Lite tips och råd i Thailand

6 feb. 2010 21:49
Visningar: 3825
Hej, ska åka till thailand om ca 25 dagar för första gången för mig. Tänkte höra med er som har varit där som kan ge mig lite
tips och råd om sådana saker om man brukar inte tänka på här hemma i sverige. tex dricksvatten,pruta på det du handlar?!,
hörde att man inte ska lägga handen på barns huvud, för det ser ner på budda eller något liknande. Lite vardaglia råd, kanske
något om phi phi öarna, funderar på att åka dit och sova över 1 natt, eller om man ska bara åka över dagen. Även om att tatuera sig, Om det är bra att göra det i Thailand?! med värmen osv.

Tack på förhand. Susanne
6 feb. 2010 22:32
Hej

Angående dricksvattnet, så köper man det i flaska kostnad från 2kr för 1liter beroende på märket.
Det brukar ingå 2-3 små flaskor per dag i rummena.
Man skall helst inte dricka vattnet som finns i kran, borsta tänderna går bra.

Sen ville du veta lite om prutning, man kan pruta överallt, förutom i varuhusen.
Där brukar priserna vara fasta.
Man kan börja med att försöka pruta 50%....sen ser du nog när smärtgränsen är nådd.

Ja man skall inte klappa barn på deras huvuden, eller peka med foten mot någon..
Foten är minst värd, och huvudet är värderat högst.

Sen tycker i alla fall jag att du kan ta 1 natt på Phi Phi,, kan tipsa om ett bra boende som vi bodde på under våran senaste resa.
Hotellet heter http://www.sawadee.com/hotel/krabi/ppbanyan/.
Alla utflykter ni vill åka på fixar du på plats......försök även där att pruta.

Om ni vill tatuera er gör det helst sista dagen, med tanke på att man inte skall vara i solen efter att man blivit taggad.

Sen om ni skulle bli lite magsjuk, så finns det jättebra magmedicin att köpa på apoteken i Thailand.
Kommer ej ihåg vad dom hette, men har själv testat dom, och dom var mycket bra.
Sedan har du "sketolene" som är ett myggmedel som du köper på plats om du tycker att dom få mygg som finns är jobbiga.
Det enda som jag brukar ha med mig hemifrån är vätskersättning"resorb".

Mvh/Siam
7 feb. 2010 00:15
tack så jätte mycket, ska tänka på det du nämnde. och kolla upp hotellet på phi phi öarna. kom gärna med fler tips och råd om du kommer på. tack
7 feb. 2010 09:38
Läs här om reseråd och vaccinationer till Thailand: http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=33879

Jag har alltid med ett litet reseapotek med ex Immodium, Resorb (vätskeersättning), hydrakortisonkräm & Clarityn (bra mot kliande myggbett) och Ipren. Ta med våtservetter och/eller alkogel och tvätta händerna innan måltid. Även myggmedel tar jag med hemifrån (MyggA) men jag har även köpt på plats i Thailand....

Köp också en solkräm med hög solskyddsfaktor (minst 30) och stanna i skuggan så mycket som möjligt. En ljushyad svensk bränner sig efter ca 10 minuter i Thailand utan någon solskyddsfaktor... Det är också bra att ha en ljus t-shirt att bada i/snorkla/gå på stranden med samt keps/hatt

Drick mycket vatten hela dagen - det är lätt att bli uttorkad. Får du huvudvärk på kvällen kan det vara vätskebrist - då är det bra att ha Resorb!
7 feb. 2010 18:22
till siam, vi har inte bokat hotell än. min sambos bror åker 1 vecka före oss, och
han kommer fixa ett hotell på plats för 1 natt. sen kommer vi nog åka runt lite.

tack för tipsen, jätte bra tips, som man inte tänker på själv, inte samma sak som åka till turkiet som vi brukar.
ska läsa igenom igen och sen skriva ner lite namn så kan inhandla lite. Tackar :)
7 feb. 2010 19:35
Hej

Glömde att tipsa om en sak, om ni skulle bränna er i solen, så är aloe vera massage jättebra.
Det går även att köpa aloe vera gel själv, på apoteket där nere.

Om det är nått mera ni funderar över, så är det bara att höra av sig

Trevlig resa... ni kommer säkert att få det underbart.

Siam
8 feb. 2010 12:41
Hej.
En bra start är Udom´s Bungalow 5 min från flyplats på Phuket.
Bra billigt boende och massor med tips.
Maila (Logga in för att se e-postadress) så får du mer info.
Som sagt någon eller ett par dygn här och resten fixar sig efter
era förutsättningar.