Maestro betalkort

12 nov. 2009 19:14
Visningar: 4697
hej någon som använt maestro kort i thailand,och inte haft några problem
första gången jag reser dit..brukar ni växla in till massa bath innan eller betalar ni allt med kort?
12 nov. 2009 19:26
Hej,
Tänk på att en del ställen som kan behöva efter- eller extradebitera inte tar Maestro (eller kort där personlig kod behövs) utan vill ha MasterCard, Visa etc. Ställen som behöver kunna sätta tillbaka en deposition brukar även de behöva ett mer flexibelt kort.
Av Sierra
12 nov. 2009 19:29 (redigerad)
Jag har med mig en hög med cash i resp lands valuta och växlar även in kontanter med kort, dock ej kort kopplat till mitt bankkonto. Växlar in kontanter gör jag om möjligt i bank för att undvika lurendrejeri. Betalar väldigt sällan över disk eller på restaurang med kort. Har aldrig råkat ut för svindleri....hittills...
12 nov. 2009 19:30
ok,hur tror ni att det är med att ta ut i bankomater.
Av Sierra
12 nov. 2009 19:34
Om du har en bank i närheten...gå dit för säkerhets skull! Jag har även använt ATM utan problem.
Av Charina
12 nov. 2009 23:06
Var i Krabi i februari.
Tog ut pengar i ATM med ICAbankkort Mastercard.
Betalar inget över disk med kortet utomlands!

Tar endast ut pengar i väggen. AVGIFTFRITT!!
Av Bibby
13 nov. 2009 02:35
Jag har ett meastro som jag tog ut pengar på i bankomater i flera länder i Asien, inklusive Thailand. Tänk på att de tar ut en avgift på 150 Baht vid varje uttagstillfälle, så ta ut så stora summor du kan/behöver.

I övrigt så använde jag vid några tillfällen MC och Amex för hotellnotor. Funkade också bra.
Av Bengtar
13 nov. 2009 06:18
Det är bra att ha två kort.
Ett Visa och ett Mastercard.
ICA;s bankkort är suveränt.
Varvör två?
Det finns gott om skojare därute, och ficktjuvar.
Man har korten placerade på olika ställen.
Dessutom bör man ha inknappat i sin mobil numren till bankerna för att snabbt kunna spärra.
Min fru blev av med sitt Visa på flygplatsen i Saigon den 17;e oktober och jag ringde snabbt upp och slog till spärren.
Den gången var det fel på ATM;en.
Personligen använder jag kort på de flesta ställena.
När jag tar ut på någon ATM blir det något större belopp.
Av Begesk
8 dec. 2009 10:21
OBS! Beroende på vilken bank ni har så tar de ut en kontantavgift utanför EU. Nordea: Avgiften är 2% på uttaget belopp + en valutaavgift på 1,5% på kursen. (Straffar kursen och den är svår att kontrollera) Kursen räknas först vid bokföringen efter köpet. Om ni kollar era avier så upptäcker ni att kursen har ändrats ifrån köpetillfället/uttagsdatum!!
Det kan hos vissa banker (Swedbank) tillkomma en fast avgift på 35 kr, men de har inte 2% uttagsavgiften.
Nordea: Alt. 30 kr vid uttag i "väggen" alt. 40 kr vid uttag i bank. Kolla därför hos er bank vad som gäller.

Jag har fått en uppgift från olika källor inkl banker på att det är bäst att ta med THB hemifrån. Sedelkursen är ex. sämre i Asien. Jämför 0,19 och 0,22. Dessutom tillkommer avgifter i bank i bl.a Asien...... och på korten finns avgifter enligt ovan, som ex. valutaavgiften på kursen!!
Av Chilli
8 dec. 2009 16:37
Hej,Använder alltid Global Cash laddat med dollar, tycker det funkar bra. Kostar 1 dollar /uttag. Använder det endast att ta ut pengar ur automat.
9 dec. 2009 18:10
Hej!
Har ICA kort och ett bankkort i reserv i absoluta nödfall! Tar med mig lite valuta i Dollar och om det går att få tag på lite i landets valuta då man kommer dit. Köper och tar ut hejvilt med ICA-kortet för det kostar ju inget för de har ju ingen uttagsavgift. Har använt det massor i Europa och i Asien. Indien, Filippinerna, Thailand, Vietnam. Nema problema.
Av Tretjak
9 dec. 2009 21:04
jag använder ett Visa från Skandiabanken och ett MAstercard från ICAbanken. Ingen av dessa tar avgift för uttag utomlands. Bara dumt att använda andra banker. :-)
13 dec. 2009 17:11
Har rest runt vår jord använder visa och mastercard nästan utan problem. Färjan till Estland blev jag skimmad men inga problem det löste Handelsbanken enkelt. De enda kontanter jag har på mig är för stunden vid ankomsten. Jag har bara ett mindre belopp på kortet sådär 2 - 3 000 kronor tar pengarna slut så ringer jag min telefonbank och för enkelt över nya pengar. Visst det kostar nån krona men hellre betala ett litet belopp än förlora ett stort. En gång råkade jag skada kortet så det blev obrukbart men då ringde ´jag personlig service på telefonbanken och överförde pengar till min kompis konto så då fick han at ut åt mig, enkelt.