New York hotell el.lägenhet?

4 mars 2013 19:18
Visningar: 587
Hej alla resglada,
Jag & min man funderar på att åka till New York 1 vecka i maj. Ingen av oss har varit i USA förut. Vi söjer nu boende, är det någon som kan rekommendera något centralt för max 1000 kr./natt eller där omkring? Vilka sajter rekommenderar ni för det? Har läst om WIMDU, men även blivit varnad för den. Vår prioritet är att det skall vara rent & fräscht, eget badrum, säkert och hyfsat centralt.
Tack på förhand!
Av Peter_o
4 mars 2013 23:45
1000 kr/natt, då handlar det om 150 dollar per natt. Jag vet bara två hotell som lever upp till de kravet (inkl privat bad) och det är
http://www.sihnyc.org/
och
http://www.carltonarms.com/

Båda bokas via epost (eller telefon). Jag rekommenderar de först nämnda (har bott där ca 10 ggr). De har tillgång till PC med internet i allmänt utrymme (gratis). Frukost äter man vid Union Square.

/PeterO
5 mars 2013 06:16
Tack Peter för dina tips.
Vi kan tänka oss att gå upp 500-700 sek. t.ex. för att få lite mer att välja på dock.
Tanken på lägenhet har vi lämnat eftersom det inte verkar vara ett lagligt alternativ.
/Carina
Av Peter_o
5 mars 2013 09:32
Tja, varför du ska ha fler alternativ till Seafarers & International House förstår ju inte jag, men visst, går du upp till $250 per natt får du en hel del att välja mellan. Enklast är ju att gå in på hotels.com, söka på "New York, New York, USA" och sedan sortera träfflistan efter pris, lägst till högst. Därefter kan man markera de områden man vill bo på och på så vis få en hanterlig lista.

Sedan gäller det att sortera bort de hotell som inte har privat badrum (t ex Hotel 31).

Lite snabbt hittar jag 4 hotell som tar mindre än 12.000 kr för en vecka. Men du är lite sent uta för att boka rum i maj. Ett av dessa har bara ett rum kvar.

Hotel Pennsylvania har ett extrapris som gör att det hamnar under 12.000 (men det är ett på tok för stort hotell för att jag skulle reklektera på det).

/PeterO
Av Peter_o
5 mars 2013 10:14
Citerat från nisse2ears:

Carlton Arms har ju riktigt fräcka rum! (av bilderna att döma)
Jodå, men lite jobbiga kan de bli. Jag har bott där i februari. Rummet var så varmt att fönstret mot gården måste vara vidöppet, med en hel del störande ljud som följd. Man låser rummet med hänglås, så inte någon städerska ska komma in, om det hade funnits någon.

Vill man lägga sina pengar på annat än hotell så kan jag rekommendera Ole Ye Carlton Arms. Det är så känt att det kommit med i serien Rocky (om nu det kan vara en rekommendation).

/PeterO
5 mars 2013 12:03
Hej. Va där i december och rekommenderar starkt att du bor så centralt som möjligt och inte väljer nått i utkanten då avstånden är långa. Vi bodde på jefferson washington hotel. Ligger 5 min från Times' square. Bra rum till bra pris.
5 mars 2013 14:37
Hej Robinstrom90,

Vi har faktiskt kikat på just det hotellet, och håller som bäst på att jämföra det och ett som heter Salisbury Hotel.
Så det var kul att du kunde bekräfta att det är ett bra hotell! :)

Mvh.
Carina
Av Aula
5 mars 2013 15:28
Jag bodde på Dylan Hotel förra året. Fräscht och fint med närhet till Gran central terminal och chrysler building bland annat, vi var dock 4 som delade på ett rum så blev nog billigare. Vet inte riktigt vad det skulle kosta för 2 pers.
5 mars 2013 16:04
Hej Aula,

Tack för ditt tips.
Det är verkligen en djungel att hitta rätt hotell!
Centralt läge, eget badrum/toalett, fräscht: det är vad vi vill ha. Men det verkar svårt att hitta om man inte går upp emot 3500 sek./natt och däröver...
När man läser på t.ex. tripadvisor o.dyl. så är de genomgående omdömen på många hotell är standarden är usel, inte alls vad som utlovas etc. Trist! Vi skall göra denna resa dels för att fira en som fyller 50 (och vill slippa fira hemma!) och dels som ett andrum efter en tuff period vi går igenom.
Vi har inga planer på aktiviteter utan bara att ta dagen som den kommer och fånga ögonblicken.
Då vill man inte bli blåst & besviken!
Vi får se vad vi kan hitta :)

Mvh.
Carina
5 mars 2013 16:12
Hej Carinaw -
om du berättar vad det är du inte gillar eller som gör att du inte väljer de förslag som t ex Peter kommit med - så är det enklare för oss andra att ge nya tips som matchar dina kriterier.

Alla har så olika preferenser när de väljer hotell, och som du säger det är en djungel - men om vi vet vad du ratat i de förslagen är det lättare att undvika att vi tipsar om ställen med samma fel.

Det är ok att rata ett förslag man har fått, det som passar för en passar ju nödvändigtvis inte för en annan.