Jul i London?

27 okt. 2008 11:54
Visningar: 5100
Jag och min nya man har en jäkla massa barn (8 st)sen tidigare förhållanden..och nu den här julen slumpar det sig så att vi är helt barnfria över jul ...några dagar innan och några dagar efter...
Min fundering är om det är idè att åka till nån storstad.. typ London.. eller om allt är igenbommat och vi kommer att strosa omkring som två sorgliga figurer... är det nån som vet om det är öppet i restauranger och går det några musicals...? affärer ??
sealed and cloesed??

någon som varit där och har erfarenhet??

tackar på förhand
kexchokladet
Av Suziq
27 okt. 2008 13:11
Förra julen så firade jag hos min syster i London. Minns ej hur öppettiderna var då vi var mest hemma, men tror inte att det ska vara några problem.
Kan rekommendera att gå på julkonsert på Royal Albert Hall. Stämningsfullt och roligt att få sjunga med.
Av Sigge99
27 okt. 2008 22:23
Jag och min sambo firade jul i London år 2005. Vi köpte flygbiljetter med Ryanair och bokade hotell på egen hand. Jag var också lite orolig över att vara i en storstad över jul, men det visade sig inte vara några problem. Juldagen är ju helgdagen där och då gick inte tunnelbanan och det mesta var stängt. Dock fanns det flera restauranger och pubar som var öppna så mat var absolut inga problem att få.
Vi började morgonen med en promenad till Hyde park. Där har dom varje juldagsmorgon, sedan många, många år tillbaka något som dom kallar Peter Pan simningen. Detta händer i The Serpentine (Peter Pan står staty strax bredvid). Vi trodde det var en tävling, men det är bara fråga om att dom som vill (och det var ganska många) ger sig ner i det iskalla vattnet och simmar från brygga till brygga. Det hade varit frost den natten och det var nollgradigt i den tidiga morgonen när vi stod och tittade på dessa entusiaster. Sen gick vi tillbaka till hotellet och åt frukost. Fantastiskt tyckte vi.
Resten av dagen strosade vi bara runt och slank in på en och annan pub för en öl. På kvällen hittade vi en restaurang som serverade riktig engelsk "christmas dinner" med christmas kake (en upplevelse) till efterrätt.
Dom övriga dagarna fungerade allt som vanligt. Julafton var vi på en musical och på annandagen såg vi fotboll. På annandagen öppnade också butikerna igen och hade REA så det var bara att fynda.
Vi reser alltid bort över jul, för vi vill bara rå om varandra den högtiden och inte känna en massa tvång. Jag skulle inte tveka ett ögonblick att resa till London igen om det skulle passa.
I år blir det Sydafrika.
3 nov. 2011 11:39
Hej,

har du vägarna förbi London i jul tänkte jag tipsa om en svensk julkonsert som hålls på vackra Wigmore Hall, i centrala London, den 23:e December. Det är solisten Margareta Bengtson, tidigare medlem i The Real Group, som tillsammans med Bengt Forsberg på piano, Mats Lidström på cello och svenska kyrkans kör i London framför stämningsfull julmusik. Det bjuds på pepparkakor och glögg i pausen. Julkonserten heter Christmas From Sweden och med tanke på att det blev slutsålt förra året skulle jag skynda mig med att köpa biljetter!

Jörn Moberg