Koh Samet / Koh Chang

Av Evax68
16 okt. 2009 22:24
Visningar: 5046
bara några dar´ kvar tills vi åker

Vi börjar med Phuket & förhoppningsvis PhiPhi (om vädret tillåter) sen Bangkok... för att sen ta oss till en av ovan nämnda öar
har surfat runt en hel del men det verkar bara finnas dyra alternativ som går att boka vi nätet (även på sidor som latestays) är det lätt att hitta billigare boenden på plats om man kommer dit på en sönd. och stannar typ 3nätter

vill gärna ha era +& - på öarna

vi funderar både på vanlig buss från Ekmai samt "taxi" om det blir Samet - nån´ som vet ungefärliga priser (som inte kräver den bäste prutaren ;-)
Av Marika
17 okt. 2009 00:05
Hej Eva!

Då vi besökt både Koh Chang och Koh Samed (även kallat Samet) kan jag bara råda er att stanna på Koh Samed. Öarna är likvärdiga och ni sparar in en dryg bilresa på ca. 3-4 timmar (kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog från Ban Phe varifrån båten till Koh Samed avgår). Bättre att avnjuta de timmarna på Samed. Färjan till Samed avgår från Babn Phe och kostar 50THB/person sedan tillkommer 200THB/vuxen i nationalparksavgift (engångsavgift när man kommer till ön)

Boende finns det att få tag i till bra priser nu (lågsäsong) särskilt bra är dt att ni kommer en söndag för då checkar Bangkokborna ut och reser hem igen.

Ska ni ta bussen så se till att det blir en buss med AC!

Läs gärna mer om Koh Samed och Koh Chang på min sida =)

Trevlig resa!

Marika
17 okt. 2009 18:51
Åk till koh samet, jättefin ö!
Har för mig att buss från ekamai till ban phe kostar 156 bath och tog ca 3 timmar. Helt ok bussar var det!
I våras när vi var där bodde vi för 300 bath per natt på tok´s little hut i små stugor nära stranden, dock vet jag inte om dessa finns kvar till de priset då dom renoverades.. annars har grannen Jep´s rum till ungefär samma pris, kanske lite dyrare.
Åker ni till ön får ni inte missa fireshowen på ploy talay, dom är jätteduktiga!

Trevlig resa!
Av Brjn
17 okt. 2009 20:17 (redigerad)
Hej!
Ett litet tips om ni åker över till Samet. Bestäm vilken strand ni vill bo på och ev boende redan innan ni åker över till ön. Då tar ni istället för den långsamma båten en speedboat direkt till stranden ni vill bo på. Det går mycket snabbare (ca 15 min) och ni slipper betala parkavgiften. När vi var där febr 2007 kostade parkavgiften 400 TBH/pers. Sedan när man kommer fram till ön måste man även ta taxi till stranden man vill bo på. Vi bodde på Tub Tim resort som ligger på Tub Tim beach. Det är strand nr 3 uppifrån räknat. Mysig resort och strand med gångavstånd till mer hålligång på den översta stranden. Åk inte över till ön fredag eller lördag utan att ha bokat något. Är helt fullbokat då. Vi kom dit på en lördag och fick bo första natten i ett råtthål för dyra pengar. När söndagen kom och Bangkokborna åkte hem kunde man välja och vraka boende.
Ha en trevlig resa
Britten
Av Marika
17 okt. 2009 23:47
Citerat från brjn:
Hej!
Ett litet tips om ni åker över till Samet. Bestäm vilken strand ni vill bo på och ev boende redan innan ni åker över till ön. Då tar ni istället för den långsamma fbåten en speedboat direkt till stranden ni vill bo på. Det går mycket snabbare (ca 15 min) och ni slipper betala parkavgiften. När vi var där febr 2007 kostade parkavgiften 400 TBH/pers. Sedan när man kommer fram till ön måste man även ta taxi till stranden man vill bo på. Vi bodde på Tub Tim resort som ligger på Tub Tim beach. Det är strand nr 3 uppifrån räknat. Mysig resort och strand med gångavstånd till mer hålligång på den översta stranden. Åk inte över till ön fredag eller lördag utan att ha bokat något. Är helt fullbokat då. Vi kom dit på en lördag och fick bo första natten i ett råtthål för dyra pengar. När söndagen kom och Bangkokborna åkte hem kunde man välja och vraka boende.
Ha en trevlig resa
Britten
Färjan kostar 50 THB per person och tar 30 min., taxin 100 THB/sällskap och nationalparksavgiften 200 THB (mars 2009). En speedboat går lös på flera 1000 THB, inte värt pengarna tycker jag. Dessutom är det kul att åka med den inhemska befolkningen på färjan. Se dock till att sätta er på skuggsidan eller under taket på färjan, det kan bli väldigt varmt annars.
Av Marika
17 okt. 2009 23:52
En sak till Eva!
På orten varifrån färjan till Samed avgår finns Reseguidens Träffpunkt =) Åk dit en sväng (bara någr km bort från färjepiren) och sätt din signatur på vår plansch och träffa kanske några medlemmar. Restaurangen heter Kim Beach och ligger vid Chakkaphong mitt emot Novotel.
Av Evax68
18 okt. 2009 00:20
nu när jag "fått veta" att det finns billigare boenden att hitta på Samet/Samed så är det nog det bästa alternativet med tanke på att vi bara kommer åka 3 max 4nätter innan vi återvänder till Bangkok för lite avslutande shopping

oj vad vi längtar.... det är bara ca 110 timmar kvar till flyget avgår
Av Mape
18 okt. 2009 04:02
En hälsning från ett soligt Ban Phe/Thailand, ska ni ta bussen från Ekamai/Bangkok ner till Ban Phe/Ko Samet lös då även färjebiljett direkt
den ingår i bussbiljetten ca. 250 bath för både buss/båt till Ko Samet.När ni går av bussen i Ban Phe ligger båtpiren 50m går inte att missa.

Då har ni hela resan klar,och bara behöver kolla bungalows på Ko Samet, rätt mycket turister nu,beroende på att vi har bra väder härnere
mot övriga Thailand och skolor i Thailand är lediga,så de flesta har semester.Välkomna till Ban Phe med omnejd// Mape
Av Brjn
18 okt. 2009 10:30
Hej igen!
Visst kostar det mer att ta speedboat över men samtidigt mycket bekvämare. Har man kanske suttit på flyg samt buss i flera timmar kan det vara ganska skönt att ta det smidigaste alternativet. Även om det kan vara roligt med den långsamma färjan över. Sedan handlar det ju även om vad man vill betala för överfarten. Kan ge ett litet prisupplysning till. Vi avslutade ju vår resa på Samet så när det var dags att åka hem så bokade vi speedboat som hämtade oss vid stranden + flott minibuss som stog och väntade på oss i hamnen och som körde oss direkt till flygplatsen, 2,5 tim. För detta betalade vi 1250 TBH/par när vi var tre par som delade på allting. Mycket prisvärt tycker jag. Detta var ju 2007 så det kan vara dyrare nu.
Ha det gott
Britten
Av Evax68
18 okt. 2009 12:00
tack för alla era inlägg... vi kommer vatt vara i Bangkok innan vi åker ut till Samet & vi kommer återvända till Bangkok därefter för att avsluta med ett shopping dygn där innan vi flyger hem, så alternativet med bussen ifrån Ekmai blir nog billigast (& prutandet slipper vi ;-) även om det kan vara kul ibland) men nu lutar det absolut mot Koh Samet & inte Koh Chang (det får väl bli en framtida resa istället tillsammans med nån´ ö runt KohChang & AngkorWat i Kambodja :-) ..... men en resa i taget