Mellanlandning JFK - hur långt innan på flygplatsen?

Av Landl
30 aug. 2016 15:05
Visningar: 782
Hej!

Jag ska till NYC och Dominikanska Republiken i slutet på året. Vi flyger hem från Dominikanska via NYC och undrar nu - hur långt innan måste man vara på flygplatsen om man mellanlandar på den samma? Vi ska landa ca 16:36 och vårt flyg hem går 18:55. Funkar det, eller bör man vara ännu tidigare?

Jag har flugit till och från USA förut, men aldrig mellanlandat på det här sättet på vägen hem, med två separata flygbokningar. Annars funderade vi på att stanna en natt till i NYC, men det känns samtidigt något ovärt.

Tacksam för svar!
Av Birgere
30 aug. 2016 16:24
Ta du en natt på Manhattan. 2:20 brukar vara ganska lagom tid om man har en genomgående biljett när man kommer inflygande från ett annat land och ska vidare. Skulle aldrig chansa i ditt fall. Att slöa en ny enkelbiljett hem pga att du kommer sent kan kosta 10.000.
Du kanske har en marginal på 20min.
Av Hawaii
30 aug. 2016 16:53
Du nämner inte vilka flygbolag, och detta är viktig information eftersom JFK har ett antal olika terminaler, och det är stor chans (=risk) att du ankommer till en terminal och måste byta till en annan, vilket ju tar tid. Personligen, om jag gör 2 separata flygbokningar, planerar jag alltid in ett nattstopp mellan dem. Att ha bara 2:20 mellan dem, speciellt under vintern, som detta tydligen är, pch på JFK är inte bara att utmana ödet - det är att medvetet planera in ett enormt orosmoment för hela resan. Inser inte varför. Enbart att gå genom Immigration på JFK kan utan vidare ta 60-90 minuter, och om inkommande planet sedan också är bara lite försenat, plus att du troligen måste byta terminal, checka in igen och gå igenom TSA Security (DET kan ta tid) - ja, då är det kört. Jag hade gjort vad jag kan redan nu för att ändra hem resan.
Av Landl
30 aug. 2016 16:59
Tack för snabba svar!

Det är JetBlue från Dominikanska Republiken till JFK och SAS från JFK till Arlanda.

Jag inser att det nog är bäst att stanna en natt extra. What's the harm. Har kanske haft tur med Immigration tidigare, men då har det gått väldigt snabbt. Men det kan man inte alltid lita på förstås. Och som ni också nämner, är det olika terminaler blir det stressigt.

Vi har inte bokat någonting än, så det är ingen fara på taket. Då blir det som vi planerade det från början!

Tack återigen för svaren.
Av Hawaii
30 aug. 2016 17:25
Tur att du inte bokat ännu! Speciellt som SAS inte flyger till JFK! Det slutade de med för många år sedan och flyger enbart till Newark i dagens läge, så om du också ska byta flygplats vill du definitivt planera in ett natt stopp i NYC.
Av Birgere
30 aug. 2016 17:28
Varför inte köpa en genomgående biljett?
Jämför med 2 separata + minst 2000kr för NYC stoppet.

Men vänta nu...... SAS flyger väl inte på JFK utan bara från Newark.
Av Landl
30 aug. 2016 17:51
Skrev fel, JetBlue flög till Newark. Haha. Glöm JFK, vi använder oss enbart av Newark under hela resan.
Av Landl
30 aug. 2016 17:53
Nåja. Vi gör så att vi stannar en natt i NYC i vilket fall. Ska höra med mina vänner. Tack för tipsen!
Av Jeok
30 aug. 2016 19:57
Mnja...JetBlue flyger direkt från JFK till Santo Domingo. Om ni ska flyga från Newark blir det mellanlandning nånstans...
Av Hawaii
30 aug. 2016 20:44
Jeok - jag tänkte också först "Santo Domingo" (och vad jag vet så har JetBlue inga nonstop flyg mellan Santo Domingo och Newark). Men efter att ha kollat landls inlägg en gång till så ser jag att han aldrig nämnde någon speciell destination - bara "Dominikanska". JetBlue flyger till FEM destinationer i Dominikanska! Landl - det underlättar enormt för oss som svarar på denna typ av fråga om frågan innehåller nödvändiga och korrekta uppgifter.
Av Landl
30 aug. 2016 21:13
Vi skulle inte till Santa Domingo, utan Punta Cana. Men vi har ändrat oss nu och flyger med United istället (alltså Newark, och enbart Newark).

Men (som sagt), pga det tighta mellanrummet blir det så att vi stannar i NYC en extra dag, kanske till och med någon dag till utöver det för att få ut ytterligare något av vistelsen.

Ni måste förstå att jag och mina vänner fortfarande är i brainstorm-fasen. Det enda tips jag ville ha, var om mellanrummet räckte. Sen om det hade varit Newark, JFK eller LaGuardia spelar liksom ingen roll. :) MELLANRUMMET, det var det jag frågade efter.
Diskussionen är stängd för nya svar