Någon som har bott på Arabia Azur Resort i Hurghada som kan berätta lite om hotellanlägningen?

17 mars 2009 20:27
Visningar: 3363
Hej. Jag och min familj har bokat resa till Egypten,Hurghada. Vi ska bo på Apollos hotell Arabia Azur Resort och vi åker i oktober.
Finns det någon som har bott på samma hotell som kan berätta lite om anläggningen. Hur är rummen? Maten?Stranden? Finns det affärer och restauranger utanför hotellet eller måste man åka till Sekala för att shoppa?
Har varit i Egypten tre gånger innan men har inte bott på Arabia så vi är väldigt nyfikna. Hoppas att någon kan hjälpa oss med lite info.
Tack på förhand Anna m. familj!
7 apr. 2009 18:02
Hej! Vi bodde på Arabia Azur Resort i juni förra året och vi tyckte det var ett mycket bra hotell. Rummen var stora och fräscha. Vi hade markterass och det var helt perfekt. Stranden var ganska liten men man kan även bada från piren. Perfekt för snorkling då det ligger ett rev precis vid piren. Man fick se mycket fiskar och bla. rockor och bläckfiskar. Så man behöver inte åka ut med båt för att se fiskar :) Om man tröttnar på buffén så finns det även en italiensk restaurang och en till restaurang som hade super god mat. Det finns några affärer runt hotellet men inga andra restauranger vad vi såg i alla fall. Det kostar inte mycket alls att ta en taxi till Sekala (runt 15-20 kr om man förhandlar om priset innan) där det finns många affärer att kika i och där hittar man även restauranger. Vi var mycket nöjda med hotellet och Hurghada överhuvudtaget! Vi kommer åka till Hurghada och samma hotell den 24/5 igen.
Av Late
8 apr. 2009 12:36
Vi bodde på Arabia Azur Resort över julen.
Bra rum, god mat.
Sranden var väl i.of.s. inte så stor men helt ok.Ute på piren i hamnen var fint att snorkla.
Om du vill shoppa, så finns det gott om butiker runt omkring, det gäller bara att pruta dukigt(var fräck o inte blyg)
Vad beträffar restauranger så vad jag förstår bor ni all inkl.. o hotellets olika restauranger är bra.(Tyckte vi)
Av Carinab
6 juni 2009 22:01
Jag skall till arabia nu nästa söndag 14/6 vill veta allt från hotellet till standen och shopingen
Av Annica
26 sep. 2009 18:55
Hej, Åker också till samma hotell i Oktober, börjar närma sig nu =)
Har du varit i hurghada förut, tips på vad man kan göra, som man absolut inte får missa?

Tack!

/Annica
Av Marika
17 okt. 2009 00:30
Hej!

Bodde här i slutet av 1990-talet så det är ju eg. gammal info och jag vet inte vad som gäller idag men vi var besvikna på följande:

1. Det var ett enormt stort hotell med lyhörda rum och många respektlösa tyskar som glatt pladdrade högt i korridorerna tidiga mornar.
2. Man fick inte handla och ta med sig dryck (inte ens vatten), snacks eller som i vårt fall, tandkärm inhandlat lokalt, in på hotellet. Det skulle köpas på hotellet till hutlösa priser. Våra saker beslagtogs av vakterna som satt i entrén.
3. Var man inte uppe i ottan och lade handdukar på solsängarna fanns det inte en enda ledig plats vid 10-tiden, varken vid poolerna eller på piren.
4. Maten på hotellet var väldigt dyr.
5. Alla aktiviteter (vattengympa, barnklubbar m.m.) var på tyska eller ryska
6. Utanför hotellet fanns inte mycket att se och inga allmänna stränder. Så gott som alla fina stränder ägs av hotellen och är inhägnade och där är endast deras gäster välkomna.

Men detta var som sagt några år sedan och mycket har säkert hänt sedan dess. Är man ute efter en semester med avkoplling och bad på samma ställe är detta nog perfekt.

För övrigt kan jag tipsa er om att åka på ökansafari med jeep eller ATM (4-hjulig mc) och en dag till havs.
Ska ni köpa parfym, be att dem göra vattentestet - några droppar parfym droppas i ett glas med vatten. Sjunker inte dropparna till botten så är parfymoljan utspädd och håller inte den höga kvalitet den borde göra.

Trevlig resa och glöm inte ta Dukoral före avresa och tvätta tvätta händerna.