Jordnötsallergi och resa till Filippinerna

Av Stollan
5 mars 2010 19:57
Visningar: 2147
Vi ska åka till Filippinerna och Bali i sommar och undrar hur det fungerar om man är jordnötsallergisk på dessa ställen?
Använder man mycket jordnötsolja vid Filippinsk matlagning på restauranter?
Av Anna__
5 mars 2010 21:58
Hej, jag vet inget om matlagningen på dessa ställen. Men jag kan tipsa om en hemsida i alla fall, där du åtminstone kan få jordnötsallergi översatt till lite olika språk (bl.a. indonesiska). Det hjälper förhoppningsvis litegrann.
www.killerpeanut.com
Av Marika
5 mars 2010 23:47
Bra tips från Anna! Skriv ut flera lappar och ta med och visa alltid vid inchekning och när ni beställer mat etc.

Något annat som kan skapa problem är flygen! Ofta serveras det mat med jordnötter i på Asiatiska flyg. Klarar den allergiska att vistas i "jordnötsdoft"? Att få dem att inte servera jordnötter på flygningarna är enligt våra erfarenheter från Thailand, näst intill omöjligt.

Se också till att alltid bära med er Adrenaklinspruta och kortisontabletter, skrivs ut av er svenska läkare.

Hoppas resan går bra.

Kram Marika
Av Stollan
6 mars 2010 11:14
Tack för tipsen, ska skriva ut den texten så att vi kan visa den.
Vi ska säga till på flyget också, dumt att riskera att sitta bredvid en jordnötsätare... Men tar med sprutan in på planet ifall att.

Innan vi bokar biljetten vill jag dock utesluta att det är ett land där man använder jordnötsolja i allt. Vietnam tror jag använder det rätt frikostigt tex.
Vill kunna gå ut på restaurant på kvällarna. Men med spruta och tabletter så borde vi klara oss rätt långt. Dock vet man ju inte hur allergin slår från gång till gång.

Tack igen
8 mars 2010 17:05
Hej!

Jag är själv jordnötsallergiker och har varit på Bali flera gånger och rest runt en del i Asien i höstas. Nu har jag inte varit i Filipinerna men jag har inte haft några problem när jag har varit på Bali. Jag har vid två tillfällen fått allergichock. Ena gången åt jag Satay/Saté (spett doppade i jordnötssås) och den andra gången åt jag Chicken Tikka Masala. Annars upplever jag att restaurangerna på Bali ofta skriver i menyn om maten innehåller nötter. Jag har ibland beställt specialmat på flyget, beroende på vilket flygbolag jag flugit med.
Av Stollan
23 mars 2010 12:18
Tack för alla tips. Låter bra!
Av Lerh
23 mars 2010 17:02
Hej,
vilket bra tips med hemsidan. Min son råkade ut för en allergichock på flygplanet fr KL till Langkawi. Vi hade sagt till vid incheckningen´,han själv pratade med personalen på planet de tog bort nötterna men tog fram jordnötskakor. Tyvärr. Efter en spruta blev det bra och vi hade det super med mycket god mat.