Massa NY frågor!

Av Oscom
22 maj 2009 16:20
Visningar: 511
Jag och några polare fick ett infall och bokade resa till NY om mindre än 2 månader. Nu kom vi på att vi har inte en susning vad vi skall göra där (förutom basic sakerna som empire, liberty, cp osv). Har läst en massa andra trådar men tänkte att här skulle experterna träda fram med sinna mest intressanta tips!!

1. Transfer, vi kommer landa på JFK och finns ju tydligen en uppsjö av alternativ att välja mallan, allt från promenera till 12 meters limo ;) Jag tänkte nog främst på antingen tunnelbana/flighttrain eller buss. Vad säger ni?

2. Frulle, förra gången jag var i NY käkade vi micky D varenda dag frukost men det blir ju lite tjatigt i längden, vill testa på riktig amerikans frukost, typ blåbärs pankakor bagels och blaskigt kaffe, nån som har några tips?

3. Barer, ställen där det inte kostar skjortan att gå/dricka, location spelar inte så stor roll, bara det inte är alltför ocentralt.

4. Steakhouse, detta är ett måste och alla tips är av intresse, prisvärt men det behöver inte vara billigt, dock inte kavaj å slips ställen utan mer casuall.

5. Undangömda pärlor, kan vara allt från kafer (starbucks blir tjatigt efter ett tag) till restauranger eller äffärer.

Tack på förhand till alla som svarar!!!

//Oscar
24 maj 2009 20:28
Hej!!
åh va härligt att du skall åka till new york jag var där för några veckor sedan. om du vill äta en blaskig amerikansk frukost så är nations cafe ett utmärkt alternativ. ligger på 1st av and 49 th street. precis vid fns huvudkvarter. jag åt pankakor med färska jordgubbar där nästan varje morgon! underbart gott =)

Sedan skulle jag vilja rekkomendera west village (bleecker street) och greenwich village. Det stället tyckte jag allra mest om av allt jag besökt på manhattan.att gå omkring där är en helt annan upplevelse än att gå på stora maffiga 5:e avenyn. Denna sidan av NY får ni inte missa! massor av härlig shopping och mysiga cafeer m.m
Dessa restauranger är riktiga turistställen men ändå klart värda att besöka! Pastis (meetpacking district) och Balthazar (soho)
missa inte heller det underbara bageriet Magnolia Bakery antingen i west village eller på 6th av and 49th street har jag för mig.

Åt även sjukt goda hamburgare på Hustons steakhouse http://www.hillstone.com/hillstoneNYC/

det vad var jag kom på för tillfället.. hoppas ni får en kanon resa!
27 maj 2009 08:50
Jag åkte tricken och visst, det är helt okej, men taxi kostar typ $70 så är ni några stycken kan det vara värt pengarna. Kolla upp bara att det inte är en fultaxi som tar dubbla priser eller annat bus...
PAX är ett juste lunchalternativ, om ni kan nöja er med sallad, pizza och cupcakes (typ). Det finns lite här och var (bla en alldeles vid times square) och är frächt och ganska bra priser. Vad jag förstår ska de öppna upp till statue of liberty från 4/7 igen (den har varit stängd sen 11/9 attacken, men personligen tyckte jag Ellis Island var otroligt spännande.
Ett tips inför resan är att klämma härliga NY rullar typ Gudfadern 2, När Harry mötte Sally och såklart Woody Allen.
Trevlig resa!
Av Gullan
27 maj 2009 09:15
Instämmer med föregående talare:-).... taxi från flygplatsen, 70-80 dollar och jättesmidigt. När det gäller barer, restauranger etc så gjorde vi så när vi var där för några veckor sedan, att i stället för att gå på alla reseguiders förslag så valde vi istället olika områden. Vilket innebar att vi hittade många ställen man förmodligen inte skulle hitta annars. Meatpacking district är inne, koreanstreet = god asiatisk mat, men tyckte även Tribeca bjöd på mysiga miljöer och restauranger.

Ha en bra och spännande resa!
Av Jatsee
27 maj 2009 09:35
NY - fy fasen vad häftigt, inte utan man blir lite avis. Själv planerar jag för en kommande resa (hoppas jag). Jag har läst om många roliga och udda tips på en NY blogg :
http://ettannatnewyork.blogspot.com/
28 maj 2009 16:54 (redigerad)
Great Jones Street:

- ACME har världeens bästa fläskkotletter
- Jones har schysst chili och bra drinkar

Steakhouses:
- The Strip House
- Peter Luger
- Mortons
- Sparks
- Knickerbocker

Frulle:
- Ta någon schysst joint, finns många bra med klassis frulle. Testa dig fram, finns antagligen något i närheten av där ni ska bor.

Kaféer:
- Little Italy har flera bra.
Av Lottiee
28 maj 2009 18:12
jag kom hem ifrån New York i tisdags, första gången jag var där, fick tips om att ta airport express bus lär ju finnas något där med, det beror ju helt på vart ni ska bo vilket som blir närmast osv..

åt på ett väldans gott steakhouse ställe som hette Famous Daves Bar-B-Que dem hade allt ifrån Ribs till stekar, kombi tallrikar, hamburgare mm.. ligger precis vid Times Square, rejäla portioner och medel priser mellan 19 och uppåt men det var det värt. Adress: 171 W. 47th Street

Ha en riktigt trevlig resa och njut av New York, jag vill redan tillbaka =)
Av Oscom
29 maj 2009 01:34
Tusen tack för alla som tar sig tid att svara!!

Åker med 2 polare som skall besöka staden för första gången och jag åker utan föräldrarna denna gången (sweeeeeet).

Har letat efter svar på ytterligare en fråga men inte hittat något på forumet..
Vi har bokat biljetter till NY Mets mot Cinc, Reds på City Field... kommer antagligen inte bara vara vi där så undrar om någon har en aning om hur långt in matchstart man bör tänka på att bege sig.

Ytterst tacksam för alla svar!!

//O