer alltså inte? Blir knäpp på alla olika versioner man läser om.
Det kvittar hur du gör, säger bara att korrekt sätt är alla namn och ev. Å, Ä och Ö skrivs AA, AE och OE.
Det ska helst matcha ESTA såtillvida att passnummer och de första namnen (för- och efternamn) stämmer, i övrigt behövs inte.

API kan också mycket lätt ändras.
Följdfråga till ditt svar om Å, Ä och Ö. Jag har både Å och Ö i mitt namn och i passet står det med Å och Ö förutom längst ned där Å blir AA och Ö blir OE. Om jag ska skriva som i passet, vilket är korrekt då?
9 juni 2017 11:58
Citerat från Azasjo:
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Samurai:
Worldofmarie: Så på APIS ska jag skriva ut mitt andranamn men inte ändra varken ESTA eller namnet på biljetten? Då borde allt vara grönt? Att APIS och ESTA måste vara identiskt ifyllda stämmer alltså inte? Blir knäpp på alla olika versioner man läser om.
Det kvittar hur du gör, säger bara att korrekt sätt är alla namn och ev. Å, Ä och Ö skrivs AA, AE och OE.
Det ska helst matcha ESTA såtillvida att passnummer och de första namnen (för- och efternamn) stämmer, i övrigt behövs inte.

API kan också mycket lätt ändras.
Följdfråga till ditt svar om Å, Ä och Ö. Jag har både Å och Ö i mitt namn och i passet står det med Å och Ö förutom längst ned där Å blir AA och Ö blir OE. Om jag ska skriva som i passet, vilket är korrekt då?
Gäller det ESTA ska det var aa ae oe. Flygbiljetten beror på vad de vill ha, kräver eller vad som går att fylla i.

Som någon skrivit i annan tråd så kan man få bannor oavsett hur man skriver. Själv använder jag numera genomgående oe för ö men även det har det gnällts om, enligt den incheckaren så var det helt fel och man skulle alltid skriva som namnet skrivs i den icke maskinläsbara delen, alltså å ä ö , men tyvärr går det ju inte ens alltid att skriva svenska tecken. Det är onekligen ett aber att det ska vara så mycket problem med detta!
9 juni 2017 12:02
Det jag kan undra är varför man ens ska behöva ange namn till ett flygbolag och varför det ska vara så noga. Man har ett pass med ett unikt nummer där alla namn, ålder mm finns. Passet har både foto och fingeravtryck som visar att det är mitt pass som jag bokat med.