Kontaktinfo i USA, Esta-ansökan

Av Siri94
14 okt. 2016 11:03
Visningar: 1217
Hej!
Jag och en kompis ska ut och backpacka nu i oktober, vi ska till USA i slutet på vår resa, mars någon gång, men tänkte söka Esta innan vi åker för att ha det gjort. Men, det står att man ska fylla i kontaktinfo i USA och vi har varken bokat flyg eller boende då det är så pass långt kvar. Hur gör vi då? Måste man ha en adress i landet? Är det kanske bättre att vänta och söka senare?
14 okt. 2016 12:17
Ni behöver inte söka ESTA förrän minst 72 timmar före avresa till USA.
Hotelladressen är valfri info på ESTA, men ni måste ha den när ni checkar in, annars kan ni inte få boardingkort.
14 okt. 2016 15:43
Citerat från Siri94:
Hej!
Jag och en kompis ska ut och backpacka nu i oktober, vi ska till USA i slutet på vår resa, mars någon gång, men tänkte söka Esta innan vi åker för att ha det gjort. Men, det står att man ska fylla i kontaktinfo i USA och vi har varken bokat flyg eller boende då det är så pass långt kvar. Hur gör vi då? Måste man ha en adress i landet? Är det kanske bättre att vänta och söka senare?
Adress i USA är en av få uppgifter som kan uppdateras, så skaffa ESTA i god tid och uppdatera sen.
Det värsta scenariot är att vänta till sista minuten och få avslag, då är det för sent att söka visum och man får ställa in resan.
Av Dryden
14 okt. 2016 16:28
Var också noga med att fylla i samma adressuppgifter på pappret ni får på flyget som det som står i ESTA. Det är min erfarenhet. Samt kompletta uppgifter. Nu senaste hade jag enbart fyllt i gatunamnet på hotellet vi skulle bo på, på pappret på flyget alltså. Det fick jag en tillsägelse om vid passkontrollen. i ESTA:n stod dock de kompletta uppgifterna.
14 okt. 2016 18:02
Det behöver alltså inte finnas adress på ESTA överhuvudtaget, endast i API (som fylls i i samband med check-in) och på tullblanketten.
Jag brukar vänta med ESTA så att jag kan utnyttja de två åren til fullo, men har man anledning att misstänka att den inte godkänns är det ju såklart bäst att göra det innan man köper biljett.
Av Dryden
14 okt. 2016 19:38
Aha, det hade jag fått för mig och att det var anledningen till att kvinnan i kontrollen sa åt oss. :) Tack för klargörande, Worldofmarie!
15 okt. 2016 00:03
Citerat från Dryden:
Aha, det hade jag fått för mig och att det var anledningen till att kvinnan i kontrollen sa åt oss. :) Tack för klargörande, Worldofmarie!
Så kan det ju vara ändå, det man fyller i på planet är tulldeklarationen, de har inget med varandra att göra men de kollas av samma person så är uppgifterna inte samstämmiga så kan de klart reagera på det.