Kina - Pekin nu 13 mars

Av Isabela
12 mars 2009 09:56
Visningar: 357
hej alla som var just nu i Pekin
jag åker nu den 13 mars och skulle vara tacksam om tips hur är nu med priser i Pekin?
Vill handla lite , och undrar om det är blilgt där eller priset har stigit. har någon varit där just nu??Hur är det med taxi ? vill ta taxi till kina muren är det dyrt?? sk bo på Howard Johnson Paragon hotel är den bra??
tacksam för alla tips nu

hläs. Izabela
12 mars 2009 18:42
Hej!
Jag var i Peking i Okt/Nov 2008.
Priserna varierar väldigt mycket på var du ska handla. I shoppingcentrum finns det nästan bara dyra exklusiva affärer, men på t.ex. Silk Street & Pearl Market som är en inomhusmarknad fördelad på 6 våningar så kan du hitta många fynd till bra priser. Det gäller bara att pruta ordentligt, t.ex. kollade jag på en ring som försäljaren ville ha 280 för men jag fick den för 30...
Mat i Kina varierar också, snabbmat är billigt - mcdonlads meny under 30 kronor och mjukglass 3 kr!!! Det finns ju även finare resturaunger, t.ex. Hard Rock Café som har västerländska priser där det kan kosta några hundra kronor...
Taxi kostar 10 kr i startavgift och 2 kr per km, så det är väldigt billigt att ta sig runt med taxi. Om ni ska åka taxi till muren kom överens om priset med chauffören innan ni åker. Jag vet tyvärr inte hur mycket det kostar, för jag tog en färdigordnad tur till muren från peking.
Tänk på att ni måste ha alla ställen ni ska besöka skrivna med kinesiska tecken, för taxichaufförerna kan ingen engelska.

Lycka till!
/Travellover
Av Isabela
13 mars 2009 13:12
Hell och tack för alla tips.
hläs.
izabela
Av Asok
13 mars 2009 13:49
skippa västerländsk mat och satsa på inhemsk på små restauranger. Kanongod mat!!
15 mars 2009 09:31
Jag tog en svarttaxi till muren för 200RMB. Han hämtade oss efter 3 timmar, enl ök. Sen körde han förbi fågelboet på hemvägen för en tjuga.