Nationalparker

12 okt. 2014 15:09
Visningar: 446
Vilken/vilka nationalparker i området kring Californien, Nevada och Utah är era favoriter, och varför.
Av Johwing
13 okt. 2014 10:31
Hej

För Utahs del så rekommenderar jag såklart Zion NP http://www.nps.gov/zion/index.htm. Otroligt vacker natur med dramatiska bergsformationer. För den aktive finns ett flertal häftiga vandringar att göra. Besök hemsidan eller sök på youtube för att bilda er en uppfattning,

I Californien så tycker jag att Sequoia & Kings Canyon NP http://www.nps.gov/seki/index.htm är värt ett besök. Där finns jätteträden att beskåda. Inte lika höga som i Redwood NP eller Yosemite utan här pratar vi riktigt tjocka träd. Man känner sig garanterat liten när man tar en vandring på exempelvis leden "The Congress Trail" där ni får möjlighet att se dessa jättar på nära håll.

Hoppas det hjälper er planering något på vägen.

Mvh Johan
Av Marulk
13 okt. 2014 12:51
just i dessa delstater finns så otroligt mycket att se. senast besökte vi Redwood Np och Lassen Vulcanic NP men har även tidigare besökt Yosemite, Sequoia & Kings Canyon samt Death Valley NP för att bara nämna de i Californien. Som Johan nämner ovan är Sequoia & KC NP väl värt ett besök. fantastiskt landskap och inte lika "trångt" som i Yosemite. Zion NP i Utah är fantastiskt magiskt vacker med sina färggranna berg. Nästa resa satsar vi på Canyon lands och Arches NP vilket vi hört och sett är bland det vackraste natur man kan uppleva.
13 okt. 2014 18:57
Tack för era svar.

Så om jag tolkar er rätt skulle ni hellre välja någon av de andra, tex sequoia istället för Yosemite?

För vår plan var just nu Yosemite + DV, och ev en dagsutflykt till Zion från Las vegas.

Men eftersom inget är spikat ännu är jag helt öppen för era åsikter :-)
Av Marulk
13 okt. 2014 19:31
Yosemite är mer lättillgänglig än S&KC men just därför mer befolkad. Via webbsidan kan man se om ngn dag är mer eller mindre lämplig. Vi bytte dag att besöka förra sommaren just pga tips på http://www.nps.gov/yose/index.htm , Det finns numera även en App att ladda ner. Yosemite är sevärt o ni kommer garanterat inte ångra er ett besök. Det är mycket svårt att välja en NP framför ngn annan. Alla parker är fantastiska. I somras besökte vi Lassen Vulcanic NP. Inte lika känd som de andra men helt otroligt landskap med aktiva vulkaner. Bilder finns här på RG både från denna park o våra tidigare resor med Yosemite, DV, Zion, G C mfl
Ni kommer oavsett få en härlig resa :)
13 okt. 2014 21:53
Citerat från Marulk:
Yosemite är mer lättillgänglig än S&KC men just därför mer befolkad. Via webbsidan kan man se om ngn dag är mer eller mindre lämplig. Vi bytte dag att besöka förra sommaren just pga tips på http://www.nps.gov/yose/index.htm , Det finns numera även en App att ladda ner. Yosemite är sevärt o ni kommer garanterat inte ångra er ett besök. Det är mycket svårt att välja en NP framför ngn annan. Alla parker är fantastiska. I somras besökte vi Lassen Vulcanic NP. Inte lika känd som de andra men helt otroligt landskap med aktiva vulkaner. Bilder finns här på RG både från denna park o våra tidigare resor med Yosemite, DV, Zion, G C mfl
Ni kommer oavsett få en härlig resa :)
Du är fantastisk på att hjälpa till Marulk. Inte första gången jag får hjälp av dig, tack :-)
Av Marulk
14 okt. 2014 06:11
Tack själv Carolape, alltid skoj att kunna dela med sig från egna resor samtidigt nyfiken på andras planering vilket kan ge ide till nästa rutt :)
Av Moth63
14 okt. 2014 07:45
Sedona är nog ett av USAá vackraste ställen
Av Marulk
14 okt. 2014 11:11
Citerat från Moth63:
Sedona är nog ett av USAá vackraste ställen
visst är det så men Sedona ligger i Arizona och en bit ifrån de delstater som Carolape nämner ovan.
men absolut på vår "bucket-list" till annan resa - tack för påminnelsen
Av Jimmieh
14 okt. 2014 17:41
Mina favoriter är Sequoia och death valley. Men som andra skriver , alla är imponerande.
Yosemite är också väldigt fint, men möjligt att jag eftet många års boende rundt geiranger i norge är van vid höga klippor :)

Vi besökte jätteträden kl 6 på morgonen, innan alla turister kom. När vi gick rundt giganterna gick det förbi 2 svartbjönar i dimman. Något av det häftigaste jag upplevt :)

Om du tittar på mina bilder är den en med min son (då 6 år), se ifall du ser han :)

Får barnen ledigt i januari åker vi och tittar på zion np och kör kystvägen mellan la och sf.
Jag valde att besöka träden istället förra gången :)
Av Jimmieh
14 okt. 2014 17:42
En bild med min son brevid ett jätteträd alltså :)
1 nov. 2014 11:42
tack för alla era :-)

Underbart med respons
Av Chazzie
3 nov. 2014 16:16
Death Valley är olikt det mesta annat man sett, Yosemite påminner lite mer om Alperna här, men båda är klart värda ett besök, dock skulle jag nog säga Death Valley före Yosemite om jag var tvungen att välja. Jag har tyvärr inte sett de andra parkerna som nämns här men jag hoppas kunna göra det på kommande resor :D