Mobil i Usa

8 apr. 2013 10:04
Visningar: 17676
Jag och maken har båda androidtelefoner med Halebop som operatör (ej låsta telefoner)

När vi åker till Usa vill vi kunna surfa (ladda upp foton, leta information osv), men även ha möjlighet att ringa eller sms:a till varandra om det skulle behövas.

Deras priser är:
Ringa: 13,80 kr/min
Ta emot samtal: 5,40 kr/min
Skicka SMS: 3,20 kr
GPRS (kr/MB): 96,00 kr

Sedan en fråga som möjligtvis är något som alla vet utom jag då ;-)
Om vi då säger att vi använder våra telefoner som de är. Vi betalar 14 kr/minut om vi skulle behöva ringa osv.
Men surfar man gratis med halebop på hotellen på wii fii? Vår operatör fungerar väl inte i Usa?

Så vad har bi för förslag på hur vi kan göra?
Kollade holidayphone, men tyckte det kändes rätt dyrt
8 apr. 2013 10:57
Hej!
Vilken operatör du har spelar ingen roll för wifi. Fritt wifi innebär ingen kostnad överhuvudtaget för dig.

Däremot kan ju hotellet ta betalt för wifi - men det får du ju fråga om (det syn ofta tydligt). Oftast är det gratis s a s.

Ställen som också alltid har fritt wifi (det brukar funka utmärkt att sitta/stå utanför, man behöver alltså inte ens gå in eller handla hos dem) är McDonalds, Denny's, Publix och Starbucks t ex.
(Se tråden om gratis wifi på RG)
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/mina-tips-om-stallen-som-har-fritt-wifi-21238

Det finns meddelandeappar som funkar som SMS, som ni kan anv till varandra och de där hemma. Vilket gör att ni kommunicerar gratis så länge ni är på wifi. (Förutsätter så klart att alla parter installerar appen)

Så mitt förslag är att så länge ni inte tänker ringa jättemycket och inte behöver vara uppkopplade jämt för appar i mobilen så klarar ni er på ert svenska abonnemang om ni inte vill köpa nåt nytt "USA-kort". Visst - det är dyrt att ringa för 14 spänn (det gjorde jag) men jag ringer hem typ en gång i veckan och säger att allt är bra, all annan kommunikation sker via wifi. Och SMS för några spänn överlever man för att smsa sin respektive utanför wifinät :)

Beträffande appar så använder jag bara appar som antingen laddar hemkartor och annan behövlig info som sedan funkar offline när jag är på stan eller anv dem när jag har wifitillgång. GPS kräver ej surf.

Till sist kan jag säga att jag personligen snarare upplever batteriet som det stora problemet - att den laddas ur snabbt. Jag har iPhone och för mina aktiviteter (foto, wifisurf, gps) så räcker inte ett fullt batteri en hel dag+kväll så jag har extra batteri.
8 apr. 2013 11:40
Citerat från nisse2ears:
Hej!
Vilken operatör du har spelar ingen roll för wifi. Fritt wifi innebär ingen kostnad överhuvudtaget för dig.

Däremot kan ju hotellet ta betalt för wifi - men det får du ju fråga om (det syn ofta tydligt). Oftast är det gratis s a s.

Ställen som också alltid har fritt wifi (det brukar funka utmärkt att sitta/stå utanför, man behöver alltså inte ens gå in eller handla hos dem) är McDonalds, Denny's, Publix och Starbucks t ex.
(Se tråden om gratis wifi på RG)
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/mina-tips-om-stallen-som-har-fritt-wifi-21238

Det finns meddelandeappar som funkar som SMS, som ni kan anv till varandra och de där hemma. Vilket gör att ni kommunicerar gratis så länge ni är på wifi. (Förutsätter så klart att alla parter installerar appen)

Så mitt förslag är att så länge ni inte tänker ringa jättemycket och inte behöver vara uppkopplade jämt för appar i mobilen så klarar ni er på ert svenska abonnemang om ni inte vill köpa nåt nytt "USA-kort". Visst - det är dyrt att ringa för 14 spänn (det gjorde jag) men jag ringer hem typ en gång i veckan och säger att allt är bra, all annan kommunikation sker via wifi. Och SMS för några spänn överlever man för att smsa sin respektive utanför wifinät :)

Beträffande appar så använder jag bara appar som antingen laddar hemkartor och annan behövlig info som sedan funkar offline när jag är på stan eller anv dem när jag har wifitillgång. GPS kräver ej surf.

Till sist kan jag säga att jag personligen snarare upplever batteriet som det stora problemet - att den laddas ur snabbt. Jag har iPhone och för mina aktiviteter (foto, wifisurf, gps) så räcker inte ett fullt batteri en hel dag+kväll så jag har extra batteri.
ok, va bra. Där lärde jag mig massa nytt :-)

Vet att alla hotell vi bokat har gratis wifi. Och är det så att man surfar gratis så spelar de där kronorna för samtal mindre roll.
8 apr. 2013 15:10
Svar till: nisse2ears

Mnja jo - wifi i all ära, men det är inte att rekommendera om man skall exempelvis logga in på email eller tex köpa en flygbiljett ( med kreditkort ) . De som erbjuder wifi kan, som alla vet, avlyssna dem och det kan även de som är anslutna på wifi. Alltså om du lånar ett gratis wifi - tänk på vad du delar med dig.

Kommer din emails lösenord på drift är du illa ute.

Sedan kan man ju fråga sig om man på semester ( läs: stranden, på museet, i skidbacken) vill säga "ursäkta jag ska bara leta upp ett gratis wifi" och knalla iväg för att ringa eller surfa? Jag skulle det inte.

Det är därför betydligt enklare, bekvämare och SÄKRARE att köpa ett sim ( minst wep2 säkerhet) och tryggt surfa från strandstolen, museet eller skidbacken.

Även om man tycker att några hundralappar är dyrt för allt det....

Trevlig resa!
8 apr. 2013 16:43
Du har rätt i det du skriver, men jag skrev OM DU INTE VILL KÖPA NYTT USA-KORT.

Det var INTE en rekommendation att DET ÄR BÄTTRE att inte göra det.

(Inte meningen att skrika, men det går ju inte att feta bokstäver här, endast för förtydligande)
Av Sussie_
8 apr. 2013 21:35
Citerat från discovolante:
Svar till: nisse2ears

Mnja jo - wifi i all ära, men det är inte att rekommendera om man skall exempelvis logga in på email eller tex köpa en flygbiljett ( med kreditkort ) . De som erbjuder wifi kan, som alla vet, avlyssna dem och det kan även de som är anslutna på wifi. Alltså om du lånar ett gratis wifi - tänk på vad du delar med dig.

Kommer din emails lösenord på drift är du illa ute.

Sedan kan man ju fråga sig om man på semester ( läs: stranden, på museet, i skidbacken) vill säga "ursäkta jag ska bara leta upp ett gratis wifi" och knalla iväg för att ringa eller surfa? Jag skulle det inte.

Det är därför betydligt enklare, bekvämare och SÄKRARE att köpa ett sim ( minst wep2 säkerhet) och tryggt surfa från strandstolen, museet eller skidbacken.

Även om man tycker att några hundralappar är dyrt för allt det....

Trevlig resa!
Ursäkta om jag "kapar" din tråd Carolape, men jag undrar om hotellet erbjuder wifi och man behöver ett lösenord för att använda det och lösenorden är olika till alla användare, kan man ändå råka ut för att andra kan se min surfning?
10 apr. 2013 11:41
Precis som det finns engångs-kameror här hemma så finns de engångs-mobiler i USA. Dessa kan köpas lite överallt och innehåller ett kontatkort tankat med en viss summa pengar som man själv väljer och en telefon som man slänger när man ska åka hem.

Jag jobbar med telefoni och kan garantera er att detta är de billigaste sättet att ringa/sms/mms/surfa i USA, dessutom slipper ni en skyhög räkning när ni kommer hem
10 apr. 2013 11:56
Svar till Sussie_:

Ja den som äger Wifi kan titta på vad du gör, men även andra om de är litet tekniskt kunniga.
Det som man kanske speciellt skall akta sig för är just "Free wifi" i publika miljöer. Lätt för vem som helst att sätta upp, även lågbegåvade kriminella, och sitta och titta på vad som skrivs. Man kan enkelt "ta över" en session på din bank, FB eller email.

På hotellet är det med all säkerhet sällan så illa, men där kan man springa på att det kanske är dålig fart, knepig inloggning etc. Men det kan man ju med alla uppkopplingar. Hotell är nog säkra.

Med mobil uppkoppling är det säkert från simkort till exempelvis din bank. Visst det går att avlyssna och avkoda, men det kräver mycket pengar och kunskap vilket gör att det är högst osannolikt att det skall ske

men vill CIA lyssna så gör de.. och inte mycket du kan göra åt det :)

Slutligen: Det är ju MYCKET mer bekvämt att surfa där du är - och inte vara bunden till en plats. Solstolen, museet elle turistbussen erbjuder sällan "free wifi". Har du med dig din säkra uppkoppling där du är så är det ju mycket mer bekvämt :)

Trevlig resa!
13 apr. 2013 15:55
Vi får se då vi kommer från hur vi gör. Antingen använder vi våra telefoner med förstånd, eller så går vi in och köper varsitt kontantkort som vi använder medans vi är där.
Köper man det i princip i vilken affär som helst?
Av Ziesta
26 apr. 2013 11:59
Discovolante: intressant (och skrämmande) att höra om risken med publikt wifi! Finns det något sätt att spärra möjligheten till detta i sin mobil när man använder wifi? Alltså, möjligheten att andra skulle komma åt ens lösenord etc?