Miami/Orlando

Av Ales
23 jan. 2011 19:34
Visningar: 4248
Vi har precis bokat en resa till Miami/Key West/Orlando i sommar...Två vuxna och två barn 4, 7....
Efter mycket om och men är det nu bestämt iallafall var vi ska bo men tyvärr ingår ingen mat i hotellen som vi har valt.
Nu undrar jag om det är någon som vet om det är dyrt att äta i Florida...
Var ska man äta?
Har hört att hamburgare ska vara super billigt men vi kan inte på burgers i två veckor:))

Finns det något som vi inte får missa??
Tacksam för alla tips!!
Leila
23 jan. 2011 20:06
Bra att mat inte ingår! :-) Mycket trevligare att prova olika ställen. I Orlandoområdet är det väldigt billigt, Buffé för $8 t.ex. finns hur mycket som helst att välja på, Ponderosa är ett bra och billigt alternativ för både frukost och middag.
Det finns många snabbmatskedjor om man vill komma billigt undan, Taco Bell, KFC, Miami Subs, Wendy´s I Hop mm. mm. mm. Går man på ett köpcentra finns där alltid billiga matställen.
Av Jimmieh
23 jan. 2011 21:51
Jag och pojken var på en roadtrip i florida i sommras. Vår budget var inte så stor så vi försökte äta så billigt som möjligt. Blev ganska mycke hamburgare ,men även massa kinamat. Bufferna brukade inte kosta mer än 6-7 dollar för vuxen och 2-3 för pojken (7år).
Även en del Subway, 5 dollar för en footer om jag inte minns fel. Överallt i orlando säljer de pizzor för 3-5 dollar med ost. pepparoni. Dessa räcker ofta till en familj på 4 pers.
Men som sagt vi åt ofta på asiat resturanger eftersom de hade lite normala saker som sallad och frukt.

Har man riktigt lite pengar kan man leva på 20 cent korvarna på mackarna :)
Av Niinas
23 jan. 2011 22:19
Håller med tidigare svar, det är tur att mat inte ingår på hotellet! Det finns hur mycket som helst att välja på och det är BILLIGT med mat i Florida, mycket billigare än hemma.

Mina tips är Panda Express (en snabbmatskedja med mycket god asiatisk mat, man får en stor portion för ca 6 dollar) och Cheesecake Factory (en restaurangkedja med en enormt bred meny, det finns allt och allt (som jag smakat på i alla fall) är gott, priserna är också helt okej, men bäst är såklart deras cheesecakes, gudomliga!) Både Panda Express och Cheesecake Factory finns på lite olika platser i hela Florida.
Av Daytona
24 jan. 2011 09:07
Jag kan rekommendera Olive Garden också. Faktiskt riktigt god pasta för ca 11 usd per person, finns dyrare också beroende på vad ni vill ha, . Barnen äter för ca 5 usd. Det finns även pizza, soppa , sallad mm mm.
Av Ales
2 apr. 2011 12:13
Tack för alla trevliga svar! Nu har jag skaffat en skrivbok så jag kan anteckna ner allting! Det börjar kännas som om vi har allt under kontroll men lite pirrigt är det alltid!

Något mer man inte får missa?

Nu har vi bokat alla hotell så det känns lite mer verkligt..
Miami 5 nätter
Key west
3 nätter
Marco Island 2 nätter
Orlando
6 nätter
Fort lauderdale
2 nätter...

Vi har bokat bilen genom AVis men jag läste precis i bokningsbekräftelsen att de tar en depositionsavgift vid avhämtningen som gör mig orolig då vi behöver varje öre:)
Vad tycker ni??
Tack än en gång!
Av Hkn
2 apr. 2011 12:22
Citerat från ales:
Vi har bokat bilen genom AVis men jag läste precis i bokningsbekräftelsen att de tar en depositionsavgift vid avhämtningen som gör mig orolig då vi behöver varje öre:)
Utan att veta tvärsäkert, så vågar jag nog säga att Avis inte vill ha era kontanter (kontanter ses överhuvudtaget som något opraktiskt i USA, så länge det inte handlar om dricks).
Mitt tips är att Avis ber dig om ett kreditkort och drar en blank slip som du skriver under.

Jag har hyrt bil i USA fler gånger än vad jag kan räkna till – the standard procedure: a blank slip.
Vill du vara helt säker – ring Avis i Sverige eller USA och fråga.

Best,

:: hkn ::
Av Ales
2 apr. 2011 19:06
Jag vet att man ska betala med kort, men det står att de tar en depositionavgift (utöver själva priset) som de reserverar på kortet och betalar åter först 3 till 5 efter att man lämnat tillbaka bilen. Det stör mig då vi har en viss summa som vi tänkt ta med oss och det känns inte bra att inte ha tillgång till den även om de lämnar tillbaka pengarna efteråt!
:(
Av Annl
3 apr. 2011 09:27
Hej,

Kan vara värt att kolla Avis en extra gång.

Förra våren bokade vi två hyrbilar på TUR-mässan en skulle hämtas på Manhattan och lämnas på flygplatsen i Buffalo och en bil skulle hämtas i San Francisco och lämnas på LAX-flygplatsen i LA.

Enligt avtalet skulle allt ingå och vi inte betala några extra avgifter och så var det när vi hämtade bilen i SF men på Manhattan skulle damen ha 100 dollar i en extra avgift och det var inte förhandlingsbart att hänvisa till hennes avtal- hennes svar var att vi skulle reklamera kortbetalningen till vår bank.

Och när vi kommit hem och mailade med Avis och vi hänvisade till avtalet - som var klockrent formulerat - hänvisades vi bara till olika personer och fick "goddag yxskaft-kommentarer" så det hela slutade med att vi inte pallade -och droppade det hela.

Beträffande mat som det skrivits om så kan det vara bra att veta att portionerna är enormt stora i USA i allmänhet - så där kan ni spara en del pengar genom att dela och det ses inte som något konstigt alls, Och orkar man inte äta upp så är det bara att be om en doggy bag och så får du med dig resterna hem...

Kedjan Tacobells som någon skrev om är extremt billig och har riktigt bra tacos om man vill ha det.
3 apr. 2011 11:35
Citerat från ales:
Tack för alla trevliga svar! Nu har jag skaffat en skrivbok så jag kan anteckna ner allting! Det börjar kännas som om vi har allt under kontroll men lite pirrigt är det alltid!

Något mer man inte får missa?

Nu har vi bokat alla hotell så det känns lite mer verkligt..
Miami 5 nätter
Key west 3 nätter
Marco Island 2 nätter
Orlando 6 nätter
Fort lauderdale 2 nätter...

Vi har bokat bilen genom AVis men jag läste precis i bokningsbekräftelsen att de tar en depositionsavgift vid avhämtningen som gör mig orolig då vi behöver varje öre:)
Vad tycker ni??
Tack än en gång!
Hej!
Min erfarenhet är samma som Hkn´s, de drar kortet som säkerhet men inget belopp dras. Det har däremot hänt många gånger i andra länder att det dragits ganska rsjält med pengar i deposition (mer än bilhyran kostat).
De kan ju göra det om de vill eftersom det står i avtalet.
Har Ni inget kreditkort att använda, då dras ju beloppen från en kredit och bör var återsatt innan det är dags att betala räkningen för kortet (i regel betalar man ju i slutet av månaden efter den månad beloppet dragits), då dras i alla fall inte pengarna från ert disponibla kapital även om de skulle ta ut depositionsavgiften.
Av Daytona
3 apr. 2011 16:26
Outbacks ja, å deras Blooming Onion till förrätt, så mumsigt. Perfekt att dela flera på.

Sen slår jag ett slag för bubbagumps, prova så förstår ni ;o)
Deras Bourbon street mahimahi ( en vit fisk) slår det mesta....så gott!

http://www.bubbagump.com/assets/menus/orlando.pdf
Av Ales
3 apr. 2011 21:47
Jag ska faktiskt ta och ringa Avis imorgon för att kolla vad de säger...
Tack ang tips om maten:) känns lite tryggare att veta utbudet... Har tittat lite på vilka parker det finns i Orlando för att avgränsa oss lite...På Seaworlds hemsida hittade vi ett ställe som jag tyckte var ett måste, Discovery Cove...Men Gud så dyra biljetter...
Någon som har varit där?

Som det känns nu verkar som om det kommer att vara en dyr resa:( om man räknar med alla parker...

Någon som kan ge mig ett tips på vad man ska se/vad inte?
Tack för alla svar:)
Av Ales
3 apr. 2011 23:20
Hej Nisse2ears:)
Har precis kollat på dina bilder från Orlando och undrar vilka parker du tycker att vi ska besöka? VI åker till Paris med barnen nästa söndag och ska bo på Disney Land i 5 dagar.
Har precis kollat priserna i Orlando och det är nästan så jag får lust att avboka Orlando på grund av inträdesbiljetter.
Men men, vi kommer förmodligen att besöka Seaworld, Bushgarden, Aquatica och kanske en till två dagar på Disney...
Vi är i Orlando i 6 dagar...Tänkte då besöka outletts med!
Vilka parker skall vi ta??
Leila
4 apr. 2011 16:52
Citerat från ales:
Jag ska faktiskt ta och ringa Avis imorgon för att kolla vad de säger...
Tack ang tips om maten:) känns lite tryggare att veta utbudet... Har tittat lite på vilka parker det finns i Orlando för att avgränsa oss lite...På Seaworlds hemsida hittade vi ett ställe som jag tyckte var ett måste, Discovery Cove...Men Gud så dyra biljetter...
Någon som har varit där?

Som det känns nu verkar som om det kommer att vara en dyr resa:( om man räknar med alla parker...

Någon som kan ge mig ett tips på vad man ska se/vad inte?
Tack för alla svar:)
Sen finns det ju förutom alla restaurangkedjor (kan tipsa om bl.a. Rustica Pizza som i alla fall finns i Miami Beach, Ponderosa i Kissimmee och Miami Sub´s som är mycket bra missa inte heller La Sandwicherie om Ni kommer till Miami Beach) massor med fristående restauranger och inte minst alla trevliga diners som ofta är väl så värda att prova.

Har inte varit på Discovery Cove (kostar som Du säjer en del) men det lär vara riktigt bra, något helt annat än en "themepark". Parkerna kostar men det blir betydligt humanare när man använder olika kombinationsbiljetter och även om det kan synas dyrt är det prisvärt med tanke på hur mycket nöje man får för pengarna.
Tips om vad man ska se eller inte är omöjligt att ge utan att veta exakt vad Ni är intresserade av, vad Ni är ute efter och vad Ni redan sett.
4 apr. 2011 16:53
Citerat från floridasidanse:
Citerat från ales:
Jag ska faktiskt ta och ringa Avis imorgon för att kolla vad de säger...
Tack ang tips om maten:) känns lite tryggare att veta utbudet... Har tittat lite på vilka parker det finns i Orlando för att avgränsa oss lite...På Seaworlds hemsida hittade vi ett ställe som jag tyckte var ett måste, Discovery Cove...Men Gud så dyra biljetter...
Någon som har varit där?

Som det känns nu verkar som om det kommer att vara en dyr resa:( om man räknar med alla parker...

Någon som kan ge mig ett tips på vad man ska se/vad inte?
Tack för alla svar:)
Sen finns det ju förutom alla restaurangkedjor (kan tipsa (kanske har nämt några tidigare) om bl.a. Rustica Pizza som i alla fall finns i Miami Beach, Ponderosa i Kissimmee och Miami Sub´s som är mycket bra missa inte heller La Sandwicherie om Ni kommer till Miami Beach) massor med fristående restauranger och inte minst alla trevliga diners som ofta är väl så värda att prova.

Har inte varit på Discovery Cove (kostar som Du säjer en del) men det lär vara riktigt bra, något helt annat än en "themepark". Parkerna kostar men det blir betydligt humanare när man använder olika kombinationsbiljetter och även om det kan synas dyrt är det prisvärt med tanke på hur mycket nöje man får för pengarna.
Tips om vad man ska se eller inte är omöjligt att ge utan att veta exakt vad Ni är intresserade av, vad Ni är ute efter och vad Ni redan sett.
Av Ales
4 apr. 2011 21:53
Tack för alla matnyttiga tips:)
Vi är två vuxna och två små barn (7+4) och ingen av oss är glad i åkattraktioner:(( Tekoppar går ju men förm. inget mer:))

Så vi är inte ute efter spänning!
På Seaworld tänkte vi ta en kombibiljett för tre parker för 126 $ per pers...Då kan vi åka till Busch Garden samt bada lite på Aqvatica:) och så klart se det vi vill se Seaworld...Disneyworld kommer det nog inte bli så mycket av då vi åker till Disney Land nu till helgen! Kanske en dag för att jämföra...
Och så klart shopping:) Det ser (jag) vi fram emot:)
4 apr. 2011 22:39
Citerat från ales:
Tack för alla matnyttiga tips:)
Vi är två vuxna och två små barn (7+4) och ingen av oss är glad i åkattraktioner:(( Tekoppar går ju men förm. inget mer:))

Så vi är inte ute efter spänning!
På Seaworld tänkte vi ta en kombibiljett för tre parker för 126 $ per pers...Då kan vi åka till Busch Garden samt bada lite på Aqvatica:) och så klart se det vi vill se Seaworld...Disneyworld kommer det nog inte bli så mycket av då vi åker till Disney Land nu till helgen! Kanske en dag för att jämföra...
Och så klart shopping:) Det ser (jag) vi fram emot:)
Det är väldigt bra att veta! Åkatraktioner är ju hovuddelen i många parker.

SeaWorld bör passa Er mycket bra.

Magic Kingdom skulle passa men åker Ni till Disneyland strax innan så är ju Magik Kingdom den park som är lik Disneyland, kanske onödigt att lägga pengar på bara för att jämföra, om inte barnen är extremt intresserade av att träffa Musse.

Universal Studios har ett fåtal attraktioner som kanske inte passar Er men där finns massor av uppträden och 3D filmer, och lugnare attraktioner, skulle rekommendera den för Er.

Universals Islands of Adventure är övervägande åkattraktioner av det lite vildare slaget, antagligen inte värt att lägga pengar på för Er, om Ni inte är Harrypotterfanatiker förståss då Harry Potter tillägnats en hel avdelning i parken.

Epcot Center är också en park med mycket annat än karuseller, finns ett par Ni kan undvika men annars är det väldigt mycket lärorika attraktioner, teknik, utställningar mm. Kanske barnen är lite för unga för den parken dock.

Animal Kingdom har jag inte besökt än men gillar man djur är det ett bra val.

Disney Studios skulle jag inte heller rekommendera för Er även om där säkert finns mycket Ni skulle kunna göra där.

Busch Gardens har som sagts djurparksdelen som passar alla barn, de har en del shower och även mindre våldsamma karuseller. Huvudnumren i parken är dock de fantastiska bergbanorna och vatten karusellerna typ flume ride och forsfärd (denna är blöt men inte skrämmande så den kan Ni säkert åka, tycker Ni mycket väl kan göra ett besök här.

Shopping finns överallt! Massor med affärer och stora köpcentras, Florida är paradiset för shoppingsugna!